„Uczniowie mają prawo do efektywnych lekcji religii na terenie szkoły, co wynika z podstawowych praw i wolności człowieka, a zagwarantowanych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i Konkordacie” – podkreślili w swoim stanowisku członkowie katowickiego KIK-u. Zaapelowali także o konsensus Kościoła i rządu.
W stanowisku przesłanym do redakcji Opoki podkreślono, że wszelkie zmiany organizacji religii i etyki w szkołach publicznych „powinny dokonywać się zawsze zgodnie z zasadą bezstronności oraz obowiązującym prawem i w porozumieniu z Kościołami oraz związkami wyznaniowymi działającymi w Polsce”.
„Porozumienie oznacza konieczność wypracowania konsensusu” – podkreślono.
Zarząd Klubu Inteligencji Katolickiej w Katowicach wyraził zdecydowany protest wobec sprzecznego z obowiązującym prawem, Rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 26 lipca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach.
W uzasadnieniu napisano, że „religia i etyka są lekcjami umożliwiającymi poruszanie podstawowych życiowych problemów, ważnych dla rozwoju uczniów”, a rozporządzenie Ministra Edukacji jest „wyrazem nietolerancji wobec prawie 80 procent uczniów uczęszczających na lekcje religii lub etyki”.
„Uczniowie mają prawo do efektywnych lekcji religii na terenie szkoły, co wynika z podstawowych praw i wolności człowieka, a zagwarantowanych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i Konkordacie między Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą Polską” – podkreślono. „Nie można uczyć szacunku i tolerancji wobec innych, nie realizując tolerancji religijnej w szkole” – czytamy w uzasadnieniu.
Zarząd KIK przypomniał, że nauczanie religii w szkołach ma miejsce w 27 krajach Europy, w Polsce lekcja religii została wyrzucona przez władze komunistyczne po II wojnie światowej, na krótko przywrócona została po 1956 roku i powróciła do szkół publicznych w 1990 roku.
„Te sprzeczne z prawem działania Ministra Edukacji ograniczają dostęp młodzieży do poznania korzeni kultury polskiej i cywilizacji europejskiej. Dyskryminują przede wszystkim katolików, którzy stanowią większość ludności w Polsce, prowadzą do podważania tożsamości narodowej” – piszą członkowie KIK-u.
W stanowisku podkreślono także, że wszelkie zmiany organizacji lekcji religii i etyki w szkołach publicznych i przedszkolach winny dokonywać się „zawsze zgodnie z zasadą bezstronności oraz obowiązującym prawem i w porozumieniu z Kościołami oraz związkami wyznaniowymi działającymi w Polsce.”
„Porozumienie oznacza konieczność wypracowania konsensusu” – raz jeszcze podkreślono.
Projekt finansowany ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu Polonia i Polacy za Granicą 2023. Publikacja wyraża jedynie poglądy autora/ów i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych.