Badanie CBOS nie pozostawia złudzeń: chcesz zachować równowagę psychiczną, wyłącz media społecznościowe

Czas spędzany w mediach społecznościowych koreluje negatywnie z oceną stanu zdrowia psychicznego. Im więcej czasu poświęcamy tym mediom, tym gorsze samopoczucie. Niestety większość młodych osób niemal nie odrywa oczu od ekranu, a swoją wiedzę o świecie czerpią głównie z tych mało wiarygodnych portali.

61 proc. młodych osób korzystających z mediów społecznościowych nie dłużej niż dwie godziny dziennie dobrze ocenia swoje zdrowie psychiczne – wynika z sondażu CBOS. 27 proc. osób oceniających negatywnie swój dobrostan psychiczny korzysta z nich co najmniej trzy godziny dziennie.

Pod koniec 2024 r. CBOS zrealizował badanie sondażowe poświęcone dwóm pokoleniom młodych: generacji milenialsów, zwanej też igrekami, i generacji Z.

Milenialsami nazywa się osoby urodzone między 1980 a 1995 r. Zetki to z kolei urodzeni w 1995 r. i później. W badaniu objęto osoby dorosłe, więc najmłodszym ujętym rocznikiem były osoby urodzone w 2006 r.

Z badania wynika, że ludzie w wieku 18–44 lata najczęściej czerpią wiedzę o wydarzeniach w kraju i na świecie z portali internetowych (39 proc.). 27 proc. jako drugie źródło pozyskiwania informacji wskazało telewizję, również oglądaną w internecie. Trzecie miejsce zdobyły media społecznościowe – stamtąd blisko co piąty (18 proc.) czerpie swoją wiedzę na temat bieżących wydarzeń. Znikomy odsetek respondentów podaje jako główne źródło informacji radio (5 proc.), prasę (2 proc.) lub podcasty (3 proc.). 4 proc. badanych stwierdziło, że nie czerpie wiadomości o kraju i świecie z żadnego z tych źródeł, a 2 proc. wybrało odpowiedź „trudno powiedzieć”.

Autorzy raportu zwracają uwagę, że wybór źródła, z którego badani czerpią informacje o wydarzeniach, jest zróżnicowany względem wieku. Najpopularniejszym miejscem do czerpania informacji przez najmłodszych (18-24 lata) są media społecznościowe – wskazuje je 39 proc., niewiele mniej (34 proc.) korzysta z portali internetowych. W tej grupie wiekowej telewizję ogląda zaledwie 12 proc. respondentów. Udział zainteresowania informacjami przekazywanymi w telewizji wzrasta wraz z wiekiem badanych – wśród osób w wieku 30-39 lat z telewizji informacje czerpie prawie co trzecia osoba (29 proc.), a w gronie czterdziestolatków robi tak 39 proc.

Z kolei pozycja portali informacyjnych jest w różnych grupach wiekowych podobna – tylko wśród najmłodszych ustępują one miejsca mediom społecznościowym, podczas gdy w pozostałych grupach ok. 40 proc. deklaruje, że portale informacyjne są ich głównym źródłem wiedzy o wydarzeniach w kraju i na świecie.

Zapytano również respondentów, z jakich mediów społecznościowych korzystają najczęściej. 72 proc. odpowiedziało, że najczęściej korzysta z Facebooka, a ponad połowa (55 proc.) z YouTube’a. Regularnie z Instagrama korzysta 44 proc. pytanych, a z TikToka 26 proc. Platformę X śledzi 13 proc. respondentów. Mniej niż co dziesiąty młody Polak przyznaje, że regularnie korzysta ze Snapchata (9 proc.), LinkedIna (7 proc.) i Twitcha (4 proc.). 6 proc. badanych stwierdziło, że używa jeszcze innych mediów społecznościowych, a 7 proc. nie korzysta regularnie z żadnych platform.

Największa część młodych badanych w obu generacjach (39 proc.) uważa, że na śledzenie mediów społecznościowych poświęca od 1 do 2 godzin dziennie. Z kolei 27 proc. spędza w mediach od 2 do 3 godzin dziennie, a 9 proc. od 3 do 5 godzin. Więcej niż 5 godzin w internecie spędza 4 proc. ankietowanych. Mniej niż jedna piąta ankietowanych deklaruje, że spędza w mediach mniej niż godzinę dziennie (19 proc.). Tylko 1 proc. deklaruje, że nie zagląda do mediów społecznościowych codziennie.

Z badania wynika, że widoczne są spore różnice w liczbie poświęcanego czasu na media społecznościowe między pokoleniem Z i millenialsami. Młodsi respondenci najczęściej poświęcają na media społecznościowe od 3 do 5 godzin oraz więcej niż 5 godzin. Przedstawiciele pokolenia Y z kolei częściej niż generacja Z deklarują, że scrollowanie mediów społecznościowych pochłania im co najwyżej 2 godziny dziennie (66 proc. wobec 41 proc. wśród zetek). Autorzy raportu podkreślają, że im młodsi badani, tym przeciętny czas z telefonem w ręku jest dłuższy.

Czas spędzany w mediach społecznościowych koreluje z oceną stanu zdrowia psychicznego – wśród badanych źle oceniających swoje zdrowie psychiczne 10 proc. spędza więcej niż 5 godzin, przeglądając media społecznościowe. 27 proc. osób oceniających negatywnie swój dobrostan psychiczny korzysta z mediów co najmniej 3 godziny dziennie, a 41 proc. mniej niż 2 godziny. Młodzi oceniający dobrze swoje zdrowie psychiczne w 61 proc. poświęcają mediom do 2 godzin dziennie. Oznacza to, że im dłużej młodzi korzystają dziennie z mediów społecznościowych, tym gorzej oceniają swoje zdrowie psychiczne.

Z analizy wynika również, że publikowanie zakłamanych postów w mediach społecznościowych koreluje z byciem nieszczęśliwym. Niemal połowa ankietowanych (49 proc.), która uważa, że jest często nieszczęśliwa, czasami udostępnia swoje uśmiechnięte zdjęcia, choć nie jest aktualnie w dobrym nastroju. Zaś wśród młodych, którzy deklarują, że nigdy nie dzielą się zafałszowanymi postami, 21 proc. uważa, że nie czuło się w ostatnim roku nieszczęśliwie, 54 proc. z nich czuło się tak rzadko, a 25 proc. często.

Badanie „Orientacje życiowe” zostało zrealizowane metodą wywiadów bezpośrednich wspomaganych tabletami (MOBI – 88,7 proc.) oraz wywiadów internetowych (CAWI – 11,3 proc.) w okresie od 11 października do 11 listopada 2024 r. na próbie dorosłych mieszkańców Polski w wieku 18-44 lata (N=1573)

Źródło: Logo PAP

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

reklama

reklama

reklama

reklama