Naukowcy z Centrum Badań Ekonomicznych Ragnara Frischa w Norwegii wzięli pod lupę 730 tysięcy testów IQ. Ich badanie sugeruje, że po tym jak w XX wieku IQ ludzi stopniowo rosło, w obecnych czasach spada.
Efekt Flynna to wzrost IQ o około 3 punkty co dekadę, jaki zaobserwowano od początku XX wieku w zachodnich państwach. Tendencję zwyżkową ustalił w 1984 roku James R. Flynn z University of Otago w Nowej Zelandii, po przeanalizowaniu wyników testów z 14 krajów, przeprowadzonych od początku XX wieku. Następnie Joseph Rodgers z University of Oklahoma przeanalizował wyniki z 13 tys. testów, jakie zostały zrobione przez studentów amerykańskich. Analiza wykazała, że efekt Flynna jest widoczny również w małej skali czasowej (rzędu 12 miesięcy).
Jednak nie tak dawno opublikowano nowe badania w „Proceedings of the National Academy of Sciences”. Naukowcy z Centrum Badań Ekonomicznych Ragnara Frischa w Norwegii wzięli pod lupę 730 tysięcy testów IQ. Ich badanie sugeruje, że po tym jak w XX wieku IQ ludzi stopniowo rosło, w obecnych czasach spada. Badania przeprowadzono na grupie norweskich mężczyzn w wieku ok.18-20 lat.
Efekt Flynna osiągnął swój szczyt pod koniec lat 70-tych XX wieku. Od tamtego czasu zaczął bardzo powoli zanikać. Czy to znaczy, że... ludzkość głupieje?
Psycholog Stuart Ritchie z Uniwersytetu Edynburga w wywiadzie dla „The Times” podkreślał, że jeśli wnioski płynące z Centrum Badań Ekonomicznych Ragnara Frischa w Norwegii są poprawne, to jest to bardzo niepokojące zjawisko. Nowa analiza wykazała, że u ludzi urodzonych pod koniec lat 70-tych efekt Flynna przestawał powoli działać. IQ zaczęło się stopniowo obniżać. Obniżało się nawet o 7 punktów na pokolenie. Jeśli więc chodzi o XXI wiek, można by było mówić już o wyraźnej tendencji spadkowej.
Wyniki najnowszych badań sugerują, że wpływ na spadek IQ może mieć sposób życia, sposób nauczania dzieci, bądź wychowanie. Czy jednak tak jest w istocie? Jak czytamy na stronie National Geographic, „istnieje także możliwość, że testy IQ nie odpowiadają obecnej charakterystyce ludzkiej inteligencji i nie potrafią jej naprawdę określić. Promują styl myślenia, który może należeć do przeszłości, nieodpowiadający specyfice postrzegania innych pokoleń”.
źródło: national-geographic.pl; wikipedia.pl