Wrony mogą nauczyć się wybierania tych symboli, których dziobanie daje większe prawdopodobieństwo uzyskania nagrody – informuje pismo „Current Biology”
Zespół Melissy Johnston z Uniwersytetu w Tybindze (Niemcy) nauczył dwie wrony siwe (Corvus corone), aby dziobały dziewięć różnokolorowych symboli w celu otrzymania nagrody: małej pastylki pokarmu lub porcji robaków.
Dziobnięciu każdego symbolu odpowiadało inne prawdopodobieństwo otrzymania nagrody - od 10 do 100 proc. Wrony miały możliwość wyboru między dwiema opcjami: na przykład zielone kółko z 90-proc. szansą na otrzymanie nagrody i niebieski kwadrat z 70-proc. szansą. Nie było złych wyborów, po prostu mniej lub bardziej optymalne.
Wkrótce wrony nauczyły się wybierać symbole, które dawały im największą szanse wygranej. Oznacza to, że są w stanie podejmować decyzje na podstawie prawdopodobieństwa otrzymania nagrody – to tak zwane wnioskowanie statystyczne, rzadko spotykane u gatunków innych niż ssaki naczelne.
Obie wrony dziobały symbole dające najwyższe prawdopodobieństwo otrzymania nagrody ponad siedem razy na 10.
W drugiej części eksperymentu kształty z mniejszym prawdopodobieństwem wygranej były pokazywane częściej. Chociaż wrony mogłyby dziobać je więcej razy i dostawać tyle samo pożywienia, nadal wybierały symbole dające większe prawdopodobieństwo otrzymania przekąski.
„Wiedziały, że chociaż te symbole pokazywano rzadziej, były bardziej wartościowe" – powiedziała Johnston. „Sugeruje to, że wrony są w stanie wykorzystać ograniczone informacje o prawdopodobieństwie wystąpienia czegoś i zastosować je w nowej sytuacji, aby zmaksymalizować możliwość otrzymania nagrody".
Podczas testów przeprowadzonych miesiąc później wrony podejmowały decyzje o dziobaniu kształtów dających większe lub mniejsze prawdopodobieństwo wygranej w tym samym tempie.
Dalsze badania mogłyby wyjaśnić, jak radzą sobie wrony, jeśli chodzi o zapamiętywanie informacji dotyczących prawdopodobieństwa w prawdziwym świecie – na przykład czy mają 60 proc. szans na znalezienie pożywienia poprzez żerowanie w jednym miejscu, w porównaniu do 30 proc. szans w innym miejscu, gdzie ich szanse zależą również na przykład od deszczu.
Nie jest to pierwsze ani jedyne badanie wskazujące na niezwykłe zdolności poznawcze krukowatych, charakterystyczne przede wszystkim dla ssaków naczelnych. Z wcześniejszych prac wynika na przykład, że wrony mogą rozumieć pojęcie zera jako wielkości liczbowej (większość ludzkich dzieci nie uczy się tego przed ukończeniem trzeciego roku życia).
Więcej informacji w artykule źródłowym (https://www.cell.com/current-biology/fulltext/S0960-9822(23)00774-1).
Autor: Paweł Wernicki
pmw/ bar/PAP
Zamieszczone na stronach internetowych portalu https://opoka.org.pl/ i https://opoka.news materiały sygnowane skrótem „PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Fundację Opoka na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.