Watykan zezwolił na maryjny kult w Litmanowej. Maryja objawiła się tu jako Niepokalana Czystość

List Dykasterii Nauki Wiary do arcybiskupa metropolity preszowskiego obrządku bizantyjskiego: liczne owoce duchowe w miejscu domniemanych objawień Maryi, do których miało dojść w latach 1990-1995 w pobliżu niewielkiej miejscowości Litmanowa na Słowacji.

Dykasteria Nauki Wiary kontynuuje swoje działania i – dzięki nowym normom opublikowanym w ubiegłym roku – mogła udzielić zezwolenia (nihil obstat), po ocenie duchowych owoców, odnośnie do domniemanych objawień maryjnych, które miały wydarzyć się w latach 1990-1995 w Litmanowej, na górze Zvir na Słowacji. 

List prefekta kard. Victora Manuela Fernándeza skierowany jest do arcybiskupa Preszowa dla katolików obrządku bizantyjskiego, Jonáša Jozefa Maxima.

Pozwólcie, by Jezus was uwolnił…

W odpowiedzi na prośbę arcybiskupa – który wspomina o niezliczonych „szczerych i głębokich spowiedziach” oraz nawróceniach, a także docenia „liczne owoce duchowe otrzymane przez pielgrzymów, którzy nieustannie odwiedzają to miejsce” pomimo tego, że domniemane zjawisko zakończyło się trzydzieści lat temu – Dykasteria przeanalizowała związane z tym wydarzeniem przesłania. 

Zawierają one „cenne wezwania do nawrócenia”, takie jak: „Pozwólcie, by Jezus was uwolnił… I nie pozwólcie, aby wasz Nieprzyjaciel ograniczał waszą wolność, za którą Jezus przelał tyle krwi”. Sama Maryja przedstawia się jako „szczęśliwa” i zachęca do odnalezienia prawdziwej drogi do szczęścia przez uznanie, że jest się kochanym bezwarunkowo: „Kocham was takimi, jakimi jesteście… Pragnę, abyście byli szczęśliwi, ale ten świat nie uczyni was szczęśliwymi”.

Maryja jako Niepokalana Czystość

Liczne przesłania dodają ludziom otuchy, pokazując, że droga Ewangelii nie jest skomplikowana: „On chce, aby było w was coraz więcej prostoty”. Odnalezienie radości i pokoju w Panu uzdalnia do dawania świadectwa i szerzenia pokoju. Przesłania wskazują również na potrzebę odpowiedzi i zaangażowania wobec inicjatywy Pana, naśladując Chrystusa, który oddaje siebie z miłości. Miłość do braci staje się syntezą naszej odpowiedzi i naszym spełnieniem.

W liście kard. Fernández przyznaje, że niewielka liczba przesłań zawiera fragmenty z „pewnymi dwuznacznościami i niejasnymi aspektami”, ale biorąc pod uwagę to, co Komisja doktrynalna stwierdziła już w tej w sprawie w raporcie z 2011 r., uznaje się, że wynikają one z wewnętrznej interpretacji domniemanych widzących. Te nieliczne przesłania nie mają bowiem charakteru lokucji, lecz doświadczeń wewnętrznych – osoby, które je przeżywają, próbują przełożyć je na słowa, które jednak siłą rzeczy są nieprecyzyjne. Z tego powodu arcybiskup zostaje poproszony o opublikowanie zbioru „z wyłączeniem tych nielicznych stwierdzeń, które mogą prowadzić do powstania niejasności i niepokoju odnośnie do wiary prostych ludzi”.

Dykasteria podkreśla, że nihil obstat nie oznacza uznania nadprzyrodzonej autentyczności domniemanych objawień, ale „pozwala jednak zatwierdzić kult publiczny i poinformować wiernych, że jeśli chcą, mogą bez ryzyka przystąpić do tej duchowej propozycji”.

Domniemane objawienia rozpoczęły się 5 sierpnia 1990 r. trzy kilometry od Litmanowej, niewielkiej wsi o tradycjach greckokatolickich w górach na północy Słowacji, i dotyczyły trojga dzieci, którymi były: 11-letnia Ivetka Korcakova, 12-letnia Katka Ceselkova i 9-letni Mitko Ceselka. Maryja przedstawiła się jako Niepokalana Czystość.

Źródło: vaticannews.va/pl

Dziękujemy za przeczytanie artykułu. Jeśli chcesz wesprzeć naszą działalność, możesz to zrobić tutaj.

« 1 »

reklama

reklama

reklama

reklama