Homilia ślubna (2) ze zbioru "Słowo Boże w sakramencie małżeństwa"
Verbum Domini
Wydawnictwo WAM
Kraków 2003
© Wydawnictwo WAM, 2003
ISBN 83-7318-270-5
NIHIL OBSTAT. Prowincja Polski Południowej Towarzystwa Jezusowego, ks. Krzysztof Dyrek SJ, prowincjał. Kraków 25 września 2003 r., l.dz. 210/03.
http://WydawnictwoWam.pl
Rdz 2,18-24; Mt 19,3-6
Drodzy Elżbieto i Romanie, Drodzy Krewni i zaproszeni Goście weselni.
Jakże nie gratulować Wam wybrania na Wasze święto tekstu natchnionego słowa Bożego. Datuje się ono na 900 rok przed narodzeniem Chrystusa. Dowiadujemy się z tekstu, że Bóg stworzył człowieka dla małżeństwa, uczynił go „nieuleczalnie społecznym”, „małżeńskim” (wyrażenie amerykańskiego psychologa Rogersa).
Istnieją różne określenia sakramentu małżeństwa. Od strony prawa kanonicznego, cywilnego czy w ujęciu poszczególnych autorów. Prawdziwe jest także pojmowanie małżeństwa jako wejścia w Przymierze Boga z ludzkością. Słowo przymierze jest wprawdzie na co dzień rzadko stosowane, ale w Piśmie Świętym zajmuje kluczowe miejsce. Bóg jest Bogiem Przymierza. Pozostaje temu przymierzu zawsze wierny. Chodzi o Przymierze, którego istotą jest miłość, czyli droga do życia.
Katechizm Kościoła Katolickiego mówi o małżeństwie jako o przymierzu, w którym mężczyzna i kobieta tworzą ze sobą wspólnotę całego życia. Przymierze to jest wpisane w samą naturę mężczyzny i kobiety, i wyniesione przez Chrystusa do wielkiej godności sakramentu.
W tym wielkim słowie — przymierze — przecież sam Bóg staje się Partnerem życia dwojga ludzi. Nadejdzie dzień, mówi Pan, gdy z domem Izraela zwiążę się przymierzem nowym, będę im Bogiem, a oni będą mym ludem (ewentualnie wykorzystać Jr 31,31-32a,33-34a).
Do dzisiejszego wydarzenia, które jest Waszym świętem, przygotowywaliście wiele spraw i rzeczy, foto i stroje, zaproszenia dla gości, a między innymi dwa małe okrągłe przedmioty, które symbolizują Wasze wzajemne przymierze, są znakiem miłości i wierności. Nałożycie je sobie nawzajem, zapewniając się w obliczu Boga, w obliczu Trójcy Świętej, a więc Osób najpełniejszych, będących Źródłem życia i miłości.
Na znak zawartego przymierza Bóg położył tęczę na obłoki, jak napisał natchniony autor świętej księgi (Rdz 9,13). Na znak Waszego przymierza z Bogiem nosić będziecie pierścień ślubny.
Zachowało się oczywiście bardzo wiele małżeńskich pierścieni z pierwszych wieków chrześcijaństwa. Są one i co do kształtów, i co do napisów bardziej pomysłowe od naszych. Przy ówczesnym stanie sztuki grawerowania, na pierścieniach umieszczano zazwyczaj pierwsze litery imion złączone monogramem Chrystusa Px, lub skrót Jezus Zbawca (IHS), łączącą literą było także N — skrót od Nike — Zwycięstwo, Chrystus Zwycięzca. Słowo wiary, a równocześnie gwarancja powodzenia w małżeństwie, rękojmia przezwyciężenia wszelkich problemów. Do dzisiejszego dnia w liturgii Kościoła Prawosławnego wierni otrzymują Komunię z kawałka chleba z napisem NIKE — Zwycięstwo.
Dobrze, że wybraliście na Waszą uroczystość, o czym już wspomniałem, natchnione słowa z Księgi Początków, Genesis, Rodzaju, jak mówimy. Słowa te są niesłychanej wagi. Plastyczność tego opowiadania nieraz może wywoływać nieco radości, jak to Pan Bóg zabawia się w chirurga przy stwarzaniu kobiety. Idzie jednak przecież o podkreślenie równości osób. Dlatego zrozumiała jest radość Adama: „Ta jest kością z moich kości i ciałem z mego ciała”. I następne zdanie: Mężczyzna potrzebuje dopełnienia i dlatego opuści ojca, matkę, dom, aby tak ściśle zjednoczyć się z żoną, by stanowić z nią jedno ciało.
Życzę Wam serdecznie, Elżbieto i Romanie, by to Wasze Przymierze z Bogiem w Jezusie Chrystusie uczyniło z Was związek cudowny i piękny, najgłębiej zjednoczony, tak jak te dwa ziarenka stają się jednym. Amen (młoda para może położyć na patenie na ołtarzu dwa ziarenka, symbolizujące ich samych).
Modlitwa Wiernych (może ją odmówić drużba lub druhna)
Panie Przymierza, Ty uczyniłeś związek tych młodych sakramentem Chrystusa i Kościoła. Spraw, niech wzrastają w wierze, a ich dzieci niech będą radością Kościoła. Pomagaj im miłować się bez egoizmu, aby w swoim środowisku byli świadkami Twojej miłości. Umocnij ich wzajemną wierność. Skieruj nasze modlitwy w ich intencji, a nas samych utwierdź w świętości i wielkości małżeństwa. Przez Chrystusa, Pana naszego. Amen.
opr. mg/mg