Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką - Jolanta Karbowniczek, Małgorzata Kwaśniewska, Barbara Surma(fragmenty)
Jolanta Karbowniczek, Małgorzata Kwaśniewska, Barbara Surma PODSTAWY PEDAGOGIKI PRZEDSZKOLNEJ Z METODYKĄ |
urodzony w Hiszpanii, pierwszy rzymski pedagog, adwokat, orator, nauczyciel — praktyk, uzasadnił potrzebę wychowania przedszkolnego. Autor dzieła Kształcenie mówcy , w którym wykazał się olbrzymią wiedzą pedagogiczną i bogatym doświadczeniem, zdobytym w ciągu długich lat pracy. Przedstawił doskonały profil i obraz wychowania rzymskiego. Zawarte wskazówki wychowawcze, dydaktyczne i programowe stanowiły między innymi podstawę do stworzenia ideału wychowawczego „doskonałego mówcy”, czy też „wzoru moralnego”. Aby wychować dziecko na mądrego i pełnego poczucia realizmu obywatela należało otoczyć go troskliwą opieką już od najwcześniejszych lat. Proces wychowawczy przebiegał bardzo podobnie jak w Helladzie. Najmłodsi słuchali tych samych bajek, baśni, legend, piosenek, bawili się podobnymi zabawkami. Wszystkie osoby stykające się z dzieckiem we wczesnym okresie jego życia miały odznaczać się wysokim poziomem moralnym, starannym wykształceniem oraz kulturą wymowy. Według poglądów Kwintyliana, zaniedbanie rozwoju dziecka lub złe wzorce hamowały jego możliwości i uzdolnienia. W Kształceniu mówcy podał wskazówki metodyczne mające służyć rodzicom i opiekunom, podkreślał znaczenie etyki i obowiązkowości nauczyciela oraz rolę środków dydaktycznych w wychowaniu, ukazując również przykłady ćwiczeń wspomagających rozwój małego dziecka10.
W wieku przedszkolnym zabawa i zajęcia grupowe uczą współzawodnictwa, kształtują wzajemne relacje i wdrażają do samodzielności. Wiek ten stanowi etap przygotowawczy do nauki szkolnej. Okres tak zwanego wczesnego dzieciństwa kończył się z chwilą ukończenia siódmego roku życia. Wtedy to posyłano dzieci do szkół lub zatrudniano w domu wszechstronnie wykształconego nauczyciela. Podczas zdobywania umiejętności czytania i pisania najpierw zapamiętywały one nazwy liter, łączyły je w sylaby, a potem w wyrazy. Naukę czytania rozpoczynały od smakowania ciastek w kształcie liter. uczyły się również rachunków i przyrody. Sam Kwintylian był optymistą i zwolennikiem łagodności w wychowaniu.
Na temat wychowania dziecka w epoce średniowiecza niewiele wiadomo. Istnieje uboga ilość źródeł i materiałów. Wzorem człowieka był asceta. Nie interesowano się też edukacją i opieką w wieku przedszkolnym11. Religijność i całkowite oddanie Bogu to panujące wówczas tezy wychowawcze.
W tekstach źródłowych w epoce odrodzenia odznaczała się postać Alquina, byłego rektora szkoły katedralnej w Yorku, którego wraz z grupą współpracowników — zakonników anglosaskich na swój dwór sprowadził Karol Wielki. Alquin był autorem programu nauczania, kształcił nauczycieli oraz układał podręczniki szkolne.
10Historia wychowania , red. Ł. Kurdybacha, Warszawa 1967, s. 100.
11W. Bobrowska-Nowak, Historia ..., dz. cyt., s. 17.
opr. ab/ab