Wstęp i spis treści
ISBN: 978-83-7505-170-4
wyd.: WAM 2008
Spis treści | |
Wstęp | 9 |
CZĘŚĆ I | |
PRZESTĘPCZOŚĆ DZIEWCZĄT NA TLE OGÓLNEJ PRZESTĘPCZOŚCI | |
Rozdział 1 | |
Rozmiary i dynamika przestępczości nieletnich na przełomiedrugiego i trzeciego tysiąclecia | 15 |
1.1. Pojęcie przestępczości nieletnich w kryminologii i pedagogice | 18 |
1.2. Rozmiary przestępczości nieletnich w Polsce na przełomie XX i XXI wieku | 25 |
1.3. Dynamika i struktura przestępczości nieletnich w świetle statystyk policyjnych i sądowych | 31 |
1.3.1. Dynamika i struktura przestępczości nieletnich według statystyk policyjnych | 32 |
1.3.2. Dynamika i struktura przestępczości nieletnich według statystyk sądowych | 41 |
1.3.2.1. Orzeczenia w związku z czynami karalnymi | 41 |
1.3.2.2. Orzeczenia w związku z demoralizacją | 46 |
1.4. Rozmiary i dynamika przestępczości kobiet i dziewcząt na przełomie XX i XXI wieku | 51 |
1.4.1. Tendencje w przestępczości kobiet i dziewcząt na świecie | 52 |
1.4.2. Przestępczość kobiet i dziewcząt w Polsce | 62 |
1.4.2.1. Rozmiary i dynamika przestępczości kobiet według statystyk policyjnych | 63 |
1.4.2.2. Przestępczość dziewcząt według statystyk sądowych | 70 |
1.5. Podsumowanie | 76 |
Rozdział 2 | |
Główne teorie etiologii przestępczości kobiet | 79 |
2.1. Wczesne teorie biologiczne | 80 |
2.1.1. Klasyczne teorie przestępczości kobiet | 81 |
2.1.2. Cykle fizjologiczne a przestępczość kobiet | 93 |
2.1.3. Badania genetyczne w etiologii przestępczości kobiet | 101 |
2.2. Wczesne teorie psychologiczne | 106 |
2.2.1. Teoria Zygmunta Freuda | 106 |
2.2.2. Wpływ teorii Freuda w badaniach przyczyn przestępczości kobiet | 110 |
2.2.3. Psychologiczne typologie przestępczyń | 117 |
2.3. Teorie socjologiczne | 123 |
2.3.1. Teorie społeczno-ekonomiczne | 124 |
2.3.2. Teorie zróżnicowanych ról społecznych | 128 |
2.3.3. Teorie emancypacji kobiet | 135 |
2.3.4. Teoria władza-kontrola | 147 |
2.3.5. Ogólna teoria napięcia Roberta Agnewa | 156 |
2.3.6. Koncepcje próbujące wyjaśnić różnice w zachowaniach przestępczych mężczyzn i kobiet | 170 |
2.4. Kryminologia feministyczna | 176 |
2.5. Współczesne teorie biologiczne i teorie wieloczynnikowe | 185 |
2.6. Podsumowanie | 190 |
Rozdział 3 | |
Czynniki społeczne i osobowościowe jako predykatory przestępczości nieletnich | 193 |
3.1. Uwarunkowania środowiskowe jako predykatory zachowań przestępczych | 197 |
3.1.1. Uwarunkowania zachowań przestępczych tkwiące w rodzinie | 199 |
3.1.2. Rola środowiska szkolnego w generowaniu zachowań przestępczych | 214 |
3.1.3. Środowisko rówieśnicze a przestępczość nieletnich | 226 |
3.2. Osobowościowe determinanty przestępczości nieletnich | 238 |
3.2.1. Koncepcja „przestępczego rdzenia osobowości” oraz „osobowości przestępczej” | 239 |
3.2.2. Badania dymensji osobowościowych przestępczych dziewcząt w Polsce | 243 |
3.2.3. Agresywność, empatia i poczucie kontroli jako czynniki prognozujące przestępczość nieletnich dziewcząt | 247 |
3.2.3.1. Agresja | 248 |
3.2.3.2. Empatia | 256 |
3.2.3.3. Poczucie kontroli | 261 |
3.3. Podsumowanie | 267 |
CZĘŚĆ II | |
METODOLOGIA I ANALIZA WYNIKÓW BADAŃ WŁASNYCH | |
Rozdział 1 | |
Metodologia badań własnych | 271 |
1.1. Cel i problematyka badań | 272 |
1.2. Zmienne i wskaźniki | 275 |
1.3. Metody i narzędzia badawcze | 277 |
1.4. Charakterystyka badanej zbiorowości | 292 |
1.5. Kierunek i zakres analiz | 296 |
Rozdział 2 | |
Rodzaje zachowań przestępczych nieletnich dziewcząt objętych resocjalizacją zakładową | 297 |
2.1. Rodzaje przestępstw popełnionych przez nieletnie dziewczęta | 298 |
2.2. Okoliczności popełniania czynów przestępczych przez badane | 307 |
2.3. Objawy demoralizacji wśród badanych dziewcząt | 314 |
2.4. Podsumowanie | 323 |
Rozdział 3 | |
Środowisko społeczne nieletnich dziewcząt a ich przestępczość | 325 |
3.1. Rodzina a przestępczość dziewcząt | 326 |
3.1.1. Cechy demograficzne i zachowania patologiczne rodziców | 327 |
3.1.2. Związki instytucjonalne w rodzinach badanych | 339 |
3.1.3. Związki społeczno-psychiczne w rodzinach badanych | 346 |
3.2. Środowisko szkolne a przestępczość nieletnich dziewcząt | 365 |
3.2.1. Niepowodzenia w nauce | 366 |
3.2.2. Relacje nauczyciel — uczeń | 371 |
3.2.3. Wzajemne relacje rówieśnicze w szkole | 375 |
3.2.4. Wagary | 380 |
3.3. Środowisko rówieśnicze a przestępczość dziewcząt | 384 |
3.3.1. Przynależność nieletnich dziewcząt do grup rówieśniczych | 385 |
3.3.2. Charakter i wartości grupy | 387 |
3.3.3. Zachowania dewiacyjne w grupach rówieśniczych | 391 |
3.4. Podsumowanie | 395 |
Rozdział 4 | |
Osobowość nieletnich dziewcząt a ich zachowania przestępcze | 397 |
4.1. Nasilenie cech osobowości mierzonych Inwentarzem Jesnessa | 399 |
4.2. Rodzaje i nasilenie skłonności agresywnych nieletnich dziewcząt | 412 |
4.3. Poziom empatii badanych nieletnich dziewcząt | 423 |
4.4. Lokalizacja kontroli nieletnich dziewcząt | 426 |
4.5. Typy osobowości nieletnich dziewcząt | 432 |
4.6. Podsumowanie | 440 |
Uogólnienia i wnioski | 441 |
Bibliografia | 459 |
Aneks | 487 |
Summary | 495 |
Zagadnienie przestępczości dziewcząt pozostawało przez długie lata w cieniu problemu przestępczości populacji męskiej. Pisząc o przestępczości nieletnich, Albert Cohen stwierdza, że „przestępca to chłopak-łobuz” 1. Zdanie to wyraża panujące powszechnie od wielu lat przekonanie, że przestępczość jest zachowaniem właściwym populacji męskiej, a przestępczość dziewcząt i kobiet jest zjawiskiem marginalnym, dotyczącym niewielkiej liczby osób, które w swoich zachowaniach starają się upodobnić do mężczyzn stanowiących normę.
Ostatnia dekada dwudziestego wieku oraz pierwsze lata dwudziestego pierwszego wieku przyniosły znaczny wzrost przestępczości nieletnich dziewcząt, co potwierdzają statystyki policyjne i sądowe. W Stanach Zjednoczonych, gdzie udział procentowy zachowań przestępczych dziewcząt w ogólnej populacji nieletnich jest najwyższy na świecie, statystyki FBI podają, że co czwartą osobą aresztowaną poniżej 18 roku życia jest dziewczyna. Ponadto liczba przestępstw popełnianych przez nieletnie dziewczęta, szczególnie z kategorii przestępstw gwałtownych, rośnie szybciej niż w populacji nieletnich chłopców, co oznacza, iż przestępczość dziewcząt staje się poważnym problemem społecznym.
W Polce zjawisko przestępczości dziewcząt stało się częstszym przedmiotem opracowań naukowych w okresie transformacji ustrojowej, a szczególnie w ostatnim dziesięcioleciu. Wiąże się to z obserwowanym w naszym kraju znacznym wzrostem aktywności przestępczej ludzi młodych, który jest odzwierciedleniem zachowań przestępczych dorosłej części społeczeństwa polskiego.
O agresji dziewcząt i różnych przejawach ich zachowań dewiacyjnych coraz częściej słyszy się w mediach. Podkreśla się nasilającą się brutalność dziewcząt oraz dokonywanie przez nie przestępstw gwałtownych, typowych dla populacji męskiej, co świadczy o wysokim stopniu ich demoralizacji.
Wzrost przestępczości dziewcząt, przesunięcie w kierunku dokonywania czynów coraz bardziej brutalnych oraz znaczne obniżanie się wieku nieletnich sprawczyń przestępstw zmuszają kryminologów, psychologów i pedagogów do naukowego zgromadzenia całościowej wiedzy na temat przestępczości nieletnich dziewcząt oraz wypracowania skutecznych metod oddziaływania profilaktycznego i resocjalizacyjnego. Szczególnie ważne jest poznanie uwarunkowań przestępczości dziewcząt, wskazanie, jakie czynniki w najwyższym stopniu sprzyjają generowaniu zachowań dewiacyjnych i rozwojowi kariery przestępczej.
Niniejsza praca jest próbą przyjrzenia się uwarunkowaniom przestępczości nieletnich dziewcząt w sferze środowiskowej i osobowościowej. Celem pracy, obok poznania rodzajów i przyczyn zachowań przestępczych nieletnich dziewcząt objętych resocjalizacją zakładową, jest również wskazanie na pewne kierunki i metody procesu resocjalizacji w warunkach zakładowych. Należy w tym miejscu dodać, że w polskiej literaturze przedmiotu brakuje tego typu opracowań.
Próbę całościowego opracowania uwarunkowań środowiskowych podjęła ostatnio Irena Budrewicz 2, jednak jej publikacja ma już 10 lat i nie uwzględnia czynników natury psychologicznej. W ostatnich latach nieliczni autorzy podejmowali badania w zakresie zmiennych osobowościowych przestępczych dziewcząt, ale badano przeważnie pojedyncze zmienne bez stosowania korelacji z czynnikami środo- wiskowymi. Wydaje się więc, że podjęcie przez nas badań diagnostyczno- wyjaśniających, mających na celu poznanie uwarunkowań zarówno środowiskowych, jak i osobowościowych, a także wskazanie wzajemnych interakcji pomiędzy tymi zmiennymi może przyczynić się do pogłębienia wiedzy na temat etiologii przestępczości nieletnich dziewcząt i stanowić pomoc w opracowywaniu skutecznych programów i metod oddziaływania resocjalizacyjnego, z uwzględnieniem specyfiki postaw i zachowań żeńskiej części populacji przestępców. Całość pracy została podzielona na dwie części. Część pierwsza zatytułowana „Przestępczość dziewcząt na tle ogólnej przestępczości” prezentuje teoretyczne podstawy zagadnienia przestępczości dziewcząt i wprowadza w problematykę badań własnych. Część ta składa się z trzech rozdziałów. W rozdziale pierwszym przedstawione zostaną rozmiary i dynamika przestępczości nieletnich na przełomie drugiego i trzeciego tysiąclecia. Najpierw wyjaśnione zostaną podstawowe pojęcia, jak przestępczość nieletnich, demoralizacja, zachowania dewiacyjne. Następnie zaprezentowane zostaną analizy dotyczące rozmiarów i dynamiki przestępczości nieletnich w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem danych pochodzących ze statystyk policyjnych i sądowych. W ostatniej części rozdziału przedstawione zostaną dane dotyczące przestępczości kobiet i dziewcząt na świecie i w Polsce.
Rozdział drugi poświęcony będzie prezentacji głównych teorii etiologii przestępczości kobiet. W Polsce zagadnienie to nie było jeszcze wystarczająco dobrze opracowane, dlatego też dokonamy gruntownej analizy najważniejszych teorii przestępczości kobiet, wypracowanych na przestrzeni ostatniego stulecia, ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych teorii z zakresu badań nad różnicami w zachowaniach przestępczych mężczyzn i kobiet, kryminologii feministycznej oraz współczesnych teorii biologicznych i wieloczynnikowych. W rozdziale trzecim przedstawione zostaną czynniki społeczne i osobowościowe, które w literaturze przedmiotu zostały uznane za predykatory zachowań przestępczych. W zakresie zmiennych środowiskowych przedstawimy czynniki występujące w środowisku rodzinnym szkolnym i rówieśniczym. Natomiast w zakresie zmiennych osobowościowych skoncentrujemy się na przedstawieniu koncepcji „przestępczego rdzenia osobowości” oraz „osobowości przestępczej”, a także wskażemy na trzy specyficzne czynniki łączone z generowaniem zachowań przestępczych, jak agresja, empatia i poczucie kontroli. Przy omawianiu każdej z wymienionych zmiennych zostaną zaprezentowane badania dostępne w literaturze przedmiotu. W części drugiej niniejszej rozprawy przedstawiona zostanie metodologia i analiza wyników badań własnych. Część ta składa się z czterech rozdziałów. W rozdziale pierwszym przedstawimy metodologię badań własnych. Wskażemy na cel i problematykę badań, przedstawimy metody i narzędzia badawcze oraz zaprezentujemy charakterystykę badanej zbiorowości.
W rozdziale drugim skoncentrujemy się na przedstawieniu rodzajów zachowań dewiacyjnych popełnionych przez badane dziewczęta. Zwrócimy uwagę na rodzaje przestępstw i okoliczności ich popełnienia oraz główne przejawy demoralizacji wśród badanych. W rozdziale trzecim przedstawimy wyniki analiz związku uwarunkowań środowiskowych z zachowaniami przestępczymi badanych dziewcząt. Uwzględnimy szczegółowe zmienne środowiska rodzinnego, szkolnego i rówieśniczego i wskażemy na ich wzajemne zależności.
Wreszcie w rozdziale czwartym zaprezentujemy analizę wyników badań w zakresie zmiennych osobowościowych. Weźmiemy pod uwagę cechy osobowości mierzone Inwentarzem Jesnessa, rodzaje agresji, poziom empatii, lokalizację kontroli oraz typy osobowości nieletnich dziewcząt.
Na koniec przedstawimy wynikające z przeprowadzonych badań uogólnienia i wnioski poznawcze dla dalszych badań oraz dla praktyki resocjalizacyjnej.
Przestępczość nieletnich dziewcząt jest zjawiskiem skomplikowanym i trudnym do wyjaśnienia, dlatego wymaga wielostronnego naukowego podejścia w zakresie badań etiologicznych. Wielu trudności dostarcza również wypracowanie skutecznych oddziaływań profilaktycznych, resocjalizacyjnych i terapeutycznych. Dlatego też mamy nadzieję, że niniejsza praca pozwoli na nieco lepsze zrozumienie zagadnienia przestępczości dziewcząt i stanie się pomocą dla pedagogów, wychowawców i rodziców w pracy nad prospołecznym ukierunkowaniem zachowania nieletnich dziewcząt.
1 A. Cohen, Delinquent Boys. Th e Culture of the Gang, New York 1955, s. 140.
2 I. Budrewicz, Środowiskowe uwarunkowania zachowań przestępczych nieletnich dziewcząt, Bydgoszcz 1997.
opr. aw/aw