Fragmenty 3 cz. książki - spis treści i słowo od tłumacza
| SPIS TREŚCI | |
| OD TŁUMACZA | 9 |
| OD AUTORA | 11 |
| JAK "PRAWIDłOWO" SIĘ POROZUMIEWAĆ | 13 |
| I. WPROWADZENIE W MODEL WEWNĘTRZNEGO ZESPOłU | 25 |
| A. "Dwie dusze żyją we mnie w wiecznym sporze!" czyli: wewnętrzna różnorodność jest wszechobecna | 25 |
| 1. "Studentka Małgosia" | 26 |
| 2. Narzędzia: orędzie, imię, symbol | 28 |
| B. Wewnętrzni rozmówcy - kim są? | 34 |
| 1. Metafora | 34 |
| 2. Zasada | 36 |
| 3. Pochodzenie | 44 |
| C. Wewnętrzna różnorodność a współczesny model życia | 51 |
| D. Prekursorzy i drogowskazy modelu wewnętrznego zespołu | 54 |
| 1. Doświadczenia terapii Gestalt | 55 |
| 2. Wczesna psychologia komunikacji | 58 |
| 3. Poradnictwo dla kadr kierowniczych z modelem wewnętrznego zespołu w ręku | 60 |
| 4. Literatura i poezja | 66 |
| E. Porozumienie w życiu zawodowym i psychicznym - paralele? | 70 |
| II. WEWNĘTRZNY "SZEF" | 73 |
| A. Cechy i zadania "szefa" | 73 |
| B. Kontakt zewnętrzny a wewnętrzna różnorodność | 77 |
| 1. Odroczenie | 78 |
| 2. Ujawnienie wewnętrznej dyskusji | 79 |
| 3. Utajnienie wewnętrznej dyskusji przy zachowaniu kontaktu | 83 |
| 4. Pierwsza-lepsza reakcja i ewentualna rewizja | 84 |
| 5. Natychmiastowa zintegrowana odpowiedź | 87 |
| C. Wewnętrzna narada, czyli dochodzenie do zgody z samym sobą | 90 |
| 1. "Ciocia Ania" | 91 |
| 2. Dyplomatycznie czy autentycznie? | 93 |
| 3. Sześć kroków wewnętrznej narady: Wykład na temat: "Powstrzymajcie nienawiść! - ale jak?" | 96 |
| 4. Życiowa decyzja na temat pracy zawodowej, czyli wewnętrzna rada w ramach grupy seminaryjnej | 106 |
| D. Kierowanie sobą nastawione na współpracę | 109 |
| 1. Niezależna pozycja "meta" | 109 |
| 2. "Szef uwikłany" | 110 |
| 3. Utożsamienie i dystans | 113 |
| E. Wariacje metafory zasadniczej | 115 |
| F. Nasza "multifrenia"? | 117 |
| III. KONFLIKTY W WEWNĘTRZNYM ZESPOLE | 123 |
| A. Następstwa dla kontaktu i komunikacji | 125 |
| 1. Wewnętrzne skutki nierozwiązanych konfliktów zewnętrznych | 125 |
| 2. Zewnętrzne skutki nierozwiązanych konfliktów wewnętrznych | 127 |
| 3. Komunikacja niejasna (zamazana, niespójna) | 128 |
| 4. "Odstraszanie" | 135 |
| 5. Osłabienie własnej wiarygodności | 140 |
| 6. Wewnętrzny pat | 145 |
| B. Podejście do wewnętrznych konfliktów | 152 |
| 1. Sprzeciw wobec zajmowania się konfliktem | 153 |
| 2. "Zakalec" | 154 |
| 3. Nasilająca się polaryzacja | 155 |
| 4. Pięć etapów radzenia sobie z konfliktami wewnętrznymi | 156 |
| C. Wewnętrzna skłonność do konfliktów - taki już los człowieka? | 164 |
| 1. Wymiar antropologiczny - nasza wewnętrzna skłonność do konfliktów | 164 |
| 2. "Doktor Jekyll i Pan Hyde" | 168 |
| 3. "My" w teraźniejszości | 169 |
| 4. Wymiar społeczny - konflikty ról | 171 |
| D. Jak sobie radzić z wewnętrznym oponentem | 179 |
| 1. Określenie sprawcy | 181 |
| 2. Zrozumieć zależności i docenić przeciwnika | 184 |
| 3. Sprowadzenie albo rozwój uzdrawiającego konkurenta | 187 |
| IV. ROZWÓJ I DYNAMIKA OSOBOWOŚCI | 191 |
| A. Zespół na wewnętrznej scenie | 191 |
| B. Gwiazdor, odtwórcy głównych ról oraz ich ukryci konkurenci | 194 |
| 1. Historia sukcesu gwiazdora | 198 |
| 2. "Sympatyczny chłopak" | 199 |
| 3. "Kłębek sprzeczności" | 202 |
| 4. Krytyczne uznanie dla głównego bohatera | 203 |
| C. "Wyjść na pierwszy plan!" czyli o cierpieniach antypodów | 205 |
| 1. Kontakt frontalny | 206 |
| 2. "Animator" | 208 |
| 3. Zawodowy gabinet cieni | 212 |
| D. Pierwszy stopień banicji | 215 |
| 1. Zależność między wewnętrznym a zewnętrznym "rozwojem porozumienia" | 217 |
| E. Drugi stopień banicji | 221 |
| 1. "Drobnomieszczaństwo" - integracja wewnętrznego sporu | 225 |
| 2. Przeszkody w integracji | 231 |
| F. Trzeci stopień banicji | 235 |
| G. Rozwój w napięciu między wewnętrzną ńarmonią a zewnętrzną kompetencją | 239 |
| V. WARIACJE NA TEMAT USTAWIENIA WEWNĘTRZNEJ DRUŻYNY | 243 |
| A. "Jaka przemiana!" - czyli o dynamicznej wariacyjności na co dzień | 245 |
| 1. Szybka scena obrotowa | 245 |
| 2. Szerokość repertuaru | 246 |
| 3. Tempo wewnętrznycń przegrupowań | 248 |
| B. Podstawowe sposoby prezentacji siebie zależne od osoby | 253 |
| 1. Dynamiczna gra zmian ludzkicń relacji | 256 |
| 2. "Reakcje cńemiczne" w przestrzeni międzyludzkiej | 259 |
| 3. Równoległe i komplementarne wabienie siebie | 260 |
| 4. Wewnętrzny komitet powitalny | 263 |
| 5. Kształtowanie wewnętrznego komitetu powitalnego | 264 |
| 6. Ustawienie drużyny wobec własnej osoby | 272 |
| C. Uwarunkowana tematycznie prezentacja drużyny | 274 |
| 1. Teoria osobowości Fritza Riemanna w świetle modelu wewnętrznego zespołu | 274 |
| 2. Przegrupowania wewnętrznego zespołu wobec istotnycń tematów | 278 |
| VI. WEWNĘTRZNY ZESPÓł A TREŚĆ SYTUACJI | 285 |
| A. Współbrzmienie komunikacji i sytuacji | 285 |
| Ustawienia adekwatne do sytuacji | 287 |
| B. Ku prawdzie i logice ludzkich sytuacji | 292 |
| 1. Określenie sytuacji i rozumienie sytuacji | 297 |
| 2. Dwa wymiary sytuacji społecznych | 298 |
| C. Związanie sytuacji z kontekstem systemowym | 301 |
| D. Niewłaściwe ustawienie wobec określonych sytuacji | 304 |
| 1. Wewnętrzne wolne stanowiska | 305 |
| 2. Wewnętrzne błędy personalne | 312 |
| E. "Idealne współbrzmienie" - schemat czterostopniowy | 319 |
| 1. Rozmijanie | 320 |
| 2. Niepowodzenie | 326 |
| 3. Uległość | 328 |
| 4. Współbrzmienie | 330 |
| F. Poradnictwo z podwójnym uwrażliwieniem | 334 |
| 1. "Dzwoni przyjaciółka byłego męża" | 335 |
| 2. Kilka uwag końcowych | 340 |
| PRZYPISY | 343 |
| BIBLIOGRAFIA | 351 |
W górach była wioska, w której od dawna nie padał deszcz. Plony się psuły. Bydło ginęło. Ludzie stracili nadzieję i nie mieli ochoty żyć. W końcu ktoś zaproponował, żeby sprowadzić człowieka, który potrafi zaklinać deszcz. Pomysł wydał się dla mieszkańców wioski dobry i sprowadzono kogoś takiego. Człowiek, który potrafi zaklinać deszcz, wszedł do wioski, rozejrzał się i zażyczył sobie, żeby dano mu na skraju wioski dom oraz jedzenie i picie na pięć dni, a mieszkańcom wioski kazał iść do pracy.
Człowiek, który potrafi zaklinać deszcz, siedział w domu i nigdzie się nie ruszał.
Wieczorem piątego dnia po przybyciu gościa niebo się zachmurzyło, spadła lekka mżawka, a potem spadała prawdziwa ulewa. Mieszkańcy wioski byli uszczęśliwieni. Wybrali się do domu, gdzie mieszkał człowiek, który potrafi zaklinać deszcz. Chcieli mu podziękować i dowiedzieć się, jakie zaklęcie jest potrzebne, żeby spadł deszcz.
Kiedy mieszkańcy wioski przyszli do człowieka, który potrafi zaklinać deszcz, on wyszedł przed dom, w którym przez pięć dni mieszkał. Wysłuchał uważnie i w milczeniu ich pełnych szczęścia podziękowań, ale kiedy zapytali go, jakie zaklęcie jest potrzebne, żeby zaczął padać deszcz, zadziwiony powiedział:
"Nie znam takiego zaklęcia. Jestem zwyczajnym człowiekiem i nie potrafię zaklinać deszczu. Zresztą nie znam żadnych zaklęć. Kiedy przybyłem do waszej wioski zobaczyłem, że panuje między wami wiele nieporządku. Postanowiłem jednak najpierw uporządkować własne wnętrze. Poprosiłem więc was o dom na uboczu, jedzenie i picie na pięć dni. Dostałem, o co prosiłem, i zabrałem się do pracy. Po pięciu dniach udało mi się uporządkować moje wnętrze i wtedy okazało się, że porządek zapanował także wokół mnie, a w końcu cała przyroda się uporządkowała - no i zaczął padać deszcz".
Z serdecznym pozdrowieniem i życzeniem udanej lektury tej książki.
Tłumacz
opr. aw/aw