Opoka - Portal katolicki
opoka.newsopoka.photo
Pekao

Czy da się uniknąć zagrożeń związanych z coraz starszym średnim wiekiem użytkownika dróg?

prof. dr hab. inż. Włodzimierz Choromański

Bezpieczeństwo w ruchu drogowym i system "Prometeusz"

Bezpieczeństwo w ruchu drogowym i system
Autor/źródło: Pixabay.com

Podsumowanie

W cyklu artykułów prezentowanych na Opoce poruszyliśmy sprawy dotyczące wielu aspektów bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Niektóre z nich odnosiły się do  problemów aktualnych, niejako klasycznych. Opisaliśmy problemy dotyczące bezpieczeństw czynnego i biernego. Mówiliśmy wreszcie o przyczynach wypadków i błędach popełnianych przez kierowców, bo to właśnie kierowcy odpowiedzialni są najczęściej za wypadki drogowe. Wśród tych przyczyn na szczególną uwagę zasługuje jazda z nadmierną prędkością, jazda pod wpływem różnych używek itd. Pokazaliśmy jak te błędy wpływają na zaistnienie wypadku oraz jakie bywają jego skutki. Jazda z nadmierną prędkością jest szczególnie niebezpieczna ponieważ niestety nawet najlepsze układy bezpieczeństwa biernego nie są w stanie zapobiec tragicznym skutkom kolizji spowodowanych zbyt dużą prędkością. Rewolucja w podniesieniu bezpieczeństwa ruchu drogowego nastąpi po wprowadzeniu pojazdów autonomicznych. Temu zagadnieniu w naszych rozważaniach poświęciliśmy szczególnie dużo uwagi.

Na zakończenie chcieliśmy się odnieść do polskich osiągnięć w zakresie wprowadzania nowych typów pojazdów w tym pojazdów na poziomie autonomizacji L3/L4. Chodzi o system HMASSUT Prometheus opacowany na Politechnice Warszawskiej. Opisany on został w ramach projektu „EcoMobility” (strona internetowa projektu  http://www.eco-mobilnosc.pw.edu.pl/ . Opis funkcjonalności projektu opisany został w artykule inicjującym serię artykułów: Współczesne Trendy w Transporcie dotyczące Bezpieczeństwa Ruchu w aglomeracjach miejskich

     Polski system uwzględnia również potrzeby osób niepełnosprawnych. Potrzeby te dotyczą zarówno pojazdów na poziomie autonomizacji L2/L3 — gdzie osoba niepełnosprawna jest kierowcą jak i na poziomie autonomizacji L4/L5 - gdzie osoba niepełnosprawna nie wykonuje bezpośrednio czynności kierowania pojazdem. Liczba osób niepełnosprawnych stanowi znaczący procent społeczeństwa i stale rośnie. Spowodowane jest to nie tylko chorobami cywilizacyjnymi (np. stwardnienie rozsiane), skutkami wypadków, ale przede wszystkim zmieniająca się strukturą wiekową społeczeństw zwłaszcza w krajach rozwiniętych (Rys.1)

 

Rys.1 Zmiany w strukturze wiekowej społeczeństwa w Polsce i na świecie

Rys.2  (od góry od lewej strony):
• Komisarz KE Violetta Bulc wizytująca laboratoria Politechniki Warszawskiej gdzie wystawiono pojazd PRT.
• Demonstracja polskiego systemu Prometeusz,
• Wręczenie nagrody Prezesa Rady Ministrów za projekt Prometeusz. W imieniu nagrodzonego przemawia Prof. W. Choromanski

Podeszły wiek generuje wiele bardzo różnych jednostek chorobowych, które utrudniają mobilność ale również utrudniają prowadzenie samochodu. Udział procentowy osób w starszym wieku stale rośnie. W pojazdach systemu Prometeusz założono możliwość prowadzenia pojazdu z poziomu ręcznego wózka inwalidzkiego (rozwiązania testowano w symulatorach samochodowych. Zaprojektowano również interfejsy (np. wyboru trasy w przypadku pojazdów w pełni autonomicznych czy pojazdów PRT) dostosowane do osób o ograniczonej sprawności.

Na rysunku 2 pokazano ilustrację graficzną systemu Prometeusz oraz pewne wydarzenia z nimi  związane.

 


Podziel się tym materiałem z innymi:


Kliknij aby zobaczyć dokumenty zawierające wybrany tag: koncentracja komputer niepełnosprawność wypadek kierowca kolizja wózek inwalidzki pojazd autonomiczny bezpieczeństwo czynne pojazd inteligentny autonomizacja L3 starszy kierowca ograniczona sprawność
 
© Fundacja Opoka 2017
Realizacja: 3W
© Fundacja Opoka 2017
Realizacja: 3W