Co Jezus mówi o sobie?

Dla szkoły średniej

MATERIAŁY  PRAKTYCZNE

Elżbieta  Kotkowska

CO  JEZUS  MÓWI  O  SOBIE?

dla  szkoły  średniej

Cele  operacyjne:  uczeń powinien:

  • poznać samoświadomość Jezusa;
  • rozumieć wypowiedzi Boga-Człowieka;
  • określić swoją postawę wobec Jezusa Chrystusa;
  • ocenić swoją postawę wobec Jezusa Chrystusa.

I.  MODLITWA:

fragment jednego z psalmów mesjańskich.

II.  WPROWADZENIE

Katecheta rozpoczyna słowami: Jeżeli mam iść za Jezusem, nawet sprzedać wszystko, co mam, to rozumny człowiek chce jak najwięcej wiedzieć o kimś, komu siebie powierzy. Tego wymaga zwykły rozsadek. Idę za kimś, kogo znam i takiemu komuś ufam.

III.  ROZWINIĘCIE  I  POGŁĘBIENIE

(Praca z Pismem św.; każda para w ławce posiada własny egzemplarz).

Katecheta tworzy grupy czteroosobowe - każda z nich wypisuje wypowiedzi Jezusa o sobie z Ewangelii wg św. Jana.

Należy wypisać nie cały cytat, ale wypowiedź Jezusa o sobie, np.: Ja jestem Drogą, Prawdą i Życiem.

I grupa: 4,34; 6,20; 6,51; 7,37;

II grupa: 8,12; 8,29; 8,46; 8,58; 16,33;

III grupa: 10,7; 10,10; 10,11; 10,30;

IV grupa: 11,25; 14,27; 14,6; 15,5.

Po odszukaniu fragmentów przedstawiciele grup prezentują swoje cytaty. Reszta klasy wpisuje do swoich zeszytów jedną wypowiedź Jezusa, która - ich zdaniem - wywarła na nich wrażenie lub wywołała jakąś refleksję. W zależności od ilości grup każdy uczeń ma przynajmniej siedem wypowiedzi Jezusa o sobie. Z zapisanych cytatów wybiera jeden dla siebie i uzasadnia, dlaczego go wybrał. Następnie wybrani lub chętni uczniowie prezentują swoje przemyślenia.

IV.  ZASTOSOWANIE

Po prezentacji katecheta prosi, by uczniowie wyobrazili sobie Jezusa w dzisiejszych czasach i napisali dla Niego hasło reklamowe na tu i teraz. Można ogłosić konkurs na najlepsze hasło.

V.  MODLITWA  PO  KATECHEZIE

Prośba o zrozumienie, kim jest dla mnie Chrystus.

RELACJA  Z  PRZEPROWADZONEJ  KATECHEZY

Katecheza została przeprowadzona w pierwszej klasie liceum ogólnokształcącego. Na tym poziomie nauczania nikt nie miał kłopotów z szukaniem odpowiednich cytatów. Pewną trudność sprawiło tylko (niektórym uczniom) wyodrębnienie wypowiedzi Jezusa o sobie. W czasie prezentacji uczniowie często prosili o powtórzenie konkretnego cytatu, ponieważ z wyborem wstrzymywali się do końca przedstawiania cytatów.

Wypowiedzi uzasadniające wybór takiego, a nie innego cytatu były bardzo różnorodne i czasami wiązały się z osobistymi przeżyciami uczniów.

Natomiast najwięcej zdziwienia, a potem radości przyniosło układanie hasła reklamowego. Trzeba było pokonać pewien opór, by Jezus stał się bardziej konkretną postacią w życiu uczniów; taką, która potrzebuje słowa trafiającego w samo sedno tego, co głosi.

Poniżej przedstawiam hasła reklamowe uczniów:

  1. Wiara nie powoduje efektów ubocznych. Dołącz do naszej paczki.
  2. Światło, drogą ŻYCIA - idź tam, gdzie widzisz.
  3. Na górze jest może lepiej niż tu, ale pamiętajcie, że na dole jest jeszcze gorzej niż tu.
  4. Kocham - Zwyciężam - Przebaczam.
  5. Jestem dobrem, nadzieją, łaską.
  6. Jestem waszą drogą do Boga, miłością, nadzieją na lepsze życie.
  7. Ciepło - Przyjaciel - Zbawienie.
  8. Idźcie moimi śladami, a będziecie mieć życie wieczne.
  9. Skarbnica wiedzy odpowie na każde pytanie - odpowiedź prawidłowa - darmowa! Szybsza od komputera.
  10. Chrystus światłością życia, zawsze świeci przykładem.
  11. Byłem, jestem i będę.
  12. Ja jestem wszystkim - wszystko, czego potrzebujesz, to JA.
  13. Ja jestem tym, kim chcielibyście, bym był.
  14. Jeśli chcecie być zbawieni, bądźcie ze mną.
  15. Żyj wiecznie razem ze Mną.
  16. Zasłużone wycieczki do raju, życie przez 24 godziny. Pewność - Tradycja - Zaufanie.
  17. Jestem tym, czego szukacie.
  18. Wierz we mnie, w kogoś w końcu trzeba.
  19. Zaufaj mi, a raj będzie twój.
  20. Uwierz we mnie, a wygrasz życie w raju.
  21. Mój Ojciec potrzebuje ciebie.
  22. Dzięki wielkiemu wysiłkowi każdy z was ma szansę na życie wieczne. To nic nie kosztuje, a efekty będą procentować bardzo długo.
  23. Ja jestem waszym Panem.
  24. Jezus Chrystus - Syn Szefa.

Przedstawione hasła ukazują, jak można próbować mówić o Jezusie w innej formie, która jednakże nie zmienia tego, co Jezus mówi o sobie na kartach Ewangelii. Należy też zwrócić uwagę, że najpierw uczniowie poznali wypowiedzi Jezusa - a dopiero później przenosili to na płaszczyznę współczesności. Myślę, że właśnie takie działanie pozwala uwspółcześnić język mówienia o Jezusie bez tracenia tego, co w dawnym przekazie jest istotne.


Elżbieta Kotkowska - dr teologii, inż., katechetka z Poznania.

opr. ab/ab

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

reklama

reklama

reklama

reklama