Katecheza dla dzieci młodszych
I. Cele
1. Uczeń powinien wiedzieć (znać):
2. Uczeń powinien umieć:
3. Spotkanie ma pomóc w religijnym przeżyciu święta Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny oraz zachęcić dzieci do współpracy z Panem Bogiem w trosce o czystość serca.
II. Środki dydaktyczne
III. Niezbędne wiadomości - dziecko powinno:
IV. Metoda nauczania:
V. Przebieg spotkania:
Na początku informujemy dzieci, że dzisiejsze spotkanie będzie miało cztery etapy. Zadaniem uczniów będzie odnalezienie wspólnej myśli dla trzech pierwszych części oraz ułożenie tematu spotkania. Na tablicy zostawiamy miejsce na temat i dzielimy ją na trzy równe części (katecheta informuje dzieci, kiedy rozpoczyna się kolejny etap).
Wybieramy czterech ochotników. Ustawiamy w pary. Dziecko z pierwszej pary wybiera między dwoma obrazkami. (W czasie przeprowadzanych lekcji dzieci zawsze wybierały ładny rysunek.) Dzieci w drugiej parze otrzymują po chlebie ryżowym. Każemy im skosztować. (Dziecko, które otrzymało zabrudzony chleb, nie będzie chciało jeść.) Katecheta może podpowiedzieć dziecku, które otrzymało czysty chleb, aby się podzieliło z kolegą.
Pytamy dzieci:
Rozmowa z dziećmi o czystości. Katecheta tak powinien ukierunkować rozmowę, aby uczniowie wyjaśnili, dlaczego ludzie dbają o czystość. Jak rozróżniamy rzeczy brudne od czystych? Na zakończenie rozmowy ukazujemy czystość jako wartość w każdej dziedzinie życia. Na tablicy zapisujemy w pierwszej rubryce słowo czystość.
(Dzieci, które brały udział w ćwiczeniu otrzymują po cukierku.)
Jeżeli dzieci nie znają tej modlitwy zapoznajemy z nią. (Uczniowie otrzymują karteczki z tekstem modlitwy.) Wyjaśniamy, że każdy może ją praktykować, nawet dzieci, które nie przystąpiły do I Komunii św. Należy najpierw wzbudzić żal za grzechy, odmówić "Ojcze nasz", zjednoczyć się duchowo z ludźmi, którzy gdziekolwiek na ziemi przyjmują Pana Jezusa w Hostii. Odmówić modlitwę, podziękować i poprosić Pana Jezusa o błogosławieństwo.
Jest to wspaniała okazja, by zachęcić dzieci do codziennego odmawiania modlitwy Komunii św. duchowej, zwłaszcza podczas katechezy. Poprosić dzieci, które się przygotowują do I Komunii św., aby odmawiały tę modlitwę w czasie Mszy św., kiedy wierni przyjmują Komunię św. Będzie to ich przygotowanie do uroczystości pierwszokomunijnej.
Po modlitwie pytamy uczniów:
Na tablicy w drugiej części 2 piszemy: Maryja przyjęła Jezusa z czystością, pokorą i pobożnością.
Jeżeli katecheta posiada rzutnik do pisma, podczas czytania Ewangelii wyświetla dzieciom scenę ze zwiastowania.
Pytania:
Wypowiedzi uczniów ukierunkować ku czystości. Następnie wyjaśniamy znaczenie łaski pełna:
Katecheta zachęca dzieci, aby odnalazły wspólną myśl. Podsumowuje wypowiedzi uczniów:
Katecheta podsumowuje wypowiedzi dzieci.
Jeżeli wystarczy czasu można utrwalić pojęcia: pełna i czysty za pomocą szklanki, wody i atramentu:
Katecheta jeszcze raz zachęca do codziennej modlitwy Komunii duchowej, do życia w stanie łaski uświęcającej. Drogą do tego jest:
Uczniowie rysują piękne serce (wklejają lub wpisują w nie modlitwę Komunii duchowej). Pod sercem piszą: Zdrowaś Maryjo łaski pełna.
Postanowienie: Codziennie będę modlił się o czyste serce.
opr. ab/ab