Fundusz medialny potrzebny od zaraz

Jan Paweł II powtarzał, że człowiek i świat zmienia się poprzez kulturę. Jego częścią są media

Potrzebny jest ogólnopolski kościelny fundusz, który będzie wspierał różnego typu inicjatywy medialne.



Myśl o tym przyszła mi po raz kolejny, gdy pisałam niedawno w „Rz”. o kłopotach kilku katolickich miesięczników: jezuickiego „Przeglądu Powszechnego”, który przestanie wychodzić w grudniu, „Więzi”, która ma poważne kłopoty finansowe, a także krakowskiego miesięcznika „List”. 


Przyczyna trudności zapewne nie jest jedna, a każdy tytuł oprócz problemów wspólnych mógłby pewnie wskazać na odrębne. Zmiany na rynku mediów odczuwają, oczywiście, nie tylko te pisma i nie tylko katolickie, a najtrudniej mają dziś dzienniki, które przegrywają z internetem. Konsekwencją inwazji internetu jest zmiana dyskursu publicznego we wszelkich mediach oraz ich tabloidyzacja. To dotyka wszystkich mediów i każdy w jakiś musi się do tego odnieść. 


Na rynku medialnym, zawsze istniały i - mam nadzieję, że nawet przy obecnych zmianach - istnieć będą pisma tzw. niszowe, które z racji ogólnokulturowych po prostu powinny się ukazywać. Tego typu świeckie pisma bywają dotowane przez Ministerstwo Kultury, z którego wsparcia czasem korzystają także niszowe media katolickie.

Ale dlaczego Kościół nie może utworzyć własnego ogólnopolskiego funduszu, by wspierać ciekawe albo po prostu potrzebne media katolickie? Nie tylko te, które mają kłopoty finansowe - zresztą nie każde medium za wszelką cenę trzeba podtrzymywać przy życiu - ale również te, które potrzebują pomocy na starcie?

Zastanawiam się też w jakim stopniu powodem problemów pism katolickich jest system kościelnej dystrybucji. Odgórne decydowanie w diecezji o tym, jakie mogą być sprzedawane w niej pisma wydaje się dzisiaj anachronizmem. 


Myślę, że dobrym, aczkolwiek już straconym, momentem na utworzenie ogólnokościelnego funduszu medialnego był zwrot kościelnych nieruchomości przez Komisję Majątkową. Wówczas należało stworzyć jakiś mechanizm odpisów na cele kulturalno-medialne. Ale można się nad takim rozwiązaniem zastanowić zanim dojdzie - co pewnie prędzej czy później nastąpi - do wprowadzenia w życie odpisu od podatku na rzecz Kościoła. 


Jan Paweł II powtarzał, że człowiek i świat zmienia się poprzez kulturę. Jego częścią są media.

opr. aś/aś

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

reklama

reklama

reklama