Wydział Teologii UWM w Olsztynie
METODY DYSKUSYJNE
PODCZAS KATECHEZ I SPOTKAŃ GRUP PARAFIALNYCH
9. METODA PRZYPADKÓW
Polega na przedstawieniu i dokładnym rozpatrzeniu jakiejś sytuacji życiowej.
Metodę tę można wykorzystać w kilku wariantach:
A.
- Uczniowie otrzymują opis wraz z kilkoma pytaniami.
- Uczestnicy w ciągu kilku minut formułują pytania dotyczące tego przypadku, a nauczyciel udziela odpowiednich wyjaśnień.
- Właściwy proces poszukiwania odpowiedzi na pytania. Składa się nań ustalenie w toku dyskusji problemu głównego i problemów zeń wynikających, a następnie warunków, jakie mają umożliwić rozwiązanie problemu. Sytuacja powinna wymagać od uczestników zajęć podjęcia decyzji.
- Konfrontacja rozwiązań - prowadzi do wykrycia ewentualnych błędów w rozumowaniu uczniów. Omawia się racje przemawiające za daną decyzją lub decyzjami konkurencyjnymi oraz przewidywane ich konsekwencje.
B.
- Uczniowie otrzymują część opisu przypadku (bez zakończenia).
- Postępują jak wyżej.
- Na zakończenie - czytamy prawdziwe zakończenie.
C.
W niektórych przypadkach (zwłaszcza dotyczących spraw wiary, wychowawczych) efektem pracy może być opracowanie planu działania, recepty.
opr. ab/ab
«
‹
1
›
»
oceń artykuł