Metoda przypadków

Zastosowanie metod dyskusyjnych podczas katechez i spotkań grup parafialnych

Wydział Teologii UWM w Olsztynie

METODY DYSKUSYJNE
PODCZAS KATECHEZ I SPOTKAŃ GRUP PARAFIALNYCH

9. METODA PRZYPADKÓW

Polega na przedstawieniu i dokładnym rozpatrzeniu jakiejś sytuacji życiowej.

Metodę tę można wykorzystać w kilku wariantach:

A.

  • Uczniowie otrzymują opis wraz z kilkoma pytaniami.
  • Uczestnicy w ciągu kilku minut formułują pytania dotyczące tego przypadku, a nauczyciel udziela odpowiednich wyjaśnień.
  • Właściwy proces poszukiwania odpowiedzi na pytania. Składa się nań ustalenie w toku dyskusji problemu głównego i problemów zeń wynikających, a następnie warunków, jakie mają umożliwić rozwiązanie problemu. Sytuacja powinna wymagać od uczestników zajęć podjęcia decyzji.
  • Konfrontacja rozwiązań - prowadzi do wykrycia ewentualnych błędów w rozumowaniu uczniów. Omawia się racje przemawiające za daną decyzją lub decyzjami konkurencyjnymi oraz przewidywane ich konsekwencje.

B.

  • Uczniowie otrzymują część opisu przypadku (bez zakończenia).
  • Postępują jak wyżej.
  • Na zakończenie - czytamy prawdziwe zakończenie.

C.

W niektórych przypadkach (zwłaszcza dotyczących spraw wiary, wychowawczych) efektem pracy może być opracowanie planu działania, recepty.

opr. ab/ab

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

reklama

reklama

reklama

reklama