Życie i dzieło
Życie i dzieło
Tytuł oryginału: EL PADRE MAESTRO IGNACIO
BREVE BIOGRAFIA IGNACIANA
Bibliotecka de Autores Cristianos, Madrid 1982
© Wydawnictwo WAM, 2002
Spis treści | |
SŁOWO WSTĘPNE | 5 |
I. Syn Pana z Loyoli | 7 |
1. Historia imienia | 7 |
2. Rodzina Oźaz-Loyola | 8 |
3. Rodzina matki | 13 |
4. Rodzeństwo | 14 |
5. Azpeitia — miasto w sercu prowincji Guipúzcoa | 16 |
6. Sytuacja społeczna, ekonomiczna i religijna rodziny Oźaz-Loyola | 19 |
7. Ostatni z synów pana z Loyoli | 24 |
II. Na służbie ziemskiego Króla | 27 |
1. W domu wielkiego podskarbiego Juana Velazqueza de Cuéllar | 27 |
2. Szlachcic na służbie wicekróla Nawarry | 33 |
3. Ranny w Pampelunie | 35 |
4. Nawrócenie w Loyoli | 38 |
III. Pielgrzym w Montserracie | 43 |
1. W drodze na świętą górę | 43 |
2. Czuwanie pod bronią u stóp Czarnej Madonny | 45 |
IV. Manresa, pierwotny Kościół Ignacego | 47 |
1. Dlaczego zatrzymał się w Manresie? | 47 |
2. Życie zewnętrzne | 48 |
3. Trzy okresy wewnętrznej przemiany | 50 |
4. Oświecenie nad Cardonerem | 53 |
5. Ćwiczenia duchowne | 55 |
6. Pierwszy rekolektant | 57 |
V. Śladami Jezusa | 61 |
1. Postój w Barcelonie | 61 |
2. W drodze do Rzymu | 63 |
3. W Wenecji | 64 |
4. Pielgrzym w Ziemi Świętej | 65 |
5. W ojczyźnie Jezusa | 67 |
6. Powrót do Wenecji i Barcelony | 69 |
VI. Student w Barcelonie 1524 — 1526 | 73 |
1. Nauki humanistyczne w Barcelonie | 74 |
2. Uczeń Jerónima Ardévola | 75 |
3. Klasztory mniszek | 76 |
4. Erazmianizm | 79 |
VII. Alkala i Salamanka 1526-1527 | 81 |
1. Studia | 81 |
2. Procesy | 83 |
3. Wyrok sądowy | 87 |
4. Salamanka — rok 1527 | 88 |
VIII. Studia w Paryżu 1528-1535 | 93 |
1. Studia humanistyczne w kolegium Montaigu | 94 |
2. Do Flandrii w poszukiwaniu środków utrzymania | 96 |
3. Filozofia w kolegium Św. Barbary | 98 |
4. Przyjaciele w Panu | 103 |
5. Ślub na Montmartre — 15 sierpnia 1534 | 104 |
6. Student teologii (1533-1535) | 106 |
7. Inkwizytor Liévin a „Ćwiczenia” | 108 |
IX. Apostoł w ojczystej ziemi | 111 |
1. Z Paryża do Azpeitii | 112 |
2. W szpitalu Św. Magdaleny | 113 |
3. Dobroczynne dzieła Ignacego | 115 |
4. Zawarcie ugody z „izabelitkami” | 117 |
5. Podróż po Hiszpanii | 118 |
X. Życie ewangeliczne we Włoszech 1535 — 1538 | 121 |
1. Podróż do Włoch | 121 |
2. Wenecja — rok 1536 | 122 |
3. Przyjaciele zbierają się | 124 |
4. Święcenia kapłańskie — czerwiec 1537 r. | 127 |
5. W oczekiwaniu na okręt do Ziemi Świętej | 128 |
6. Znów razem w Vicenzy | 129 |
7. Towarzystwo Jezusowe | 130 |
8. Wizja w La Storta | 132 |
9. Na zawsze w Rzymie | 134 |
X. NARODZINY TOWARZYSTWA JEZUSOWEGO | 137 |
1. Proces w Rzymie | 137 |
2. Prymicyjna msza Ignacego | 141 |
3. W domu Antonia Frangipaniego | 142 |
4. Narady pierwszych ojców w 1539 roku | 143 |
5. Pierwsza „Formuła” Instytutu | 146 |
6. Ignacy pierwszym generałem Towarzystwa | 149 |
XII. Apostoł Rzymu | 155 |
1. Dzieło pomocy dla katechumenów | 156 |
2. Dom Św. Marty | 157 |
3. Pomoc dla dziewcząt zagrożonych moralnie | 158 |
4. Duchowa opieka nad chorymi | 159 |
5. Troska o sieroty | 160 |
6. Rzymska inkwizycja | 160 |
7. Kolegium Rzymskie | 161 |
8. Bractwa rzymskie | 163 |
XIII. W obronie wiary | 165 |
1. Postawa Ignacego wobec protestantyzmu | 168 |
2. Jezuici w Trydencie | 175 |
XIV. „Idźcie na cały świat” Europa | 179 |
1. Hiszpania | 179 |
2. Portugalia | 181 |
3. Włochy | 184 |
4. Francja | 187 |
XV. „Idźcie na cały świat” Misje | 191 |
1. Indie i Daleki Wschód | 192 |
2. Ameryka | 196 |
XVI Ignacy i sprawy wschodu | 199 |
1. Jerozolima, Cypr, Konstantynopol | 200 |
2. Etiopia | 201 |
XVII. Konstytucje Towarzystwa Jezusowego | 205 |
1. „Egzamin” | 206 |
2. Historia Konstytucji | 208 |
3. Treść Konstytucji | 211 |
4. Duch Konstytucji | 216 |
XVIII. DUCHOWE I OJCOWSKIE RZĄDY | 221 |
1. Przyjmowanie do Towarzystwa i usuwanie członków nieodpowiednich | 222 |
2. Sprawa Izabeli Roser | 224 |
3. Duchowe zasady | 226 |
4. Miłość do podwładnych | 227 |
5. Troska o chorych | 228 |
6. Umiejętność obcowania z ludźmi | 228 |
7. Wyznaczanie zajęć podwładnym | 230 |
8. Sposób załatwiania spraw | 231 |
XIX. Codzienne życie w domu „Santa Maria Della Strada” | 233 |
1. Dom Santa Maria della Strada | 233 |
2. Rozkład zajęć | 235 |
3. Modlitwa Ignacego | 236 |
4. Msza święta | 237 |
5. Kontemplatywny w działaniu | 238 |
6. Najbliżsi współpracownicy: Nadal, Ribadeneira, Polanco, Cámara | 240 |
7. Korespondencja | 245 |
8. Ignacy i czterej papieże | 247 |
9. Zdrowie | 250 |
10. Ubiór | 252 |
11. Różaniec | 252 |
12. Odżywianie się | 253 |
XX. „Umarł święty” | 255 |
1. Choroba i śmierć Ignacego | 255 |
2. Prawdziwe oblicze Ojca | 259 |
3. Człowiek, który wypełnił zadanie | 260 |
Dodatek | 263 |
Jezuici w Polsce | 268 |
Ojciec Magister Ignacy — takim zazwyczaj imieniem obdarzali pierwsi jezuici założyciela Towarzystwa Jezusowego.
Ignacy otrzymał stopień magistra filozofii w Uniwersytecie Paryskim 14 marca 1535 roku. Zrozumiałą jest rzeczą, że współcześni Ignacego, włączając do jego imienia tytuł akademicki, stosowali się do zwyczajów epoki.
Tytuł „Ojciec” lub częściej „nasz Ojciec” w odniesieniu do Ignacego nie był zwyczajną formułką, lecz miał głębokie znaczenie dla jego współtowarzyszy. Nie ulega wątpliwości, że wszyscy oni uważali Ignacego za swojego duchowego ojca. Stało się to widoczne przy szczególnie ważnej i uroczystej okazji, jaką był wybór pierwszego przełożonego generalnego Towarzystwa. Jednomyślny głos pierwszych jezuitów padł na Ignacego. Franciszek Ksawery, wyrażając jakby uczucia wszystkich, zaznaczył, że głosuje na „naszego prawdziwego i od dawna już Ojca — Ignacego, który niemałym wysiłkiem połączył nas wszystkich i który będzie mógł nas prowadzić i pomnażać w nas dobro”.
Chodzi nam w tej książce o krótkie przedstawienie biografii św. Ignacego. Książka jest niezbyt obszerna i pozbawiona całego aparatu naukowego, stosownie do wymogów i charakteru serii, w której zostaje wydana.
Jakkolwiek nie brak jest życiorysów Ignacego z Loyoli, to jednak wielu uważa, że prawdziwy życiorys tego świętego jest jeszcze do napisania. Będzie to przedsięwzięcie trudne, może nieosiągalne, pomimo obfitej dokumentacji zachowanej w archiwach i wydanej w 26 tomach zbioru „Monumenta Historica Societatis Iesu”. Trudność napisania wyczerpującej biografii św. Ignacego wynika nie tylko z bogactwa duchowego tej osoby, lecz także z rozmiarów materiału, jaki posiadamy. Bibliografia ignacjańska powiększa się z roku na rok o dziesiątki nowych tytułów.
Podejmując się możliwie wyczerpującego przedstawienia życia i dzieła św. Ignacego, można zasadniczo wybrać dwie metody: albo napisać specjalistyczną monografię o różnych fragmentach życia Świętego czy o różnych aspektach jego osobowości, albo też podjąć próbę napisania całościowej biografii. W książce niniejszej chcemy trzymać się tej drugiej metody.
Rzym, w uroczystość św. Franciszka Ksawerego, 1979 r.
Cándido de Dalmases SJ
opr. ab/ab