Spis treści i pierwszy rozdział
ISBN: 978-83-7318-865-5
wyd.: WAM 2007
Spis treści | |
Od Patrimonium Sancti Petri do Citta del Vaticano | 5 |
Papiestwo i Cesarstwo od VI do VIII wieku | 7 |
Gesta Dei per Francos | 37 |
Papiestwo a Cesarstwo od IX do XVI wieku | 69 |
Państwo Kościelne w epoce napoleońskiej i Risorgimento | 90 |
Układy Laterańskie i powstanie Citta del Vaticano | 95 |
Streszczenie | 99 |
Przypisy | 101 |
Mapy | 179 |
Powstanie Patrimonium Sancti Petri kończy ostatecznie trwający od tzw. edyktu mediolańskiego, ogłoszonego przez cesarzy Konstantyna Wielkiego (305-337) i Licyniusza (306-324) w 313 roku, okres wpływów Cesarstwa Rzymskiego, a następnie Bizantyjskiego na Kościół zachodni. Konflikty papiestwa z imperium, których przyczyną był cezaropapizm, herezja ikonoklastyczna, brak zainteresowania Cesarstwa sprawami Italii, doprowadziły do zastąpienia związków z Konstantynopolem sojuszem z Królestwem Franków. Wydarzenia, do których doszło w 756 roku, oznaczały faktyczny kres stosunków między papiestwem a Bizancjum, zapoczątkowując przekształcenie się w 800 roku frankońskiej monarchii w Cesarstwo Rzymskie, a z Namiestnika Rybaka będącego servus servorum Dei uczyniły z czasem świeckiego władcę Państwa Kościelnego, co sprzeczne było ze słowami Chrystusa: Królestwo moje nie jest z tego świata (J 18, 36) i stanowiło dychotomię w misji ewangelizacyjnej Kościoła. Będzie też budzić sprzeciw rozpowszechniająca się od X wieku wśród papieży i biskupów troska o dobra doczesne, korupcja, symonia i nepotyzm oraz mający charakter utylitarny dla obu stron sojusz tronu z ołtarzem. Zlekceważenie cnót ubóstwa, służby i miłości bliźniego doprowadziło w konsekwencji do powstania w XIII wieku zakonów żebraczych radykalnego nurtu franciszkańskiego: spirytualistów lub fratricelli i dolcinistów, wystąpienia Jana Husa (1369-1415), a w XVI wieku Reformacji i upadku autorytetu Kościoła.
Sobór trydencki (1545-1563) zahamował rozpad Kościoła i powstrzymał wpływy Reformacji. Jednak dopiero likwidacja Państwa Kościelnego w roku 1870 uwolniła papieża od sprawowania władzy świeckiej, a konstytucje soborowe przyjęte przez Vaticanum Secundum (1962-1965) pozwoliły Kościołowi powrócić w pełni do ewangelicznego źródła.
Uwaga! w tekście nie zachowano przypisów
opr. aw/aw