O możliwości odkrywania różnorodnych dróg poznania Boga
ISBN: 978-83-7505-314-2
wyd.: WAM 2009
Spis treści | |
WSTĘP | 9 |
Rozdział I | |
FAKTY: PRZEKONANIE LUDZKOŚCI NA PRZESTRZENI WIEKÓW O ISTNIENIU BOGA | 11 |
Prehistoria | 11 |
Starożytność | 18 |
Średniowiecze | 31 |
Czasy nowożytne | 32 |
Najwięksi uczeni trzech ostatnich wieków: XVIII, XIX i XX | 35 |
Rozdział II | |
CO NAM MÓWIĄ NA TEMAT BOGA I RELIGII LUDZIE SPOZA KOŚCIOŁA | 43 |
Ateiści | 43 |
Uczeni opierający swe wypowiedzi tylko na własnych przekonaniach filozoficznych | 45 |
Ateiści nawróceni | 47 |
Rozdział III | |
NAUKA KOŚCIOŁA O SPOSOBIE, W JAKI CZŁOWIEK POZNAJE BOGA | 56 |
Podstawy ludzkiego poznania | 56 |
Proces poznania Boga | 60 |
Rozdział IV | |
MOŻLIWOŚĆ ISTNIENIA BOGA | 64 |
Dlaczego nie da się udowodnić, że Boga nie ma? | 64 |
Co wynika z możliwości istnienia Boga | 70 |
Rozdział V | |
POSZUKIWANIE I SPOSOBY POZNANIA BOGA | 77 |
Znaki | 78 |
Filozoficzne dowody na istnienie Boga | 104 |
Rozdział VI | |
WIEDZA O BOGU A WIARA W BOGA. KONSEKWENCJE PRAWDOPODOBIEŃSTWA ISTNIENIA BOGA | 114 |
Rozdział VII | |
WIARA, CZYLI OSOBISTE ZAPOZNANIE SIĘ Z BOGIEM I MIŁOSNE WSPÓŁŻYCIE Z NIM | 126 |
ZAKOŃCZENIE | 135 |
ANEKS | 141 |
BIBLIOGRAFIA | 146 |
Zadaniem moim jest wykazać, że naturalnym owocem rozumu i uczciwości człowieka jest wiara w Boga. Brak wiary jest skutkiem braku jednego lub drugiego; przede wszystkim uczciwości. Postaram się to wykazać dopiero pod koniec wykładów. Uważam, że najlepszym punktem wyjścia będzie przedstawienie faktów, czyli niezbitych prawd, znanych powszechnie wszystkim uczonym etnologom i religioznawcom. Chociaż te fakty w świecie nauki, wśród prawdziwych uczonych nie podlegają żadnej dyskusji ani nie budzą wątpliwości, to jednak ogólnie są mało znane i dla wielu ludzi są zaskoczeniem, niespodzianką, a wśród niektórych wywołują nawet zdziwienie i niedowierzanie.
Z prawdziwą pomocą przychodzą nam tutaj uczeni niewierzący, ateiści, a w każdym razie uczeni, którzy nie mają nic wspólnego z Kościołem i nie działają naukowo z inspiracji Kościoła. Tacy uczeni nawet dla wielu katolików są jakoś bardziej wiarygodni. Dlatego ich wypowiedzi uważam za cenne, godne uwagi i tutaj je zamieszczam. Przedstawię tu w ogólnych zarysach, w sposób jak najbardziej przystępny, naukę Kościoła dotyczącą sposobu poznania, w tym także poznania Boga.
Prawdziwych ateistów, czyli ludzi przekonanych, że Boga nie ma, jest na świecie bardzo mało, bo zaledwie 2,5%. Postaram się wytłumaczyć, dlaczego tak jest. Następnie rozważymy tu sobie treść dwóch słów, których używamy na co dzień bardzo często: słowa „możliwość” i słowa „prawdopodobieństwo”. Zwrócimy uwagę na to, czym one się od siebie różnią, jak one się mają w stosunku do istnienia Boga — i wyciągniemy z tego odpowiednie wnioski i konsekwencje. Rozważymy też, czym się różni wiedza o Bogu od wiary w Boga. Na końcu zwrócimy uwagę na to, że w żaden sposób nie da się nikogo nakłonić ani zmusić do wiary w Boga, bo wiara w Boga może się zrodzić tylko w pełnej wolności, podobnie jak miłość.
1 Matka Teresa z Kalkuty (1998) Myśli, s. 23.
opr. aw/aw