Opracowanie słownikowo-encyklopedyczne hasła "Biblia" (pojęcie, podział, tekst, księga religijna, wpływ, badania naukowe)
BIBLIA, Pismo Święte, zbiór ksiąg świętych w chrześcijaństwie i judaizmie; dzieli się na Stary Testament (święte księgi judaizmu) i Nowy Testament.
Podział. Katolickie wydania Biblii obejmują 73 księgi (46 Starego Testamentu i 27 Nowego Testamentu), protestanckie — 66 (39 i 27), Biblia hebrajska uznawana w judaizmie liczy 39 ksiąg (kanon). Księgi Starego Testamentu według kolejności w wydaniach katolickich. to: księgi zwane historycznymi: Rodzaju, Wyjścia, Kapłańska, Liczb, Powtórzonego Prawa (Pięcioksiąg czyli Prawo), Jozuego, Sędziów, Rut, 1 i 2 Samuela, 1 i 2 Królewska, 1 i 2 Kronik, Ezdrasza, Nehemiasza, Tobiasza, Judyty, Estery, 1 i 2 Machabejska; księgi dydaktyczne: Hioba, Psalmów, Przysłów, Koheleta, Pieśń nad Pieśniami, Mądrości, Syracha; księgi prorockie — proroków większych: Izajasza, Jeremiasza z Lamentacjami i Baruchem, Ezechiela, Daniela i 12 proroków mniejszych: Ozeasza, Joela, Amosa, Abdiasza, Jonasza, Micheasza, Nahuma, Habakuka, Sofoniasza, Aggeusza, Zachariasza, Malachiasza; Nowy Testament zawiera 4 Ewangelie: Mateusza, Marka, Łukasza i Jana, Dzieje Apostolskie, listy św. Pawła, List do Hebrajczyków, listy powszechne. Apokalipsę św. Jana. Tytuły ksiąg biblijnych pochodzą z reguły od tłumaczy lub kopistów, osoby wskazane w tytule nie muszą być autorami; rękopisy biblijne dzieliły zwykle tekst na perykopy, od XVI w. w wydaniach drukowanych stosuje się umowny podział na krótkie, numerowane rozdziały i wiersze (wersety), wyróżniając perykopy śródtytułami.
Teksty oryginalne. Z 46 ksiąg Starego Testamentu 39 zostało napisanych w języku hebrajskim (z fragmentami aramejskimi), 7 pozostałych zaś zachowało się w języku greckim (deuterokanoniczne księgi). Cały Nowy Testament powstał w języku greckim. Najstarsze fragmenty Starego Testamentu mogły być zapisane już ok. X w. p. n. e., ale większość ksiąg powstała w V-ll w. p. n. e. Nowy Testament niemal w całości powstał w 2 połowie l w. Księgi biblijne są znane z odpisów późniejszych niż oryginały (stąd potrzeba naukowej krytyki tekstu biblijnego).
Przekłady. Starożytne: Starego Testamentu w języku greckim (Septuaginta), Starego Testamentu w języku aramejskim (targumy), chrześcijańskie przekłady łacińskie (Vetus Latina, Wulgata) oraz przekłady na języki: syryjski (Peszitta), koptyjski, etiopski, ormiański, gocki, arabski, starosłowiański. Nowożytne: reformacja zapoczątkowała falę nowych przekładów na języki narodowe (choć istniały one już wcześniej, np. J. Wycliff), najbardziej są znane przekłady M. Lutra na język niemiecki i Biblia Króla Jakuba (Authorized Version) w języku angielskim; przekłady protestanckie były dokonywane z języków oryginalnych, natomiast przekłady katolickie z Wulgaty. W czasach współczesnych tłumacze opierają się na tekstach oryginalnych, ustalonych przez nowe wydania krytyczne Biblii; przekłady Biblii są najczęściej pracą zbiorową, nierzadko międzywyznaniową (przekłady ekumeniczne). Obecnie Biblia jest przełożona na niemal wszystkie języki świata, a jej rozpowszechnianie jest popierane przez wszystkie Kościoły chrześcijańskie.
Biblia jako księga religijna. Biblia zawiera zasadnicze prawdy wiary chrześcijańskiej o Bogu, Jezusie Chrystusie, Duchu Świętym, stworzeniu Świata i człowieka, naturze człowieka, grzechu, zbawieniu, działaniu Boga w historii, łasce, wierze, powstaniu i naturze Kościoła, przeznaczeniu świata i człowieka (teologia biblijna, antropologia biblijna). Wierzący uważają Biblię za Słowo Boże, Objawienie, prawdę przekazaną ludziom przez Boga, jako taka Biblia jest wolna od błędu i pozostaje autorytatywną wykładnią treści wiary. Za autora Biblii chrześcijanie uznają Boga (natchnienie), co nie wyklucza autorstwa ludzkiego, które wyraża się w języku, pojęciach, realiach, gatunkach literackich właściwych mentalności historycznie określonych społeczności ludzkich, droga do zrozumienia religijnej treści Biblii prowadzi przez zrozumienie jej ludzkiego języka i intencji jej autorów. Religijne ruchy fundamentalistyczne głoszą często koncepcję Biblii jako księgi podyktowanej ludziom przez Boga i wymagającej dosłownego odczytywania (z pominięciem reguł krytycznych).
Biblia jest księgą religijną społeczności Kościoła ukształtowanej jeszcze przed spisaniem jej ksiąg, Kościół ustalił kanon biblijny, z drugiej strony treści za warte w Biblii były głównym bodźcem dla ukształtowania się owej wspólnoty religijnej w okresie poprzedzającym utrwalenie Biblii na piśmie. Biblia jest uważana za normatywne i autorytatywne źródło zasad wiary i moralności chrześcijańskiej. Kościoły protestanckie akcentują wyłączność Biblii jako źródła wiary (zasada sola Scriptura), podczas gdy Kościół katolicki głosi, że źródłem tym jest Tradycja, czyli przekaz wiary w Kościele od jego początków — przy czym Biblia stanowi zasadniczą część tej Tradycji. W dawniejszym sformułowaniu (częstym także w prawosławiu) mówiono o 2 źródłach wiary: Biblii i Tradycji. Kontakt z Biblią jest istotnym składnikiem życia religijnego w chrześcijaństwie i judaizmie. Teksty Biblii zajmują uprzywilejowane miejsce w modlitwie, są czytane i komentowane w liturgii. Kościoły chrześcijańskie i tradycja żydowska zalecają wyznawcom stałą lekturę Biblii; Pismo Święte stanowi też inspirację dla wielu nowych ruchów religijnych.
Wpływ cywilizacyjny. Biblia wywarła zasadniczy wpływ na wiarę i praktykę judaizmu i chrześcijaństwa, a tym samym na całą cywilizację zachodnią. Można wyodrębnić zwłaszcza wielki wpływ Biblii na sztukę europejską: malarstwo i rzeźbę (motywy biblijne dominowały w sztuce średniowiecza, a częściowo renesansu i baroku), muzykę (śpiew gregoriański, utwory np. G. F. Haendla, J. S. Bacha, F. Mendelssohna), literaturę (apokryfy, literatura i teatr średniowiecza, inspiracja dla poezji, zwłaszcza barokowej, i romantycznej, w XX w. np. P. Claudel, F. Mauriac, J. Steinbeck, P. Lagerkvist, M. A. Bułhakow). Z dawnej literatury pol. można wymienić twórczość: M. Reja, J. Kochanowskiego, P. Skargi, F. Karpińskiego, biblijne stylizacje u A. Mickiewicza i J. Słowackiego, z nowszej — utwory Z. Kossak, J. Dobraczyńskiego, R. Brandstaettera, Cz. Miłosza, A. Kamieńskiej.
Badania naukowe nad Biblią — zob. biblistyka, egzegeza.
Bibliografia:
Wydania krytyczne: Biblia Hebraica Stuttgartiensia (1977), Septuaginta (t. 1-2 1935, oprac. A. Rahlfs), The Greek New Testament (wyd. 3 1975).
Wstęp do Nowego Testamentu, Poznań 1969; Wstęp do Starego Testamentu, wyd. 2, Poznań 1990; W.J. HARRINGTON Klucz do Biblii, Warszawa 1982, A. LÄPPLE Od egzegezy do katechezy, Warszawa 1986; Wstęp ogólny do Pisma Świętego, wyd. 2 Poznań 1986; H. LANGKAMMER Słownik biblijny, wyd. 4 Katowice 1990; Słownik teologii biblijnej, wyd. 3 Poznań 1990; Słownik wiedzy biblijnej, Warszawa 1996; Katolicki komentarz biblijny, Warszawa 2001.
CHRONOLOGIA BIBLIJNA | |
---|---|
Wiek lub rok | Wydarzenia, postacie, księgi biblijne |
XV-XIV p. n. e. | patriarchowie (?) |
1 poł. XIII | wyjście z Egiptu, Mojżesz |
2 poł. XIII | wejście do Kanaanu, Jozue |
XII-XI | "sędziowie", federacja plemion |
XI | Samuel, Saul |
ok. 1000-970 | Dawid |
ok. 970-925 | Salomon, po jego śmierci podział królestwa na Judę i Izrael |
X | początki ksiąg Psalmów i Przysłów |
IX-VI | przekazy pisane użyte w Pięcioksięgu |
IX | Eliasz i Elizeusz |
VIII | Ozeasz, Amos |
722 | zdobycie Samarii przez Asyryjczyków |
koniec VIII | Ezechiasz, Izajasz |
VII | zrąb ksiąg historycznych (Jozuego, Sędziów, Samuela, Królewskich), początki kolekcji wypowiedzi prorockich (np. 1 część Izajasza) |
VI | dominacja babilońska, Jeremiasz, Ezechiel, 2 część Izajasza |
586 | zburzenie Jerozolimy przez Nabuchodonozora, deportacja do Babilonii |
539 | upadek Babilonu, początek rządów perskich |
520-515 | odbudowa świątyni jerozolimskiej |
V | Nehemiasz. potem Ezdrasz Pięcioksiąg i księgi prorockie bliskie ukończenia; księgi Przysłów i Hioba |
IV-III | Księgi Kronik, Ezdrasza, Nehemiasza, Koheleta, Pieśń nad Pieśniami, Joela, Malachiasza, Barucha, Tobiasza, koniec zbioru Psalmów |
III | panowanie Ptolemeuszów z Egiptu nad krajem Izraela |
II | panowanie Seleucydów z Syrii, wojny machabejskie, królestwo Hasmoneuszów, księgi: Daniela, Judyty, Estery, Syracha, 2 Machabejska |
I | księgi: 1 Machabejska, Mądrości |
63 | wkroczenie Rzymian do Palestyny |
37- 4 | rządy Heroda l zwanego Wielkim |
8/7 p. n. e. | narodziny Jezusa |
27-30 n. e. | działalność Jezusa |
7 IV 30 | Ukrzyżowanie |
ok. 35 | nawrócenie św. Pawła |
ok. 46-57 | wyprawy misyjne św. Pawła |
ok. 49 | tzw. sobór jerozolimski |
51-57 | listy do Tesaloniczan, Koryntian, Filipian, Galatów, Rzymian |
od ok. 58 | Paweł z Tarsu więźniem w Jerozolimie, Cezarei i Rzymie |
po 60 | listy do Kolosan (?), do Filemona |
64-67 | prześladowanie za Nerona, śmierć św. Piotra i św. Pawła |
przed 70 | Ewangelia św. Marka, List do Hebrajczyków |
po 70 | Ewangelia św. Łukasza i Ewangelia św. Mateusza, Dzieje Apostolskie, Listy pasterskie, do Efezjan (?), Listy powszechne (do 100) |
ok. 80-90 | zwycięstwo tendencji faryzejskiej w judaizmie, jawne rozejście się judaizmu i chrześcijaństwa |
po 90 | Apokalipsa św. Jana, Ewangelia św. Jana |
1 poł. II | 2 List św. Piotra, Ojcowie Apostolscy |
Na podstawie NOWEJ ENCYKLOPEDII POWSZECHNEJ PWN (t. 1, Warszawa 1995), Wydawnictwo Naukowe PWN (ul. Miodowa 10, 00-251 Warszawa, www.pwn.com.pl). Publikacja w Opoce za zgodą Wydawcy.
Zestaw haseł o chrześcijaństwie zaczerpniętych z encyklopedii PWN obejmuje hasła: BIBLIA, CHRZEŚCIJAŃSTWO, JEZUS CHRYSTUS, KATOLICYZM, KOŚCIÓŁ KATOLICKI, TEOLOGIA.
opr. mg/mg