Wirtualna Polska radykalnie odświeżyła wizerunek swojej najważniejszej strony, zaś Onet.pl wprowadził modyfikacje.
Portale zmieniają wizytówkiMarcin AdamczukDwa największe polskie portale internetowe niemal równocześnie dokonały zmian na swoich stronach głównych. Wirtualna Polska radykalnie odświeżyła wizerunek swojej najważniejszej strony, zaś Onet.pl wprowadził modyfikacje. Głównym powodem zmiany strony głównej Wirtualnej Polski była chęć odświeżenia wizerunku. Rewolucja WP - Nasz layout był już trochę „nieświeży”. Chcieliśmy stronie głównej nadać bardziej nowoczesny wygląd — mówi Grzegorz Łapanowski z Wirtualnej Polski. - Zamierzaliśmy zerwać z przeświadczeniem, że WP to katalog stron, czyli tak naprawdę to z czego wyrósł portal. Nasze funkcje bardzo się rozrosły i dzisiaj katalog nie jest już głównym elementem portalu. Nasza strona główna nie dawała nam możliwości przekazania użytkownikom informacji o nowych serwisach. Teraz zyskaliśmy miejsce na promocję naszego kontentu. Wirtualna Polska zmianę strony głównej poprzedziła badaniami, które prowadzone były od dłuższego czasu, ponieważ zamiar przeobrażenia wizytówki portalu pojawiły się około rok temu. Przeprowadzono badania on-line na próbie kilkunastu tysięcy użytkowników systemu kont pocztowych WP na temat funkcjonalności dwóch nowych projektów stron głównych. Kolejnych danych dostarczył regularnie prowadzony monitoring ruchu na stronie głównej WP, na którego podstawie określono, co cieszy się największym zainteresowanie internautów i gdzie pojawiają się problemy. Zebrane informacje posłużyły do stworzenia kolejnych dwóch projektów. - Przeprowadziliśmy we własnym zakresie badania naszych użytkowników, użytkowników Internetu, którzy nie korzystają z Wirtualnej Polski i grupy osób nie mających styczności z Internetem. Po szczegółowych analizach wybraliśmy ostateczny projekt — mówi Łapanowski. Wirtualna Polska spodziewa się, że zmiany spowodują zwiększenie ruchu wewnątrz portalu i odpływ użytkowników do zewnętrznych serwisów będzie mniejszy. Ewolucja Onetu Portal Onet.pl zmniejszył wielkość strony głównej o około 30 proc. oraz wyraźniej zróżnicował bloki tematyczne, które często znajdują się teraz w ramkach i różnią się kolorami. - Zmniejszyliśmy stronę główną ze względu na wygodę użytkowników. Dzięki temu zabiegowi szybciej się ona ładuje. Poszerzyliśmy niektóre obszary tematyczne, dodaliśmy linki — mówi Andrzej Sienkiewicz, dyrektor działu rozwoju i projektowania serwisów w Onet.pl. - Poprzednia strona miała jednakowy rozmiar czcionki i odstępy między wierszami. Z naszego punktu widzenia nowa strona główna ma prostszą konstrukcję i znacznie łatwiej można wymieniać jej elementy. Jak twierdzi Sienkiewicz, udało się doprowadzić do tego, że rozkład klikalności na linkach jest bardzo równomierny, co świadczy o tym, że nowa strona lepiej spełnia wymagania internautów. - Zmiany wprowadzane przez Onet.pl mają charakter ewolucyjny i następują przez cały czas — mówi Sienkiewicz. - Unikamy nagłych, znaczących zmian strony głównej. Rezygnujemy w ten sposób z szumu w mediach wokół „nowej strony”, ale dzięki temu nie zmuszamy użytkowników do uczenia się znienacka zupełnie nowych rozwiązań. Portal jest miejscem, z którego użytkownik odchodzi do innych interesujących go miejsc w sieci i w pewnym sensie kształt strony głównej jest mu obojętny, przede wszystkim chciałby z niej jak najszybciej skorzystać. Najważniejsze jest, aby miał tam do dyspozycji najczęściej używane linki i zrozumiałą nawigację po zawartości portalu. Według Grzegorza Łapanowskiego, Wirtualna Polska przy projektowaniu nowej strony zdecydowała się na kierunek zbliżony do Lycosa, którego strona główna ma bardzo nowoczesny wygląd i jest bogata graficznie. - Onet zmodernizował swoją stronę główna zupełnie inaczej: ograniczył elementy graficzne, a inne uprościł — podsumowuje. opr. MK/PO |