Kwiaty w przestrzeni liturgicznej to coś więcej niż ozdoba. Przykładem tego są tynieckie ikebany, takie jak ta przygotowana na święto Przemienienia Pańskiego
Tłem dla kompozycji jest sam marmur ołtarza, chociaż pusta rama na tła okazała się konieczna do osadzenia ramion krzyża — ołtarza Baranka Nowego i Wiecznego Przymierza, za monstrancją, opartą o ramę. Monstrancję tworzą dwa półkola. Połączone konstrukcje wypełniają gałązki miesiącznicy rocznej ze srebrnymi blaszkami i gipsówka.
W centrum wnęki, na trzech podstawkach ze sklejki w naturalnym kolorze drzewa, stoi walec z kryształowego szkła. Samo naczynie wystąpi w roli postaci i szaty Jezusa.
W szkle osadzona jest biała lilia (oblicze promieniejące) — za nią jest ukryta jasnoróżowa lilia (razem — Jezus w ciele i krwi). Pęd kosodrzewiny symbolizuje Jego Bóstwo. Sam Jezus jest zatem przedstawiony jako monstrancja, odsłaniająca oczom wybranych uczniów światło Jego żywej więzi z Ojcem — światło życia wiecznego.
Szary klin na naczyniu stojącym przy krzyżu ołtarzowym, rozszerzający się w górę, w stronę ołtarza, inicjuje ruch wstępujący spiralnie ku krzyżowi.
Srebrzysto zielone liście funkii pną się jak tańczące smugi spalanego kadzidła. Lilia pomarańczowa — rozpalone węgle; zielone i czerwone owoce dziurawca — grudki kadzidła nad szczytem naczynia.
Alstroemerie wyprowadzone wyżej łukami z naczynia i tańczące między liśćmi funkii w pobliżu krzyża — to znak widzialny zapachu.
Ofiarę przyjmie Bóg Ojciec jako najmilszą woń, w niej bowiem Jego Syn, Jedyny Sprawiedliwy, złoży swoje życie na krzyżu, aby pojednać ludzkość z Bogiem i wyzwolić ją z niewoli grzechu.
O tym paschalnym przejściu rozmawia z Jezusem na górze Przemienienia dwóch uroczystych świadków: Mojżesz (Prawo) i Eliasz (Prorocy).
Sam Bóg Ojciec domaga się od nas posłuszeństwa Chrystusowi, jak w Starym Przymierzu od Izraela domagał się posłuszeństwa Prawu Przymierza. Jezus Chrystus jest żywą Torą — On wypełnia Prawo.
Więcej na temat tynieckich liturgicznych kompozycji kwiatowych
Fragment publikacji „Słowo i kwiat. Wybrane kompozycje liturgiczne z kościoła tynieckiego 2013-2017”
Hieronim St. Kreis OSB - urodził się w Krośnie. Profes tyniecki od roku 1983. Studiował teologię w Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie; święcenia kapłańskie przyjął w roku 1989. Od roku 1990 pracuje nad zastosowaniem ikebany w liturgii. W latach 1990—2005 realizował dekoracje kwiatowe w kościele tynieckim, kontynuuje od 2013. Opublikował: podręcznik ikebany liturgicznej "Kwiaty w kościele. Tajemnice układania" (tomy 1—3b); "Święta Rodzina z Nazaretu. Medytacje biblijne"; "Tyniecka ikebana" (tomy 1—2); tomiki wierszy: "Strumień żółtego piasku", "Jak leci", "Co się stało", "Przed Ikoną", "Kołonotatnik", "Msza z kolędą".
opr. mg/mg