Opoka - Portal katolicki
opoka.news
Pekao



Jacek Święcki

NA ZIEMI ŚWIĘTEJ
Tam gdzie ziemia dotyka nieba

ISBN: 978-83-7767-119-1
wyd.: Wydawnictwo WAM 2012

Wybrany fragment
Wprowadzenie
Witajcie w Ziemi Świętej
Odkrycie Oblubienicy
Rozdarte Miasto Pokoju
Niezapomniany widok
Bramy miejskie
Spacer po czterech dzielnicach
Proście o pokój dla Jeruzalem


PROŚCIE O POKÓJ DLA JERUZALEM

Zmęczeni tak bogatym we wrażenia spacerem przypomnijmy sobie jeszcze, że po hebrajsku Jeruszalajim znaczy dosłownie przybytek pokoju. Gwoli ścisłości – nazwa miasta jest w liczbie podwójnej, co można by zinterpretować jako przybytek podwójnego pokoju, pokoju zarówno ziemskiego, jak i niebieskiego, pochodzącego od Boga. Podkreślają to psalmy śpiewane przez Izraelitów zmierzających do świątyni, aby obchodzić tam przepisane przez Prawo święta:

Proście o pokój dla Jeruzalem, niech zażywają pokoju ci, którzy ciebie miłują!
Niech pokój będzie w twoich murach, a bezpieczeństwo w twych pałacach!
Przez wzgląd na moich braci i przyjaciół będę mówił: ŤPokój w tobie!ť
Przez wzgląd na dom Pana, Boga naszego, będę się modlił o dobro dla ciebie (Ps 122,6-9).

Pokoju ziemskiego już od dawna tam nie ma. Spełniają się dramatyczne słowa proroka, który widzi, jak liczne narody wyrywają sobie nawzajem Jerozolimę, równocześnie nie mogąc się wyrwać z odrętwiającej obsesji posiadania jej na własność:

Oto uczynię Jeruzalem upajającą czarą dla wszystkich postronnych narodów (Za 12,2).

Oto syndrom jerozolimski – owładnięte nim narody najpierw zachwycają się niezwykłością świętego miejsca, czują, że jest ono Bogu w jakiś szczególny sposób drogie, po czym chcą bezceremonialnie chwycić samego Pana Boga za nogi, biorąc je w posiadanie. Ale w ten sposób nie są żadną miarą bliżej Boga, samo miasto zaś staje się stopniowo jedną wielką wieżą Babel, gdzie tyle różnych ludów, ras, języków i religii wykrzykuje spazmatycznym tonem swoje racje i coraz mniej się rozumie. I wydaje się, że nic nie jest tego w stanie zmienić. Bo jak na przykład pogodzić tych, którzy w tym samym miejscu chcieliby mieć i żydowską świątynię sprawującą kult opisany w biblijnej Księdze Kapłańskiej, i muzułmańskie sanktuarium ze skierowanym w stronę Mekki mihrabem, i wieczną ruinę świadczącą o nastaniu nowej, chrześcijańskiej epoki wiary?

 Żydowskie groby
 na Górze Oliwnej

Jerozolima przypomina chore ludzkie serce, o którym inny prorok słusznie powiedział, że jest zdradliwsze niż wszystko inne i niepoprawne – któż je zgłębi? (Jr 17,9).

Od dawna nie ma w nim pokoju i być nie może, dopóki nie zostanie ono przez Pana uleczone i odnowione przez stworzenie go na nowo (por. Ps 51,12). Toteż zarówno do Świętego Miasta, jak i do każdego ludzkiego serca, które jest w swej najgłębszej istocie Świętym Świętych, w którym Bóg pragnie spocząć, skierowane są słowa obietnicy: Oto podniosę je odnowione, uleczę i uzdrowię oraz objawię obfity pokój i bezpieczeństwo (Jr 33,6).

Tylko ten, kto o niej pamięta i ufa jej słowom, może doznać pokoju, którego świat dać nie może (por. J 14,27). Skruszony w sercu na widok rozdartej tyloma waśniami ziemskiej Jerozolimy może, zwracając się do Pana, otrzymać Jego pokój, pokój niebieskiej Jerozolimy zstępującej ku nam od Boga (por. Ap 21,2).

Widok na Górę Oliwną ze wzgórza świątynnego

opr. ab/ab



 


Podziel się tym materiałem z innymi:


Kliknij aby zobaczyć dokumenty zawierające wybrany tag: pielgrzymka Jerozolima podróż lotnisko Ziemia Święta świątynia jerozolimska podróżowanie dzielnice
 
© Fundacja Opoka 2017
Realizacja: 3W
© Fundacja Opoka 2017
Realizacja: 3W