14
lutego
środa
Wielki Post - Środa Popielcowa
Rok liturgiczny: B/II
Pierwsze czytanie:
Jl 2, 12-18
Psalm responsoryjny:
Ps 51 (50), 3-4. 5-6b. 12-13. 14 i 17 (R.: por. 3a)
Drugie czytanie:
2 Kor 5, 20 – 6, 3
Werset przed Ewangelią:
Ps 95 (94), 8a. 7d
Ewangelia:
Mt 6, 1-6. 16-18

Patroni:

  • św. Cyryl i Metody,
  • św. Walenty,
  • św. Witalis,
  • św. Zenon,
  • św. Basjan, Tonionus, Prot, Lucjusz, Cyrion, Agaton, Mojżesz, Dionizy i Ammonius ,
  • św. Eleuchadius,
  • św. Auksencjusz,
  • św. Nostrian,
  • św. Antonin,
  • św. Jan Chrzciciel od Poczęcia García,
  • bł. Wincenty Vilar David

Liturgia na dzień 2024-02-14:

Pierwsze czytanie

Jl 2, 12-18
Czytanie z Księgi proroka Joela

Tak mówi Pan:

«Nawróćcie się do Mnie całym swym sercem, przez post i płacz, i lament». Rozdzierajcie jednak serca wasze, a nie szaty! Nawróćcie się do Pana, Boga waszego! On bowiem jest litościwy, miłosierny, nieskory do gniewu i bogaty w łaskę, a lituje się nad niedolą. Kto wie? Może znów się zlituje i pozostawi po sobie błogosławieństwo plonów na ofiarę pokarmową i płynną dla Pana, Boga waszego.

Na Syjonie dmijcie w róg, zarządźcie święty post, ogłoście uroczyste zgromadzenie. Zbierzcie lud, zwołajcie świętą społeczność, zgromadźcie starców, zbierzcie dzieci i niemowlęta! Niech wyjdzie oblubieniec ze swojej komnaty, a oblubienica ze swego pokoju!

Między przedsionkiem a ołtarzem niechaj płaczą kapłani, słudzy Pańscy! Niech mówią: «Zlituj się, Panie, nad ludem Twoim, nie daj dziedzictwa swego na pohańbienie, aby poganie nie zapanowali nad nami. Czemuż mówić mają między narodami: Gdzież jest ich Bóg?»

A Pan zapłonął zazdrosną miłością ku swojej ziemi i zmiłował się nad swoim ludem.

Psalm responsoryjny

Ps 51 (50), 3-4. 5-6b. 12-13. 14 i 17 (R.: por. 3a)
Zmiłuj się, Panie, bo jesteśmy grzeszni

Zmiłuj się nade mną, Boże, w łaskawości swojej, *
w ogromie swej litości zgładź moją nieprawość.
Obmyj mnie zupełnie z mojej winy *
i oczyść mnie z grzechu mojego.

Zmiłuj się, Panie, bo jesteśmy grzeszni

Uznaję bowiem nieprawość moją, *
a grzech mój jest zawsze przede mną.
Przeciwko Tobie samemu zgrzeszyłem *
i uczyniłem, co złe jest przed Tobą.

Zmiłuj się, Panie, bo jesteśmy grzeszni

Stwórz, Boże, we mnie serce czyste *
i odnów we mnie moc ducha.
Nie odrzucaj mnie od swego oblicza *
i nie odbieraj mi świętego ducha swego.

Zmiłuj się, Panie, bo jesteśmy grzeszni

Przywróć mi radość Twojego zbawienia *
i wzmocnij mnie duchem ofiarnym.
Panie, otwórz wargi moje, *
a usta moje będą głosić Twoją chwałę.

Zmiłuj się, Panie, bo jesteśmy grzeszni

Drugie czytanie

2 Kor 5, 20 – 6, 3
Czytanie z Drugiego Listu Świętego Pawła Apostoła do Koryntian

Bracia:

W imieniu Chrystusa spełniamy posłannictwo jakby Boga samego, który przez nas udziela napomnień. W imię Chrystusa prosimy: pojednajcie się z Bogiem! On to dla nas grzechem uczynił Tego, który nie znał grzechu, abyśmy się stali w Nim sprawiedliwością Bożą.

Współdziałając zaś z Nim, napominamy was, abyście nie przyjmowali na próżno łaski Bożej. Mówi bowiem Pismo:

«W czasie pomyślnym wysłuchałem cię, w dniu zbawienia przyszedłem ci z pomocą».

Oto teraz czas upragniony, oto teraz dzień zbawienia.

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

Ps 95 (94), 8a. 7d
Chwała Tobie, Słowo Boże

Nie zatwardzajcie dzisiaj serc waszych,
lecz słuchajcie głosu Pańskiego.

Chwała Tobie, Słowo Boże

Ewangelia

Mt 6, 1-6. 16-18
Słowa Ewangelii według Świętego Mateusza

Jezus powiedział do swoich uczniów:

«Strzeżcie się, żebyście uczynków pobożnych nie wykonywali przed ludźmi po to, aby was widzieli; inaczej bowiem nie będziecie mieli nagrody u Ojca waszego, który jest w niebie.

Kiedy więc dajesz jałmużnę, nie trąb przed sobą, jak obłudnicy czynią w synagogach i na ulicach, aby ich ludzie chwalili. Zaprawdę, powiadam wam: ci otrzymali już swoją nagrodę. Kiedy zaś ty dajesz jałmużnę, niech nie wie lewa twoja ręka, co czyni prawa, aby twoja jałmużna pozostała w ukryciu. A Ojciec twój, który widzi w ukryciu, odda tobie.

Gdy się modlicie, nie bądźcie jak obłudnicy. Oni to lubią w synagogach i na rogach ulic wystawać i modlić się, żeby się ludziom pokazać. Zaprawdę, powiadam wam: otrzymali już swoją nagrodę. Ty zaś, gdy chcesz się modlić, wejdź do swej izdebki, zamknij drzwi i módl się do Ojca twego, który jest w ukryciu. A Ojciec twój, który widzi w ukryciu, odda tobie.

Kiedy pościcie, nie bądźcie posępni jak obłudnicy. Przybierają oni wygląd ponury, aby pokazać ludziom, że poszczą. Zaprawdę, powiadam wam, już odebrali swoją nagrodę. Ty zaś, gdy pościsz, namaść sobie głowę i obmyj twarz, aby nie ludziom pokazać, że pościsz, ale Ojcu twemu, który jest w ukryciu. A Ojciec twój, który widzi w ukryciu, odda tobie».

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

Psu na budę takie praktyki

ks. Przemysław Pojasek ks. Przemysław Pojasek

Psu na budę takie praktyki  

Jałmużna, modlitwa i post – trzy religijne praktyki związane przede wszystkim z pokutą. Znane od wieków i praktykowane tak przez Żydów, jak i przez chrześcijan. Nie zawsze jednak przynoszą owoce. Zwłaszcza, gdy są wykonywane na pokaz. I właśnie przed taką postawą przestrzega Jezus.

Dobrze widać to na przykładzie jałmużny, która jest sposobem dzielenia się z innymi tym, co się posiada. Niestety, zwykle kojarzy się nam z wrzuceniem pieniędzy do puszki czy skarbony. Prosty, nie wymagający zaangażowania gest, a przy okazji można zrobić dobre wrażenie na jego świadkach.

Takie zachowanie nie ma jednak nic wspólnego z jałmużną, ponieważ bardziej trzeba ją rozumieć jako okazywanie miłosierdzia, łagodności i dobroci. Nie wystarczy dać pieniądze czy potrzebny przedmiot. Ale trzeba zrobić to w taki sposób, by potrzebującego nie upokorzyć, a siebie nie narazić na pychę.

Podobnie jest z modlitwą, która stawia człowieka w bezpośredniej relacji z Bogiem. Gdy to On jest na pierwszym miejscu, okoliczności stają się drugorzędne, a nawet nieistotne. Gdy natomiast liczy się poklask otoczenia, zaangażowanie w budowanie relacji ze Stwórcą maleje, a nawet zanika.

Ostatnią z wymienionych form jest post. Pozwala on zaoszczędzić czas na modlitwę i pieniądze, które można przeznaczyć na jałmużnę. Jemu też mogą towarzyszyć widoczne znaki takie jak: nie mycie twarzy czy włosów. Jezus krytykuje taką formę praktykowania. Zachęca do poszczenia w ukryciu.

Jałmużna, modlitwa i post mogą więc być „psu na budę” gdy są udawane, odgrywane przed innymi. Nie ma w nich wówczas odniesienia do Boga. Jest za to ukierunkowanie na siebie, na swój obraz w oczach innych. Są więc aktorami odgrywającymi sztukę, która ma im przynieść jakąś korzyść.

W rozpoczynającym się Wielkim Poście uważajmy, byśmy skupiając się na pobożnych praktykach religijnych nie zatracili odniesienia do Boga, a nawet wiary.