26
maja
niedziela
Uroczystość Najświętszej Trójcy
Rok liturgiczny: B/II
Pierwsze czytanie:
Pwt 4, 32-34. 39-40
Psalm responsoryjny:
Ps 33 (32), 4-5. 6 i 9. 18-19. 20 i 22 (R.: por. 12)
Drugie czytanie:
Rz 8, 14-17
Werset przed Ewangelią:
Ap 1, 8
Ewangelia:
Mt 28, 16-20

Patroni:

  • św. Filip Neri,
  • św. Eleuteriusz Pp,
  • św. Symetriusz,
  • św. Felicissima,
  • św. Pryskus,
  • św. Dezyderiusz,
  • św. Berengariusz,
  • św. Lambert,
  • bł. Franciszek Patrizi,
  • św. Andrzej Franchi,
  • św. Maria Anna od Jezusa de Paredes,
  • św. Andrzej Kaggwa,
  • św. Poncjan Ngondwe

Liturgia na dzień 2024-05-26:

Pierwsze czytanie

Pwt 4, 32-34. 39-40
Czytanie z Księgi Powtórzonego Prawa

Mojżesz tak powiedział do ludu:

«Zapytaj dawnych czasów, które były przed tobą, zaczynając od dnia, w którym Bóg stworzył człowieka na ziemi, zapytaj od jednego krańca niebios do drugiego, czy nastąpiło tak wielkie wydarzenie jak to lub czy słyszano o czymś podobnym? Czy słyszał jakiś naród głos Boży z ognia, jak ty słyszałeś, i pozostał żywy? Czy usiłował Bóg przyjść i wybrać sobie jeden naród spośród innych narodów przez doświadczenia, znaki, cuda i wojny, ręką mocną i wyciągniętym ramieniem, dziełami przerażającymi, jak to wszystko, co tobie uczynił Pan, Bóg twój, w Egipcie na twoich oczach?

Poznaj dzisiaj i rozważ w swym sercu, że Pan jest Bogiem, a na niebie wysoko i na ziemi nisko nie ma innego. Strzeż Jego praw i nakazów, które ja dziś polecam tobie wypełniać; by dobrze ci się wiodło i twym synom po tobie; byś przedłużył swe dni na ziemi, którą na zawsze daje ci Pan, Bóg twój».

Psalm responsoryjny

Ps 33 (32), 4-5. 6 i 9. 18-19. 20 i 22 (R.: por. 12)
Szczęśliwy naród wybrany przez Pana

Słowo Pana jest prawe, *
a każde Jego dzieło godne zaufania.
On miłuje prawo i sprawiedliwość, *
ziemia jest pełna Jego łaski.

Szczęśliwy naród wybrany przez Pana

Przez słowo Pana powstały niebiosa, *
wszystkie gwiazdy przez tchnienie ust Jego.
Bo przemówił, i wszystko się stało, *
sam rozkazał, i zaczęło istnieć.

Szczęśliwy naród wybrany przez Pana

Oczy Pana zwrócone na bogobojnych, *
na tych, którzy oczekują Jego łaski,
aby ocalił ich życie od śmierci *
i żywił ich w czasie głodu.

Szczęśliwy naród wybrany przez Pana

Dusza nasza oczekuje Pana, *
On jest naszą pomocą i tarczą.
Panie, niech nas ogarnie Twoja łaska, *
według nadziei pokładanej w Tobie.

Szczęśliwy naród wybrany przez Pana

Drugie czytanie

Rz 8, 14-17
Czytanie z Listu Świętego Pawła Apostoła do Rzymian

Bracia:

Wszyscy ci, których prowadzi Duch Boży, są synami Bożymi. Nie otrzymaliście przecież ducha niewoli, by się znowu pogrążyć w bojaźni, ale otrzymaliście Ducha przybrania za synów, w którym możemy wołać: «Abba, Ojcze!»

Sam Duch wspiera swym świadectwem naszego ducha, że jesteśmy dziećmi Bożymi. Jeżeli zaś jesteśmy dziećmi, to i dziedzicami: dziedzicami Boga, a współdziedzicami Chrystusa; skoro wspólnie z Nim cierpimy, to po to, by wspólnie mieć udział w chwale.

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

Ap 1, 8
Alleluja, alleluja, alleluja

Chwała Ojcu i Synowi, i Duchowi Świętemu,
Bogu, który jest i który był, i który przychodzi.

Alleluja, alleluja, alleluja

Ewangelia

Mt 28, 16-20
Słowa Ewangelii według Świętego Mateusza

Jedenastu uczniów udało się do Galilei, na górę, tam gdzie Jezus im polecił. A gdy Go ujrzeli, oddali Mu pokłon. Niektórzy jednak wątpili. Wtedy Jezus podszedł do nich i przemówił tymi słowami:

«Dana Mi jest wszelka władza w niebie i na ziemi. Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody, udzielając im chrztu w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Uczcie je zachowywać wszystko, co wam przykazałem. A oto Ja jestem z wami przez wszystkie dni, aż do skończenia świata».

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

W imię Trójcy

ks. Marian Machinek MSF ks. Marian Machinek MSF

W imię Trójcy  

Dzisiejszy fragment Ewangelii Mateuszowej przywołuje ponownie scenę rozstania Jezusa z uczniami po Jego zmartwychwstaniu i zawiera ostatnie Jego ziemskie pouczenie. Jak wszystkie słowa Jezusa, jest w nim przede wszystkim pociecha i umocnienie. Chociaż od tej chwili Jezus będzie inaczej obecny wśród swoich uczniów, to jednak nie opuszcza ich i nie pozostawia zdanymi tylko na własne siły. Pozostaje z nimi zawsze – aż do końca dziejów. I właśnie ta Jego nieustanna obecność oraz Jego Boska władza, przekraczająca wszelką ludzką władzę i moc, są podstawą powodzenia misji, jaka im zostaje zlecona: mają czynić uczniów ze wszystkich narodów. Uczynić kogoś uczniem nie oznacza jedynie przekazania mu pakietu wiedzy o Bogu i najważniejszych regułach życia zgodnego z Bożą wolą. Uczniem może stać się jedynie ktoś, kto zdecydowała się wejść w wewnętrzną relację z Bogiem, wkroczyć w ten wieczny nurt Bożej Miłości, jaka łączy Boskie Osoby. Dlatego ci, którzy stają się uczniami, zostają ochrzczeni w imię Trójcy Przenajświętszej. I właśnie w kontekście chrztu dotykamy dzisiaj największej tajemnicy naszej wiary – tajemnicy Trójjedynego Boga.

Tajemnica Trójcy jest tak zaskakująca i przekraczająca ludzkie wyobrażenia, że trudno by było ją samodzielnie wymyślić. Przecież o wiele prostsze byłoby wyobrażenie pojedynczego boskiego stwórcy, który w swojej odwiecznej samotności niepodzielnie rządzi światem. Tajemnica Trójcy wyłania się dopiero powoli ze słów Jezusa, kiedy Boga nazywa swoim Ojcem, kiedy odkrywa swoją życiodajną relację z Nim i kiedy mówi o Duchu Świętym – Nauczycielu, Pocieszycielu i Dokonawcy. Bóg nie jest wielkim samotnikiem, ale Wspólnotą Osób. Są One dlatego Jednym Bogiem, że wiąże je odwieczny nurt Boskiej Miłości. W niej Każda z Osób jest całkowicie darem dla drugich i przyjmuje Ich jako całkowity dar. Takiej ścisłej jedności nie można sobie wyobrazić, bo człowiekowi brakuje jakiejkolwiek analogii. Jakimś bladym odbiciem, a jednocześnie ziemskim symbolem tajemnicy Trójcy jest doświadczenie miłości oblubieńczej, gdy ludzie całkowicie oddają się sobie i przyjmują siebie nawzajem.

Chociaż wobec Tajemnicy Trójcy ludzki umysł i wyobraźnia oraz logika całkowicie zawodzą, nie powinniśmy zbywać tej tajemnicy jako prawdy, której nie należy rozważać, a trzeba ją jedynie przyjąć „na wiarę”. Jest to nie tylko tajemnica Trójjedynego Boga, ale jest to również tajemnica wciąż młodego i nowego Bożego Życia, które może pulsować także w całym naszym jestestwie, jeśli tylko pozwolimy uczynić się uczniami Jezusa.