18
sierpnia
niedziela
XX Tydzień zwykły
Rok liturgiczny: B/II
Pierwsze czytanie:
Prz 9,1-6
Psalm responsoryjny:
Ps 34 (33), 2-3. 10-11. 12-13. 14-15 (R.: por. 9a)
Drugie czytanie:
Ef 5,15-20
Werset przed Ewangelią:
J 6, 56
Ewangelia:
J 6,51-58

Patroni:

  • św. Agapit,
  • Męczennicy z Massae Candidae,
  • św. Leon,
  • św. Helena,
  • św. Firmin,
  • św. Eonius,
  • św. Makary,
  • bł. Mannis Guzmán,
  • bł. Leonard,
  • bł. Rajnold z Concoregio,
  • bł. Paula Montaldi,
  • bł. Antoni Banassat,
  • bł. Franciszek Arias Martín,
  • bł. Jakub Falgarona Vílanova i Atanazy Vidaurreta Labra,
  • bł. Marcin Martínez Pascual,
  • bł. Wincenty Maria Izquierdo Alcón,
  • bł. Róża od Matki Bożej Dobrej Rady Pedret Rull,
  • św. Albert Hurtado Cruchaga,
  • św. Maria Sancja Szymkowiak

Liturgia na dzień 2024-08-18:

Pierwsze czytanie

Prz 9,1-6
Czytanie z Księgi Przysłów

Mądrość zbudowała sobie dom, wyciosała siedem kolumn, nabiła swych zwierząt, namieszała wina i zastawiła stół.

Służące odesłała i woła na wyżynnych miejscach miasta: «Prostaczek niech tutaj przyjdzie!»

Do tego, komu brak rozumu, mówiła: «Chodźcie, nasyćcie się moim chlebem, pijcie wino, które zmieszałam. Odrzućcie naiwność, a żyć będziecie, chodźcie prosto drogą rozsądku».

Psalm responsoryjny

Ps 34 (33), 2-3. 10-11. 12-13. 14-15 (R.: por. 9a)
Wszyscy zobaczcie, jak nasz Pan jest dobry

Będę błogosławił Pana po wieczne czasy, *
Jego chwała będzie zawsze na moich ustach.
Dusza moja chlubi się Panem, *
niech słyszą to pokorni i niech się weselą.

Wszyscy zobaczcie, jak nasz Pan jest dobry

Bójcie się Pana, wszyscy Jego święci, *
gdyż bogobojni nie zaznają biedy.
Bogacze zubożeli i zaznali głodu, *
szukającym Pana niczego nie zabraknie.

Wszyscy zobaczcie, jak nasz Pan jest dobry

Zbliżcie się, synowie, posłuchajcie, co mówię, *
będę was uczył bojaźni Pańskiej.
Kim jest ten człowiek, który życia pożąda *
i długich dni pragnie, by się nimi cieszyć?

Wszyscy zobaczcie, jak nasz Pan jest dobry

Powściągnij swój język od złego, *
a wargi swoje od kłamstwa.
Od zła się odwróć, czyń, co dobre, *
szukaj pokoju i dąż do niego.

Wszyscy zobaczcie, jak nasz Pan jest dobry

Drugie czytanie

Ef 5,15-20
Czytanie z Listu Świętego Pawła Apostoła do Efezjan

Baczcie pilnie, jak postępujecie: nie jak niemądrzy, ale jak mądrzy. Wyzyskujcie chwilę sposobną, bo dni są złe. Nie bądźcie przeto nierozsądni, lecz usiłujcie zrozumieć, co jest wolą Pana.

I nie upijajcie się winem, bo to jest przyczyną rozwiązłości, ale napełniajcie się Duchem, przemawiając do siebie wzajemnie psalmami i hymnami, i pieśniami pełnymi ducha, śpiewając i wysławiając Pana w waszych sercach. Dziękujcie zawsze za wszystko Bogu Ojcu w imię Pana naszego, Jezusa Chrystusa.

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

J 6, 56
Alleluja, alleluja, alleluja

Kto spożywa moje Ciało i Krew moją pije,
trwa we Mnie, a Ja w nim jestem.

Alleluja, alleluja, alleluja

Ewangelia

J 6,51-58
Słowa Ewangelii według Świętego Jana

Jezus powiedział do Żydów:

«Ja jestem chlebem żywym, który zstąpił z nieba. Jeśli ktoś spożywa ten chleb, będzie żył na wieki. Chlebem, który Ja dam, jest moje Ciało, wydane za życie świata».

Sprzeczali się więc między sobą Żydzi, mówiąc: «Jak On może nam dać swoje ciało do jedzenia?»

Rzekł do nich Jezus: «Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Jeżeli nie będziecie jedli Ciała Syna Człowieczego ani pili Krwi Jego, nie będziecie mieli życia w sobie. Kto spożywa moje Ciało i pije moją Krew, ma życie wieczne, a Ja go wskrzeszę w dniu ostatecznym.

Ciało moje jest prawdziwym pokarmem, a Krew moja jest prawdziwym napojem. Kto spożywa moje Ciało i Krew moją pije, trwa we Mnie, a Ja w nim.

Jak Mnie posłał żyjący Ojciec, a Ja żyję przez Ojca, tak i ten, kto Mnie spożywa, będzie żył przeze Mnie. To jest chleb, który z nieba zstąpił – nie jest on taki jak ten, który jedli wasi przodkowie, a poumierali. Kto spożywa ten chleb, będzie żył na wieki».

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

Prawdziwa Obecność

ks. Marian Machinek MSF ks. Marian Machinek MSF

Prawdziwa Obecność   gabriel manjarres / pexels.com

 

Nie bez powodu zapisana przez Ewangelistę Jana mowa Jezusa, związana z cudem rozmnożenia chleba, określana bywa jako „mowa eucharystyczna”. Zajmuje ona poniekąd miejsce, jakie u pozostałych Ewangelistów zajmuje opis ustanowienia Eucharystii w czasie Ostatniej Wieczerzy. Jan nie przywołuje słów ustanowienia Eucharystii („Bierzcie i jedzcie….”), ale w jego wersji Ostatniej Wieczerzy, gdzie powinny pojawić się te słowa, Jan umieszcza opis umycia nóg Apostołom. I chociaż Janowa „mowa eucharystyczna” znajduje się w początkowej części jego Ewangelii, a więc na długo przed opisem Męki Jezusa, Kościół od pierwszych wieków tak właśnie rozumiał ten fragment: jako pouczenie dotyczące Eucharystii.  

„Ciało moje jest prawdziwym pokarmem, a Krew moja jest prawdziwym napojem”. Rzeczywista obecność całego uwielbionego Chrystusa w Eucharystii należy do istotnych elementów katolickiego wyznania wiary. Eucharystia nie jest jedynie symbolem obecności Jezusa, jakimś zewnętrznym znakiem, pod którym ta obecność staje się dostępna dla człowieka, ale jest sposobem, w jaki żywy i prawdziwy Syn Boży jest obecny w świecie.

Ta Jego obecność jest zgodna z logiką Wcielenia. Jezus z Nazaretu nie był jedynie człowiekiem, którym Bóg się czasowo posłużył; nie był jedynie jakimś cielesnym symbolem dobroci i doskonałości Bożej, ale prawdziwie wcielonym Synem Bożym, obecnym wśród ludzi „z Ciałem i Krwią, Duszą i Bóstwem” – jak powtarzamy w koronce do Bożego Miłosierdzia. Jak doczesne ciało Jezusa z Nazaretu zostało w zmartwychwstaniu przemienione w Ciało uwielbione, tak też ta część materialnego świata, jaką są chleb i wino, zostaje rzeczywiście przemieniona w żywą obecność zmartwychwstałego Pana. Dla każdego więc, kto z wiarą przyjmuje Eucharystię, nie jest ona jedynie rodzajem rytualnego gestu, symbolem przyszłej uczty życia wiecznego, ale jest prawdziwym zjednoczeniem z żyjącym wiecznie Zbawicielem, dokonanym w sposób, który On sam wybrał: konkretny, namacalny, rzeczywisty.

On sam stał się Pokarmem, który sprawia, że spożywający Go człowiek nosi w sobie prawdziwe, wieczne życie.