Argentyński lit w rękach Chińczyków

Zapotrzebowanie na lit dynamicznie rośnie wraz z rozwojem urządzeń mobilnych i pojazdów elektrycznych. Na całym świecie trwa walka o dostęp do tego cennego minerału. Posiadająca ogromne złoża „białego złota” Argentyna, zawarła umowę o współpracy z Państwem Środka.

Lit jest kluczowym metalem stosowanym do produkcji akumulatorów litowo-jonowych o długiej żywotności i krótkim czasie ładowania oraz baterii litowych, także tych stosowanych w telefonach komórkowych, notebookach, tabletach, transporcie elektrycznym i wielu innych powszechnie używanych urządzeniach. Jest istotny także dlatego, że może magazynować energię odnawialną, która zastępuje tę, wytwarzaną podczas spalania paliw kopalnych.

Chiny będąc głównym importerem litu, a zarazem jego czołowym konsumentem na świecie są też wiodącym producentem paneli słonecznych, wiatraków i pojazdów elektrycznych. Kraj Środka dostarcza na rynek ponad 40 procent światowej produkcji takich samochodów. A wciąż ona rośnie. Wraz z tym wzrostem, zwiększa się także chińska produkcja akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych – ponad 100 procent w ujęciu rok do roku.

Wielka umowa

Argentyna jest jednym z państw bogatych w nadające się do eksploatacji złoża litu. Zajmuje ona czwarte miejsce w wydobyciu tego pierwiastka, tuż za Australią, Chile i Chinami. Argentyńskie „białe złoto” znajduje się przede wszystkim w prowincjach Salta, Catamarca i Jujuy. Na terytorium Argentyny, Chile i Boliwii znajduje się 80 procent zasobów litu na świecie. 

Ostatnio, centrolewicowy rząd Alberto Fernandeza podpisał umowę z chińską firmą Jiangsu Jiankang Automobile, dzięki której zyskała ona pierwszeństwo w wykorzystaniu argentyńskiego litu do produkcji akumulatorów. Zostaną one zastosowane w transporcie miejskim. Argentyńskie Ministerstwo Rozwoju Produkcji, na czele którego stoi Matias Kulfas, promuje ustawę o Zrównoważonej Mobilności. Ma ona zachęcić do wytwarzania i wprowadzania na rynek w Argentynie pojazdów bez silników spalinowych. Jako partner uzupełniający, Chiny będą pomagać w realizacji tego celu. Już za kadencji Cristiny Kirchner Argentyna i Chiny zawarły „kompleksowy sojusz strategiczny”. Jak publicznie oświadczył Kulfas – podpisane teraz porozumienie jeszcze bardziej zacieśni stosunki Argentyny z Chińską Republiką Ludową. Tym cenniejsze jest to, że dla kraju nastały trudne czasy pandemii i poważnego kryzysu gospodarczego, skutkującego m.in brakiem dolarów.

Ambitny plan

Odpowiedzialny za porozumienie między oboma krajami ambasador Argentyny w Pekinie, Sabino Vaca Narvaja, odniósł się do zaistniałej sytuacji z ogromnym entuzjazmem: „Jest to strategiczny projekt, biorąc pod uwagę ogromną wartość wynikającą z przetwarzania litu do produkcji baterii i rozwoju przemysłu pojazdów elektrycznych w naszym kraju”. Przyznał, że „różne państwa regionu eksportują swoje minerały do Chin, ale dla Argentyny oznacza to kolejny krok w ramach łańcucha wartości”.

Fakt zawarcia umowy potwierdził też Diego Mazzoccone, Dyrektor Wykonawczy Latynoamerykańskiego Centrum Studiów Politycznych i Gospodarczych w Chinach (CLEPEC). Poinformował on, że „spotkanie odbyło się pomiędzy Ministerstwem Rozwoju Produkcji, Ambasadą Argentyny w Chinach i chińską firmą Jiangsu Jiankang Automobile – w celu promowania produkcji pojazdów elektrycznych i baterii w Argentynie”. Należąca do Guoxuan Group Jiangsu Jiankang Automobil w ramach podpisanego porozumienia, zobowiązała się do poczynienia na terytorium Argentyny „niezbędnych inwestycji w celu budowy nowego zakładu produkującego baterie na potrzeby zrównoważonej mobilności oraz zakładu produkcji podwozi autobusów miejskich o długości około 12 metrów”.  

Warto wspomnieć, że Guoxuan Group jest również właścicielem Gotion High-Tech, wiodącego producenta akumulatorów do pojazdów elektrycznych. W ubiegłym roku 26 procent udziałów w tej firmie (za około 1 miliard euro) przejął Volkswagen, stając się jej największym udziałowcem.

Współpraca chińsko-argentyńska ma się pogłębiać. Alberto Fernández i Przewodniczący Chińskiej Republiki Ludowej Xi Jinping, opracowują obecnie „ambitny – średnioterminowy plan realizacji 15 konkretnych projektów chińskich inwestycji w infrastrukturę, energię i transport, które mają osiągnąć wartość około 30 mld dolarów”.

Źródło: La Gaceta

« 1 »

reklama

reklama

reklama