„Licheńskie organy na tle największych instrumentów Polski, Europy i świata” to książka napisana niedawno przez licheńskiego organistę, pana Michała Szostaka.
Książka o licheńskich organach przeznaczona jest dla szerokiego grona odbiorców – znawców tematu oraz dla miłośników bez przygotowania merytorycznego, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę w tym zakresie. Przedstawiona w niej autorska metodologia porównywania instrumentów pozwala systematyzować wszystkie organy na świecie pod względem wielkości.
Jak wyjaśnił Michał Szostak, praca nad książką przebiegała dwuetapowo: w pierwszym etapie autor stworzył obiektywną i rzetelną metodę klasyfikacji instrumentów pod względem wielkości; w drugim natomiast dokonał merytorycznej analizy największych instrumentów w Polsce, Europie i na świecie. „Opracowana klasyfikacja została oparta na następującym kryterium: ilość rzędów piszczałek i urządzeń dodatkowych, które można obsługiwać z jednego kontuaru”. Następnie, analizie poddano 30 największych instrumentów (z Polski, Europy, świata) w poszczególnych kategoriach. Praca badawcza dała następujący rezultat: organy im. św. Jana Pawła II znajdujące się w bazylice pw. Najświętszej Maryi Panny Licheńskiej są największym instrumentem w Polsce, czwartym w Europie oraz trzynastym na świecie. Dodatkowo została przygotowana klasyfikacja organów w budynkach sakralnych na świecie. W tej kategorii licheński instrument został sklasyfikowany na dziesiątym miejscu.
Książka „Licheńskie organy na tle największych instrumentów Polski, Europy i świata” składa się z trzech części. W pierwszej zawarte zostały szczegółowe informacje o wszystkich pięciu organach znajdujących się w licheńskiej bazylice: o organach symfonicznych (chór główny, część południowa), o organach barokowych (zachodnie skrzydło transeptu), organach hiszpańskich (wschodnie skrzydło transeptu) oraz o obydwu pozytywach prezbiterialnych: w stylu włoskim i w stylu barkowym. Można również znaleźć w niej wiele ciekawostek. Jedną z nich jest fakt, iż organy południowe zostały zbudowane na bazie koncepcji brzmieniowej instrumentu, który stworzył Aristide Cavaillé-Coll, wielki francuski budowniczy organów żyjący w XIX wieku, dla bazyliki św. Piotra w Watykanie; ostatecznie instrumentu nie udało się tam zbudować, a projekt przetrwał do naszych czasów; na tej bazie prof. Andrzej Chorosiński przygotował koncepcję brzmieniową organów do licheńskiej bazyliki, którą zrealizowała polska firma „Zych – Zakłady Organowe”.
Druga część książki to wspomniana na początku innowacyjna metodologia badawcza.
Trzecia część pokazuje pozostałe instrumenty, jakie znajdują się w kościołach usytuowanych na terenie licheńskiego Sanktuarium. Poza organami znajdującymi się w bazylice, można zapoznać się z organami z kościoła parafialnego pw. św. Doroty (1984 r.), kościoła Matki Bożej Częstochowskiej (1870 r.) oraz kościoła Matki Bożej Dziesięciu Cnót Ewangelicznych w Grąblinie (2010 r.).
Robert Adamczyk /Biuro Prasowe Sanktuarium Licheń Stary