W pułapce perfekcjonizmu (fragmenty)
 
 | 
 Richard Winter tłumacz: Joanna Petry Mroczkowska 
W PUŁAPCE PERFEKCJONIZMU 
Prosta droga do porażki 
ISBN: 978-83-7767-810-7 W wersji internetowej nie zachowano przypisów 
 |  
  |  
Zgłębianie tematu powinniśmy zacząć od stwierdzenia, jak ludzie zazwyczaj określają perfekcję i perfekcjonizm. To może prowadzić do dalszych pytań, na które — mam nadzieję — znajdziemy odpowiedź w dalszych częściach tej książki. Słowo „perfekcyjny” pochodzi od łacińskiego słowa perficere, co oznacza tworzyć dokładnie czy całkowicie. Oxford English Dictionary i Webster's Dictionary podają wiele sposobów użycia tego słowa: całkowity pod każdym względem, bez wad i braków, bezbłędny, w pełni doskonały, całkowicie poprawny i adekwatny, precyzyjny.
W  Random House Dictionary perfekcja definiowana jest jako:
 1.  Stan lub jakość bycia lub stawania się całkiem doskonałym/ą.
 2.  Najwyższy stopień kwalifikacji, umiejętności czy doskonałości.
 3.  Cecha lub właściwość w najwyższym stopniu doskonałości. Ludzie wydają się łatwiej rozumieć techniczną doskonałość.  Możemy zmierzyć, kiedy maszyna, taka jak samochód czy samolot, działa z maksymalną skutecznością, ale trudniej określić,  jaka jest maksymalna skuteczność istoty ludzkiej, chyba że jest  to umiejętność w takiej dziedzinie życia, jak wykonanie utworu  muzycznego czy operacji chirurgicznej.
 Inny rodzaj doskonałości opisanej przez filozofów wymaga  głębszego objaśnienia. Perfekcja „teleologiczna” oznacza stanie  się wszystkim tym, czym powinieneś się stać, i znalezienie w tym  stanie doskonałej satysfakcji. Greckie słowo teleios tłumaczy się  zwykle jako doskonały, z  konotacją, że chodzi tu o  dążenie do  telos, czyli „końca”. Ale tu pojawia się pytanie, skąd mamy wiedzieć, gdzie jest ten „koniec”? Czy to jest koniec, czy cel definiowany przez naukowców, filozofów czy teologów? Czy ustalają go  standardy kulturowe, rodzice, rówieśnicy czy Bóg?
 W  dziejach ludzkości możemy odnaleźć wiele poglądów na  naturę doskonałości i na to, czy można ją osiągnąć w tym życiu.  W Aneksie do książki znajdziesz, Czytelniku, więcej szczegółów  na temat różnych poglądów na perfekcjonizm pojawiających się  w historii myśli ludzkiej i w każdej z większych religii. Dopiero  w latach trzydziestych słowo perfekcjonista zostało zaakceptowane jako opisujące „osobę, która zadowala się jedynie najwyższymi standardami”.
 Perfekcjonizm określa więc pragnienie bycia bezbłędnym i bez  skazy w jednej lub we wszystkich dziedzinach życia. To właśnie  do tej współczesnej definicji perfekcjonizmu będziemy odnosić  się przy dalszym zgłębianiu tego problemu, zadając konkretne  pytanie: Czy jest coś zdrożnego w tym, że ktoś stara się w każdej  sferze życia być najlepszy, robiąc wszystko, na co go tylko stać?
1.  W jakim stopniu obraz twojej osoby i twojego stylu życia zależy od kolorowych pism i reklamy?
 2.  Czy myślisz, że postęp technologiczny przyczynia się do przekonania, że możemy się udoskonalić?
 3.  Jak definiujesz doskonałość?
 4.  Jaki powinien być doskonały człowiek?
opr. ab/ab
HREF="/zycie_kosciola/media/wam/">Wydawnictwo WAM HREF="/zycie_kosciola/media/wam/">Wydawnictwo WAM