Spis treści i wstęp
ISBN: 978-83-7505-045-5
Copyright © Wydawnictwo WAM 2008
Spis treści |
|
Wstęp | 5 |
Uwagi dotyczące transliteracji | 6 |
I. Wprowadzenie | 9 |
II. Zarys historii | 12 |
2.1 Nauczyciele sikhijscy | 13 |
2.2. Banda Singh Bahadur (1670-1716) i Konfederacja Sikhijska (1716-1799) | 27 |
2.3. Maharadża Randźit Singh (1780-1839) i wojny brytyjsko-sikhijskie (1845-1846, 1848-1849) | 28 |
2.4. Singh Sabha | 30 |
2.5. Śromani Gurdwara Parbandhak Committee | 30 |
2.6. Sikhizm po 1947 roku | 31 |
III. Sikhijskie materiały hagiograficzne | 33 |
3.1. Tradycja ustna i pisemna | 33 |
3.2. Klasyfikacja i opis materiałów hagiograficznych | 35 |
3.3. Życie i działalność Nanaka na podstawie dźanam-sakhi | 39 |
IV. Kanoniczne księgi sikhizmu | 44 |
4.1. Adi Granth | 44 |
4.2. Dasam Granth | 53 |
4.3. Adi Granth a Dasam Granth | 59 |
4.4. Waran Bhai Gurdas Dźi | 60 |
V. Doktryna sikhizmu | 62 |
5.1. Filary sikhizmu | 62 |
5.2. Koncepcja Boga | 66 |
5.3. Koncepcja stworzenia świata | 68 |
5.4. Dusza (jīva, rūhu) | 69 |
5.5. Grzech | 70 |
5.6. Koncepcja choroby duszy | 71 |
5.7. Choroba duszy a maja (māyā) — „iluzja” | 80 |
VI. Życie religijne sikha | 83 |
6.1. Świątynia sikhijska | 83 |
6.2. Liturgia i stan kapłański | 86 |
6.3. Symbole sikhijskie | 88 |
.4. Modlitwa | 91 |
6.5. Obrzędy | 99 |
VII. Kasty, sekty i odłamy w sikhizmie | 107 |
VIII. Zakończenie | 118 |
Stosowane skróty | 123 |
Materiały źródłowe | 124 |
Literatura na temat sikhizmu w języku polskim | 125 |
Literatura obcojęzyczna | 125 |
Ryciny | 129 |
Religia sikhów, jedna z najmłodszych na świecie, nie została jeszcze wystarczająco zbadana i opisana. Wielorakość nurtów występujących w samym sikhizmie ogranicza w znaczny sposób możliwość prezentowania jednoznacznych opisów, z którymi zgodziliby się wszyscy sikhowie. Niniejsza książka jest wprowadzeniem do studiów nad sikhizmem i próbą usystematyzowania pojęć związanych z religią, do badania której najwłaściwszym punktem wyjścia są źródła indyjskie. W książce, w rozdziałach poświęconych kanonicznym księgom oraz podstawom religijnym sikhizmu, wykorzystane zostały wyniki badań zaprezentowane w mojej pracy doktorskiej zatytułowanej Sikhijska koncepcja choroby duszy (haumai) i jej miejsce w poszukiwaniu ideału. Rozdział pierwszy i drugi niniejszej książki pokaże czytelnikowi historyczne źródła dotyczące powstania i rozwoju sikhizmu. Drugi rozdział ma na celu ukazanie różnicy między źródłami historycznymi a materiałami hagiograficznymi dotyczącymi początków religii sikhijskiej. Z tego powodu analiza tych materiałów została umieszczona przed opisem ksiąg kanonicznych. Przed przybliżeniem podstaw religijnych sikhizmu (rozdział piąty) i samej religijności sikhów (rozdział szósty), koniecznym okazało się omówienie w rozdziale czwartym materiałów źródłowych, którymi są sikhijskie księgi kanoniczne. Próbę przedstawienia rozbieżności w obrębie samego sikhizmu znajdzie Czytelnik w rozdziale siódmym — poświęconym sektom i odłamom. W podsumowaniu dokonane zostały krótkie analizy porównawcze z wybranymi koncepcjami chrześcijańskimi. Głównym celem książki jest przybliżenie polskiemu Czytelnikowi koncepcji sikhijskiej wspólnoty oraz próba odpowiedzi na pytanie, kim są sikhowie.
Kanoniczne teksty sikhizmu zapisano znakami gurmukhi (gurmukhi — dosł. „z ust nauczyciela”), którymi posługuje się współczesny język pendżabski — jeden z głównych języków Indii1. Cytaty pochodzące z tych źródeł zapisano zgodnie z zasadami uproszczonej transliteracji znaków gurmukhi. Nazwy własne oraz tytuły hymnów i modlitw zapisano w wersji spolszczonej lub, tam gdzie było to możliwe, podano tłumaczenie, po którym następuje uproszczona transliteracja. Nazwy własne pochodzenia indyjskiego znane w pisowni polskiej zapisano w formie już ustalonej, natomiast pozostałe określenia podano zgodnie z zasadami transliteracji.
1 Język pendżabski jest również jednym z głównych języków w Pakistanie, ale
tam jest zapisywany zmodyfikowanym alfabetem arabsko-perskim.
opr. aw/aw