Opoka - Portal katolicki
opoka.newsopoka.photo
Pekao

Odchudzanie

Agnieszka Czylok

Kiedy odchudzanie szkodzi?

Kiedy odchudzanie szkodzi? - foto
Autor/źródło: Photogenica.pl, Ron Chapple Stock

Może masz postanowienie: "odchudzę się". Super, tylko trzeba pamiętać o zdrowym podejściu do tego tematu, gdyż odchudzanie może także szkodzić. Kiedy tak się dzieje? Na co warto zwrócić uwagę przy odchudzaniu się?


Pierwsze zdanie, które trzeba zapamiętać po podjęciu decyzji o odchudzaniu się brzmi: odchudzanie to jest proces. Tak, odchudzanie wymaga czasu. Należy odłożyć porady typu: "Jak schudnąć w ciągu miesiąca?", a wziąć sobie do serca te zdanie: odchudzanie to proces, który musi być dobrze rozłożony w czasie. Szybkie odchudzanie może bowiem odbić się równie szybko na zdrowiu. By prawidłowo się odchudzać, należy najpierw przygotować do tego organizm i uzbroić się w sporą dawkę cierpliwości. Jeśli ktoś chciałby nagle "dużo schudnąć", to może warto, aby powiedział właśnie "stop" takiemu myśleniu, po czym udał się zasięgnąć rady lekarza bądź dietetyka. Pamiętajmy, że decyzję o odchudzaniu trzeba naprawdę dobrze przemyśleć, aby nie zaszkodzić swojemu zdrowiu.

Źle dobrana dieta, złe odchudzanie się może nie tylko odbić się na zdrowiu, ale po czasie może okazać się, że człowiek znowu przytyje, a może nawet i przekroczy wagę, którą miał przy podejmowaniu decyzji o schudnięciu. To z kolei pociąga za sobą także skutki psychiczne. Człowiek zaczyna "dołować się", że nie potrafi schudnąć. Niektórych doprowadza to nawet do depresji. A często brak "szczupłej sylwetki" nie wynika nawet ze złej woli, ale po prostu związany jest z pewnymi mechanizmami fizjologicznymi, które mogą być nie do przeskoczenia. Ważne jest więc na każdym etapie pozytywne nastawienie do siebie, do swojego ciała. Najlepiej postawić na... normalność. Normalność, czyli co? Picie wody, zdrowa żywność i umiarkowany, dostosowany do osoby i jej zdrowia, wysiłek fizyczny. "Drastycznym" dietom trzeba powiedzieć: "nie".

Należy mieć mocno na uwadze to, że odchudzanie jest wielkim obciążeniem dla organizmu człowieka. Bywa, że osoba odchudzająca się przechodzi takie etapy: chudnie, tyje, chudnie, znowu tyje, więc chce znowu schudnąć, ale znowu po czasie wraca do większej wagi. I co? I jeszcze dochodzi do tego stres: "znowu się nie udało!". To wszystko jest bardzo ryzykowne. Im częściej trwa taka "walka z wagą", tym większe może być ryzyko zawału serca. Takie drastyczne wahania wagi ciała odbijają się bowiem na układzie krwionośnym i są niebezpieczne dla serca.

Pamiętaj, że zdrowa, dobrze dobrana dieta do twojego organizmu, powinna poprawiać twoje samopoczucie, a nie ciągle wywoływać efekty uboczne. Jeśli odczuwasz pogorszenie samopoczucia, opadasz z sił, boli brzuch, głowa, odczuwasz "rozbicie", to znaczy, że "nie tędy droga". Jeszcze raz przypomnijmy zdanie: odchudzanie to jest proces. W ten proces nie wpisuje się nagłe, ciągłe "głodowanie", ale chodzi w nim o zdrową żywność, odpowiednie picie wody, dobrany wysiłek fizyczny. Po prostu: o normalność w tym wszystkim i dobre samopoczucie.



 


Podziel się tym materiałem z innymi:


Kliknij aby zobaczyć dokumenty zawierające wybrany tag: zdrowie serce depresja ciało cierpliwość psychika woda normalność zdrowa żywność dieta stres wysiłek fizyczny odchudzanie się waga odchudzanie pozytywne nastawienie
 
© Fundacja Opoka 2017
Realizacja: 3W
© Fundacja Opoka 2017
Realizacja: 3W