Fragmenty zbioru rozważań p.t. "Adwentowa reanimacja"
|
Bruno Schulz, pisząc o przyjściu Mesjasza, stwierdził, że „Ziemia nawet nie zauważy w swej zadumie tego, który zszedł na jej drogi, a ludzie obudzą się z popołudniowej drzemki i nie będą nic pamiętali”4.
Jezus nie mówi o zwykłym śnie, który jest pożyteczny nie tylko dla zmęczonego ciała, ale także dla intelektu czy ducha. Chodzi o sposób życia, kiedy to człowiek nie widzi lub nie chce widzieć swojego stanu.
W filmie Senność nieuleczalnie chory Robert obawia się, że po śmierci pójdzie do piekła, gdzie zobaczy swoje niewykorzystane szanse: jak wyglądałoby jego życie, gdyby „obudził się” w porę, ile stracił, „śpiąc”5.
Ewangelia:
Jezus powiedział do swoich uczniów: «Będą znaki na słońcu, księżycu i gwiazdach, a na ziemi trwoga narodów bezradnych wobec szumu morza i jego nawałnicy. Ludzie mdleć będą ze strachu, w oczekiwaniu wydarzeń zagrażających ziemi. Albowiem moce niebios zostaną wstrząśnięte. Wtedy ujrzą Syna Człowieczego, przychodzącego na obłoku z wielką mocą i chwałą. A gdy się to dziać zacznie, nabierzcie ducha i podnieście głowy, ponieważ zbliża się wasze odkupienie. Uważajcie na siebie, aby wasze serca nie były ociężałe wskutek obżarstwa, pijaństwa i trosk doczesnych, żeby ten dzień nie przypadł na was znienacka, jak potrzask. Przyjdzie on bowiem na wszystkich, którzy mieszkają na całej ziemi. Czuwajcie więc i módlcie się w każdym czasie, abyście mogli uniknąć tego wszystkiego, co ma nastąpić, i stanąć przed Synem Człowieczym».
* * *
1. Pycha
2. Chciwość
3. Nieczystość
4. Zazdrość
5. Nieumiarkowanie w jedzeniu i piciu
6. Gniew
7. Lenistwo
Co oznacza „ociężałe serce”?
W Piśmie Świętym serce występuje często w znaczeniu przenośnym. W Starym Testamencie jest siedliskiem osobowości człowieka, określa jego istotę i charakter. Bóg nakazuje Samuelowi, by nie zwracał uwagi na wygląd Dawida: „Bo człowiek widzi to, co dostępne dla oczu, a Pan widzi serce” (1 Sm 16, 7). W Nowym Testamencie serce jest źródłem uczucia i myśli, miejscem, z którego pochodzą również złe czyny (zob. Mk 7, 21-22). Tradycja Kościoła mówi o sercu jako „głębi jestestwa”, gdzie człowiek opowiada się za Bogiem lub przeciw Niemu (zob. KKK 368). Przeciwieństwem serca ociężałego jest „serce czyste”: „Błogosławieni czystego serca, albowiem oni Boga oglądać będą” (Mt 5, 8) — uczy Jezus w Kazaniu na Górze.
4 Bruno Schulz, Genialna epoka, [w:] Tegoż, Opowiadania. Wybór esejów i listów, oprac. J. Jarzębski, Wrocław—Kraków 1998, s. 130.
5 Senność, reż. Magdalena Piekorz, Polska 2008.
opr. ab/ab