Jednym z wielu elementów przygotowywanych przez Kościół obchodów tysiąclecia chrztu Mieszka I była pielgrzymka kopii obrazu jasnogórskiego po Polsce
Jednym z wielu elementów przygotowywanych przez Kościół obchodów tysiąclecia chrztu Mieszka I była pielgrzymka kopii obrazu jasnogórskiego po Polsce. Z powodu różnych perturbacji stała się ona swoistym symbolem niełatwych stosunków między państwem a Kościołem w czasach PRL-u.
Przygotowania do świętowania okrągłej, tysięcznej rocznicy przyjęcia chrztu przez księcia Polan Kościół polski rozpoczął już w latach pięćdziesiątych XX w. Obchody stanowiły okazję do przypomnienia Polakom o ich chrześcijańskich korzeniach i siłą rzeczy miały charakter religijny. Już w 1957 r. rozpoczęła się Wielka Nowenna, która odmawiana była przez dziewięć lat, do 1966 r. Prymas Tysiąclecia pragnął również zaprosić na uroczystości papieża, na to jednak komunistyczne władze nie wyraziły zgody.
Jeszcze przed rozpoczęciem odmawiania Wielkiej Nowenny, w roku 1956, wśród biskupów polskich zrodziła się idea peregrynacji po Polsce obrazu Pani Jasnogórskiej. W następnym roku dr Leonard Torwirt z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu na prośbę jasnogórskich paulinów wykonał kopię obrazu Matki Bożej Częstochowskiej. Uchwała Konferencji Episkopatu Polski z 11 kwietnia 1957 r. usankcjonowała niezwykłą peregrynację. Kopia obrazu miała przez następne lata nawiedzać kolejne diecezje i parafie kraju.
Od samego początku ateistyczne władze PRL z rosnącym niepokojem obserwowały wielkie ożywienie modlitewne, które wywoływała peregrynacja obrazu. Służba Bezpieczeństwa starała się za pomocą „metod operacyjnych” uzyskać jak najwięcej informacji o okolicznościach pielgrzymki, z czasem władze partii zaczęły myśleć o użyciu przemocy wobec jej organizatorów. Zaczęły się mnożyć trudności i prowokacje.
W końcu 2 września obraz został ostatecznie „aresztowany” – przy pomocy milicji władze uniemożliwiły jego dalszą peregrynację po kraju. W kościele św. Stanisława Kostki na warszawskim Żoliborzu wystawiono wówczas puste ramy obrazu, symbolizujące ograniczenia wolności religijnej. Wkrótce puste ramy zaczęły się pojawiać również w innych miejscach w Polsce.
„Areszt” kopii obrazu jasnogórskiego trwał do 1972 r. Sama pielgrzymka ikony i nieudolne szykany ze strony komunistycznych władz zaowocowały odnową życia modlitewnego znacznej części społeczeństwa, a jednocześnie pogłębieniem w powszechnej świadomości podziału na naród i obcą, komunistyczną władzę.
opr. ac/ac
(obraz) |