Pekao
Strona główna
opoka.news opoka.photo opoka.org.pl


Marketing Kreowania Kariery. Projekt „SUKCES”

Mariola Czechowska-Frączak

Osiąganie sukcesów w życiu zawodowym w dużym stopniu zależy od indywidualnych umiejętności świadomego zarządzania karierą, czyli od opracowania i wdrożenia osobistego Projektu Rozwoju Zawodowego. PRZ opatrzyliśmy kryptonimem: „SUKCES” - S-kutecznie U-kierunkowana K-ariera C-zyli E-fektywność i S-atysfakcja.

Projekt ten, skupiający się na działaniach umożliwiających realizację planów zawodowych w pełni zgodnych z naszymi oczekiwaniami i aspiracjami, przechodzi przez różne fazy. Zanim podejmiemy decyzję o swojej zawodowej przyszłości, musimy „poznać siebie”: wiedzieć, kim jesteśmy i co chcemy w życiu osiągnąć, czyli zacząć od „pra-przyczyn”.

Musimy sobie zadać pytanie, dlaczego właśnie teraz chcemy wprowadzić „SUKCES” w życie. Czy dlatego, że odczuwamy chęć zmiany zawodu, jesteśmy zmęczeni obecną pracą, pragniemy awansować, zarabiać więcej, straciliśmy pracę, jesteśmy niezadowoleni z atmosfery panującej w obecnym miejscu, zmieniliśmy miejsce zamieszkania, odczuwamy brak perspektyw rozwoju?

Mogą się nam również nasunąć pytania bardziej osobistej natury: czy nadal odczuwamy wiarę w siebie, czy działamy w zgodzie ze swoimi wartościami, czy potrzebujemy wsparcia, czy czujemy dumę z tego, co robimy? Jeśli zamierzamy coś zmienić w naszym życiu zawodowym, nie możemy uniknąć odpowiedzi na te pytania, a także na inne, które nasuną się podczas „rozmowy ze sobą”.

Trzeba mieć świadomość, że gdy już zdecydujemy się na podjęcie działań związanych z Projektem „SUKCES”, będą one naprawdę brzemienne w skutki. Powinny zatem być starannie przemyślane. Działania pod wpływem impulsu są tu wysoce niewskazane. Ponadto wszelkie zmiany w naszej karierze zawodowej są dokładnie analizowane przez przyszłych pracodawców. Warto mieć dla nich mocne odpowiedzi, dlaczego postanowiliśmy wprowadzić zmiany w naszym życiu zawodowym. Narzędziem, które ukierunkuje nasze myślenie i działanie przy realizacji Projektu „SUKCES” jest Bilans Zawodowy.

Bilans Zawodowy jest pogłębioną analizą kompetencji, dokonań, poziomu wykształcenia, a także przebiegu kariery zawodowej. W wyniku analiz dochodzi do scharakteryzowania osobowości pracownika, jego systemu wartości, zasad postępowania.

Bilans Zawodowy uświadamia pracownikowi, jakimi umiejętnościami dysponuje. Pozwala podsumować przebieg kariery, a w efekcie staje się znakomitym punktem wyjścia do zdefiniowania przyszłych celów zawodowych. Dokonując bilansu trzeba brać pod uwagę wiedzę zdobytą podczas studiów, jak i wszystkie doświadczenia zawodowe, czyli wiedzę bardziej praktyczną i ukierunkowaną.

Człowiek ma najczęściej dosyć zniekształcony albo niedokładny obraz swoich kompetencji. Korzyść z bilansu jest bardzo wyraźna: wyobrażenie, jakie ludzie mają o sobie, powinno zostać uzupełnione o zobiektywizowane informacje, a także o porównanie starych i nowych danych o nas samych.

Realizując Bilans Zawodowy dokonujemy wiwisekcji na żywym organizmie, uświadamiamy sobie, jakie są nasze mocne i słabe strony, co może być dla nas szansą, a co zagrożeniem. To wyobrażenie o nas samych, nasze poczucie własnej wartości jest ściśle związane z celami, które sobie stawiamy, z naszymi lękami i nadziejami. Ma zatem oczywisty wpływ na nasze życie i sukcesy, które odnosimy. Wyobrażenie o nas samych wpływa na naszą ocenę innych ludzi, warunkuje nasze społeczne zachowania, nie jest także bez znaczenia w stawianiu sobie celów przez jednostkę oraz w ich realizacji, czyli motywacji.

Czemu praktycznie służy Bilans Zawodowy? Tak jak mówiliśmy, umożliwia realizację Projektu Rozwoju Zawodowego, ale także znakomicie przygotowuje do wszystkich rozmów z przyszłymi pracodawcami. Dwa podstawowe elementy Bilansu Zawodowego to: analiza przebiegu drogi zawodowej i analiza kompetencji.

Bilans Zawodowy — punkt widzenia pracownika

Przebieg drogi zawodowej

Doświadczenie zawodowe

Uzyskane dyplomy

Inne doświadczenia

  • Miejsce na wyszczególnienie wszystkich firm, w których się pracowało, a także opis odbytych staży;
  • Opis wszystkich zajmowanych stanowisk w ramach jednej firmy, a także działów;
  • Szczegółowa informacja na temat powodów odejścia z firmy, ale także awansu
  • Dyplomy: daty, nazwy szkół, uzyskany stopień, tytuły prac
  • Prawo jazdy, zajęcia poza pracą, hobby
  • Spostrzeżenia na temat powodów satysfakcji (lub jej braku) z wykonywanej pracy
  • Studia podyplomowe: daty, nazwy szkół, stopień, tytuły prac
  • Języki: poziom opanowania
  • Opis najciekawszych projektów, które „coś wniosły” w naszej karierze zawodowej;
  • Osobista refleksja na temat przebiegu drogi zawodowej
    • Staże: daty, nazwy staży, organizacje, miejsca
  • Szczególne umiejętności
  •  

    Analiza kompetencji

    Kompetencje osobiste

    Kompetencje zawodowe

    Kompetencje techniczne-inne

    „Co muszę zmienić?”

    Wprowadzenie

    „SUKCES”- u w życie

    Organizacyjne

    Analiza Kompetencji poprzez pryzmat kariery zawodowej

    Informacja o specyficznych umiejętnościach technicznych oraz innych wartych wyszczególnienia

    Analiza uświadamia mocne i słabe strony pracownika, nad czym należy popracować

    Wysnucie wniosków — plan działania

    Analityczne

    Związane z naszą osobowością

     

    Przebieg drogi zawodowej

    Podsumowanie przebiegu drogi zawodowej/edukacji pozwala przypomnieć sobie o zapomnianych kwalifikacjach, umiejętnościach, które mogą stać się punktem wyjścia w rozważaniach na temat nowej pracy

    Doświadczenie zawodowe

    Data

    Firma - dział

    Stanowisko

    Zakres obowiązków

    Powody odejścia, przekwalifikowania

             

    Doświadczenie zawodowe w każdej z firm

    Firma

    Stanowisko

    Opis działań

    Pozytywy

    Negatywy

             

    Najciekawsze osiągnięcia

    Cel do osiągnięcia

    Zajmowane stanowisko

    Kiedy?

    Wybrana realizacja

    Co osiągnąłem/osiągnęłam?

    Jakie szczególne kompetencje były wykorzystane?

    Uzyskane dyplomy

    Kiedy?

    Nazwa szkoły

    Uzyskane dyplomy

    Zakres wiedzy

    Wiedza wykorzystana/nie

             

    Staże/ warsztaty

    Jaki?

    Kiedy

    Kto realizował?

    Co mi dał?

           

    Inne doświadczenia

    Uzyskane licencje, Prawo jazdy

    Języki obce

    Szczególne umiejętności

     

     

    Co mi one dają? Czy mają związek z pracą?

     

    Analiza kompetencji:

    Umożliwia porównanie naszych wyobrażeń z bardziej obiektywnym stanem rzeczy

    Kompetencje osobiste

    Organizacyjne

    analityczne

    „związane z naszą osobowością”

    Umiejętność kierowania zespołem, kontroli pracy, motywowanie członków grupy

    Poparta przykładami

    Umiejętność kojarzenia, analizy, wyciągania wniosków, kreatywność, myślenie strategiczne

    Poparta przykładami

    Umiejętność komunikacji, współpracy, wiary w siebie, reakcja na stres, niezależność, podejmowanie decyzji, elastyczność

    Poparta przykładami

    Kompetencje zawodowe

    Na bazie analizy kompetencji osobistych powstaje konkretny opis „Osobowości zawodowej” osoby badanej: co lubi w pracy, a czego nie, jakie miała sukcesy i porażki, jakimi zdolnościami intelektualnymi dysponuje, jaki jest jej poziom inteligencji emocjonalnej i motywacyjnej.

    Kompetencje techniczne — inne

    Dosyć szczegółowy opis kompetencji szczególnych (według oceny osoby badanej), oraz wyszczególnienie tych kompetencji, które powinny zostać rozwinięte.

    „Co muszę zmienić?”

    Wyszczególnienie cech charakteru i nie tylko, nad którymi „muszę (bo chcę) popracować” (To jest subiektywna ocena osoby dokonującej analizy)

    Wprowadzenie „SUKCES”- u w życie

      1. identyfikacja celów: zawód wymarzony, co zmieniamy, co zachowujemy, co poprawiamy
      2. SWOT
      3. grupy docelowe-segmenty
      4. strategia
      5. plan działania

    Autorka jest szefową firmy Imenos Group, która prowadzi warsztaty z zakresu kreowania kariery; imenosgroup@poczta.neostrada.pl


    opr. MK/PO

     
    Kliknij aby zobaczyć dokumenty zawierające wybrany tag: praca etyka biznes pracownik firma zarządzanie kariera motywacja hr