29
września
niedziela
XXVI Tydzień zwykły
Rok liturgiczny: B/II
Pierwsze czytanie:
Lb 11, 25-29
Psalm responsoryjny:
Ps 19 (18), 8 i 10. 12-13. 14 (R.: por. 9a)
Drugie czytanie:
Jk 5, 1-6
Werset przed Ewangelią:
J 17, 17ba
Ewangelia:
Mk 9, 38-43. 45. 47-48

Patroni:

  • św. Michał, Gabriel i Rafał,
  • św. Eutychius,
  • św. Ripsima, Gaiana i towarz. ,
  • św. Fraternus,
  • św. Kwiriacus,
  • św. Liudwinus,
  • św. Adelryk,
  • św. Maurycy,
  • bł. Jan z Monte Mirabili,
  • bł. Karol z Blesis,
  • bł. Mikołaj z Furca Palena,
  • św. Jan z Dukli,
  • bł. Jakub Mestre Iborra,
  • bł. Paweł Bori Puig i Wincenty Sales Genovés,
  • bł. Dariusz Hernández Moratá,
  • bł. Franciszek z Paoli Castelló y Aleu,
  • bł. Ludwik Alojzy (Luigi) Monza

Liturgia na dzień 2024-09-29:

Pierwsze czytanie

Lb 11, 25-29
Czytanie z Księgi Liczb

Pan zstąpił w obłoku i mówił z Mojżeszem. Wziął z ducha, który był w nim, i przekazał go owym siedemdziesięciu starszym. A gdy spoczął na nich duch, wpadli w uniesienie prorockie. Nie powtórzyło się to jednak.

Dwóch mężów pozostało w obozie. Jeden nazywał się Eldad, a drugi Medad. Na nich też zstąpił duch, bo należeli do wezwanych, tylko nie przyszli do namiotu. Wpadli więc w obozie w uniesienie prorockie.

Przybiegł młodzieniec i doniósł Mojżeszowi: «Eldad i Medad wpadli w obozie w uniesienie prorockie». Jozue, syn Nuna, który od młodości swojej był w służbie Mojżesza, zabrał głos i rzekł: «Mojżeszu, panie mój, zabroń im!» Ale Mojżesz odparł: «Czyż zazdrosny jesteś o mnie? Oby tak cały lud Pana prorokował, oby mu dał Pan swego ducha!»

Psalm responsoryjny

Ps 19 (18), 8 i 10. 12-13. 14 (R.: por. 9a)
Nakazy Pana są radością serca

Prawo Pańskie jest doskonałe i pokrzepia duszę, *
świadectwo Pana jest pewne, nierozważnego uczy mądrości.
Bojaźń Pana jest szczera i trwa na wieki, *
sądy Pana prawdziwe, wszystkie razem słuszne.

Nakazy Pana są radością serca

Zważa na nie Twój sługa *
i nagrodę otrzyma za ich przestrzeganie.
Kto jednak widzi swoje błędy? *
Oczyść mnie z błędów przede mną ukrytych.

Nakazy Pana są radością serca

Także od pychy broń swojego sługę, *
by nie panowała nade mną.
Wtedy będę bez skazy *
i wolny od wielkiego występku.

Nakazy Pana są radością serca

Drugie czytanie

Jk 5, 1-6
Czytanie z Listu Świętego Jakuba Apostoła

A teraz wy, bogacze, zapłaczcie wśród narzekań na utrapienia, jakie was czekają. Bogactwo wasze zbutwiało, szaty wasze stały się żerem dla moli, złoto wasze i srebro zardze wiało, a rdza ich będzie świadectwem przeciw wam i toczyć będzie ciała wasze niby ogień. Zebraliście w dniach ostatecznych skarby.

Oto woła zapłata robotników, żniwiarzy z pól waszych, którą zatrzymaliście, a krzyk żniwiarzy doszedł do uszu Pana Zastępów. Żyliście beztrosko na ziemi i wśród dostatków tuczyliście serca wasze w dniu rzezi. Potępiliście i zabiliście sprawiedliwego. Nie stawiał wam oporu.

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

J 17, 17ba
Alleluja, alleluja, alleluja

Słowo Twoje, Panie, jest prawdą,
uświęć nas w prawdzie.

Alleluja, alleluja, alleluja

Ewangelia

Mk 9, 38-43. 45. 47-48
Słowa Ewangelii według Świętego Marka

Apostoł Jan rzekł do Jezusa: «Nauczycielu, widzieliśmy kogoś, kto nie chodzi z nami, jak w Twoje imię wyrzucał złe duchy, i zaczęliśmy mu zabraniać, bo nie chodzi z nami».

Lecz Jezus odrzekł: «Przestańcie zabraniać mu, bo nikt, kto uczyni cud w imię moje, nie będzie mógł zaraz źle mówić o Mnie. Kto bowiem nie jest przeciwko nam, ten jest z nami.

Kto wam poda kubek wody do picia, dlatego że należycie do Chrystusa, zaprawdę, powiadam wam, nie utraci swojej nagrody.

A kto by się stał powodem grzechu dla jednego z tych małych, którzy wierzą, temu lepiej byłoby kamień młyński uwiązać u szyi i wrzucić go w morze.

Jeśli zatem twoja ręka jest dla ciebie powodem grzechu, odetnij ją; lepiej jest dla ciebie ułomnym wejść do życia wiecznego, niż z dwiema rękami pójść do piekła w ogień nieugaszony. I jeśli twoja noga jest dla ciebie powodem grzechu, odetnij ją; lepiej jest dla ciebie chromym wejść do życia, niż z dwiema nogami być wrzuconym do piekła. Jeśli twoje oko jest dla ciebie powodem grzechu, wyłup je; lepiej jest dla ciebie jednookim wejść do królestwa Bożego, niż z dwojgiem oczu być wrzuconym do piekła, gdzie robak ich nie ginie i ogień nie gaśnie».

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

Odetnij dostęp!

ks. Marian Machinek MSF ks. Marian Machinek MSF

Możemy być pewni, że gdy będziemy gotowi poważnie podejść do wezwania Jezusa z dzisiejszej Ewangelii, nasze ręce, nogi i oczy będą bezpieczne. Nie one są winne, kiedy stają się okazją do grzechu. One stanowią jedynie coś w rodzaju bram naszej duszy, jednak to my sami je otwieramy i zamykamy na różne treści. Rozumiemy, że drastyczne słowo Jezusa o obcinaniu rąk i nóg i wyłupywaniu oka jest obrazem postawy zdecydowanej, powiedzielibyśmy dziś – zerojedynkowej w pewnych obszarach naszego życia. W takich, w których – jak śpiewa w jednej ze swoich piosenek Elżbieta Adamiak – „Wystarczy otrzeć się o zło, a zło już tak nie złości”.

Jedna z życiowych reguł życia chrześcijańskiego podpowiada, że nie wolno paktować ze złem. Są oczywiście takie mocno zagmatwane sytuacje życiowe, w których zło może być oddzielone od dobra dopiero po głębszym rozeznaniu. Są jednak i takie, w których sumienie człowieka wierzącego od razu rozpoznaje zło. Wtedy właśnie potrzebne jest zdecydowane odcięcie, o którym mówi Jezus. Brak zdecydowania oznacza tu przekroczenie granicy, za którą człowiek coraz głębiej wchodzi w zło, a ono nie wydaje mu się już aż tak niszczące. Pojawiają się coraz to nowe usprawiedliwienia i uzasadnienia, że to wcale nie jest problem, że tak też można, itd.

I na tym właśnie polega zgorszenie, o którym mówi Jezus. Nie jest to jedynie przypływ emocjonalnego oburzenia wobec zła popełnionego przez innych, ale jest to zamęt, który uniemożliwia rozróżnienie dobra od zła; zamęt, który człowiek najpierw wywołuje w sobie samym właśnie poprzez paktowanie ze złem, a potem zaraża nim innych, stając się dla nich gorszycielem.

Przestrzenią codzienności, w której to radykalne słowo Jezusa osiąga dziś zaskakującą aktualność, jest sposób, w jaki korzystam z Internetu. Pośród mnóstwa dostępnych tam treści są też takie, które propagują grzech i poniżają godność człowieka (np.: strony pornograficzne). Mogą one egzystować i stanowić zgorszenie dla tych najmniejszych tylko dlatego, że wielu innych je ogląda i w ten sposób popiera i sponsoruje. Wierzący człowiek powinien przed wchodzeniem na te strony usłyszeć klarowne słowo Jezusa: Odetnij dostęp!