1
września
niedziela
XXII Tydzień zwykły
Rok liturgiczny: B/II
Pierwsze czytanie:
Pwt 4, 1-2. 6-8
Psalm responsoryjny:
Ps 15 (14), 1b-2. 3 i 4b. 4c-5 (R.: por. 1b)
Drugie czytanie:
Jk 1, 17-18. 21b-22. 27)
Werset przed Ewangelią:
Jk 1, 18
Ewangelia:
Mk 7, 1-8a. 14-15. 21-23

Patroni:

  • św. Jozue,
  • św. Sykstus,
  • św. Pryskus,
  • św. Terencjan,
  • św. Wincenty,
  • św. Werena,
  • św. Wiktoriusz,
  • św. Konstancjusz,
  • św. Egidiusz,
  • św. Lupus,
  • bł. Juliana z Collalto,
  • bł. Joanna Soderini,
  • bł. Krystian {Michał} Roca Huguet i XI towarz.,
  • bł. Alfons Sebastia Vifials,
  • bł. Piotr Rivera, Maria z Góry Karmel Moreno Benítez i Maria od Ucieczki Wiernych Carbonell Muńoz

Liturgia na dzień 2024-09-01:

Pierwsze czytanie

Pwt 4, 1-2. 6-8
Czytanie z Księgi Powtórzonego Prawa

Mojżesz powiedział do ludu:

«A teraz, Izraelu, słuchaj praw i nakazów, które uczę was wypełniać, abyście żyli i doszli do posiadania ziemi, którą wam daje Pan, Bóg waszych ojców. Nic nie dodacie do tego, co ja wam nakazuję, i nic z tego nie odejmiecie, zachowując nakazy Pana, Boga waszego, które na was nakładam.

Strzeżcie ich i wypełniajcie je, bo one są waszą mądrością i umiejętnością w oczach narodów, które usłyszawszy o tych prawach, powiedzą: „Z pewnością ten wielki naród to lud mądry i rozumny”. Bo któryż wielki naród ma bogów tak bliskich, jak Pan, Bóg nasz, ilekroć Go wzywamy? Któryż wielki naród ma prawa i nakazy tak sprawiedliwe, jak całe to Prawo, które ja wam dziś daję?»

Psalm responsoryjny

Ps 15 (14), 1b-2. 3 i 4b. 4c-5 (R.: por. 1b)
Prawy zamieszka w domu Twoim, Panie

Kto będzie przebywał w Twym przybytku, Panie, *
kto zamieszka na Twej górze świętej?
Ten, kto postępuje nienagannie, działa sprawiedliwie *
i mówi prawdę w swym sercu.

Prawy zamieszka w domu Twoim, Panie

Kto swym językiem oszczerstw nie głosi, *
kto nie czyni bliźniemu nic złego
i nie ubliża swoim sąsiadom, *
ale szanuje tego, który oddaje cześć Bogu.

Prawy zamieszka w domu Twoim, Panie

Kto dotrzyma przysięgi niekorzystnej dla siebie, *
kto nie daje swych pieniędzy na lichwę
i nie da się przekupić przeciw niewinnemu. *
Kto tak postępuje, nigdy się nie zachwieje.

Prawy zamieszka w domu Twoim, Panie

Drugie czytanie

Jk 1, 17-18. 21b-22. 27)
Czytanie z Listu Świętego Jakuba Apostoła

Bracia moi umiłowani:

Każde dobro, jakie otrzymujemy, i wszelki dar doskonały zstępują z góry, od Ojca świateł, u którego nie ma przemiany ani cienia zmienności. Ze swej woli zrodził nas przez słowo prawdy, byśmy byli jakby pierwocinami Jego stworzeń.

Przyjmijcie w duchu łagodności zaszczepione w was słowo, które ma moc zbawić dusze wasze.

Wprowadzajcie zaś słowo w czyn, a nie bądźcie tylko słuchaczami oszukującymi samych siebie.

Religijność czysta i bez skazy wobec Boga i Ojca jest taka: opiekować się sierotami i wdowami w ich utrapieniach i zachować siebie samego nieskażonym wpływami świata.

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

Jk 1, 18
Alleluja, alleluja, alleluja

Ze swej woli zrodził nas Ojciec przez słowo prawdy,
byśmy byli jakby pierwocinami Jego stworzeń.

Alleluja, alleluja, alleluja

Ewangelia

Mk 7, 1-8a. 14-15. 21-23
Słowa Ewangelii według Świętego Marka

U Jezusa zebrali się faryzeusze i kilku uczonych w Piśmie, którzy przybyli z Jerozolimy. I zauważyli, że niektórzy z Jego uczniów brali posiłek nieczystymi, to znaczy nieobmytymi rękami. Faryzeusze bowiem, i w ogóle Żydzi, trzymając się tradycji starszych, nie jedzą, jeśli sobie rąk nie obmyją, rozluźniając pięść. I gdy wrócą z rynku, nie jedzą, dopóki się nie obmyją. Jest jeszcze wiele innych zwyczajów, które przejęli i których przestrzegają, jak obmywanie kubków, dzbanków, naczyń miedzianych.

Zapytali Go więc faryzeusze i uczeni w Piśmie: «Dlaczego Twoi uczniowie nie postępują według tradycji starszych, lecz jedzą nieczystymi rękami?»

Odpowiedział im: «Słusznie prorok Izajasz powiedział o was, obłudnikach, jak jest napisane: „Ten lud czci Mnie wargami, lecz sercem swym daleko jest ode Mnie. Ale czci Mnie na próżno, ucząc zasad podanych przez ludzi”. Uchyliliście przykazanie Boże, a trzymacie się ludzkiej tradycji».

Potem przywołał znowu tłum do siebie i rzekł do niego: «Słuchajcie Mnie, wszyscy, i zrozumcie! Nic nie wchodzi z zewnątrz w człowieka, co mogłoby uczynić go nieczystym; lecz to, co wychodzi z człowieka, to czyni człowieka nieczystym. Z wnętrza bowiem, z serca ludzkiego pochodzą złe myśli, nierząd, kradzieże, zabójstwa, cudzołóstwa, chciwość, przewrotność, podstęp, wyuzdanie, zazdrość, obelgi, pycha, głupota. Całe to zło z wnętrza pochodzi i czyni człowieka nieczystym».

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

Prawdziwa czystość serca

ks. Marian Machinek MSF ks. Marian Machinek MSF

Krytyka zachowania uczniów, którzy ignorowali tradycję rytualnego obmywania rąk przed posiłkiem, skłania Jezusa do pouczenia dotyczącego prawdziwego znaczenia pojęć „czysty” i „nieczysty”. Przeciwstawiając się przekonaniu, zgodnie z którym wystarczy zewnętrzne obmycie, by cały człowiek odzyskał czystość, Jezus pokazuje, że w kwestii prawdziwej czystości i nieczystości nie decydują zewnętrzne rytuały, ale świadome ludzkie decyzje. Wszystko to, co zewnętrzne, jak też spontaniczne myśli, pragnienia i emocje, nie są w stanie splamić człowieka, dopóki nie są chciane, podjęte i rozwijane. Dopiero ich świadome użycie rodzi w sercu niechęć i nienawiść, gotowość do wyrządzenia zła, za którą bardzo szybko idą czyny. 

Zbytnią koncentrację na zewnętrznych rytuałach, a także fałszywe przekonanie o tym, że mogą one zapewnić nieskazitelność, Jezus nazywa obłudą. Żaden ceremoniał nie jest sam w sobie w stanie uwolnić od nieczystości. Prawdziwa nieczystość to nie tylko nierząd, wyuzdanie i cudzołóstwo – chociaż Jezus również do tych grzechów nawiązuje – ale także takie postawy, jak chciwość, przewrotność, zazdrość, pycha oraz takie czyny, jak kradzieże czy obelgi. Niezależnie od tego, co wchodzi do człowieka, problem zaczyna się wtedy, gdy przyzwala on na zło i posługuje się nim dla osiągnięcia własnych celów. Co ciekawe, ostatnim punktem w Jezusowym zestawieniu nieczystych postaw i czynów jest głupota. Pewnie Jezus ma na myśli chcianą i świadomie podtrzymywaną ślepotę, która uniemożliwia widzenie świata i siebie samego w prawdzie. W takiej sytuacji człowiek potrafi ulegać złudzeniom co do stanu własnej duszy, potrafi walczyć z wyimaginowanymi wrogami, a czasami nawet stać się usłużnym poplecznikiem niszczących ideologii i odsuwa od siebie wszelkie sygnały ostrzegawcze. Taka postawa rzeczywiście zasługuje na miano głupoty.

Prawdziwa czystość polega na przejrzystości i dobroci myśli i zamiarów. Gdzieś na dnie każdej ludzkiej istoty drzemie pragnienie takiej nieobłudnej, prawdziwej czystości. Jest ona ważna nie tylko dlatego, że wymaga jej od nas Bóg. On pragnie jej dla nas, gdyż dzięki niej człowiek żyje autentycznie, z czystym i napełnionym pokojem sercem.