19
stycznia
niedziela
II Tydzień zwykły
Rok liturgiczny: C/I
Pierwsze czytanie:
Iz 62, 1-5
Psalm responsoryjny:
Ps 96
Drugie czytanie:
1 Kor 12, 4-11
Werset przed Ewangelią:
2 Tes 2, 14
Ewangelia:
J 2, 1-11

Patroni:

  • św. Germanicus,
  • św. Poncjan,
  • św. Mariusz, Marta, Audifax i Abakus ,
  • św. Makary Wielki,
  • św. Makary Aleksandryjski,
  • św. Basjan,
  • św. Liberata i Faustyna,
  • św. Launomarus,
  • św. Jan,
  • św. Remigiusz,
  • św. Arseniusz,
  • bł. Marceli Spínola y Maestre

Liturgia na dzień 2025-01-19:

Pierwsze czytanie

Iz 62, 1-5


Czytanie z Księgi proroka Izajasza

Przez wzgląd na Syjon nie umilknę, przez wzgląd na Jerozolimę nie spocznę, dopóki jej sprawiedliwość nie błyśnie jak zorza i zbawienie jej nie zapłonie jak pochodnia.

Wówczas narody ujrzą twą sprawiedliwość i chwałę twoją wszyscy królowie. I nazwą cię nowym imieniem, które usta Pana określą.

Będziesz prześliczną koroną w rękach Pana, królewskim diademem w dłoni twego Boga.

Nie będą więcej mówić o tobie «Porzucona», o krainie twej już nie powiedzą «Spustoszona». Raczej cię nazwą «Moje w niej upodobanie», a krainę twoją – «Poślubiona». Albowiem spodobałaś się Panu i twoja kraina otrzyma męża.

Bo jak młodzieniec poślubia dziewicę, tak twój Budowniczy ciebie poślubi, i jak oblubieniec weseli się z oblubienicy, tak Bóg twój tobą się rozraduje.

Psalm responsoryjny

Ps 96
Ps 96 (95), 1-2a. 2b-3. 7-8. 9 i 10ac (R.: por. 3)

Pośród narodów głoście chwałę Pana

Śpiewajcie Panu pieśń nową, *
śpiewaj Panu, ziemio cała.
Śpiewajcie Panu, *
sławcie Jego imię.

Pośród narodów głoście chwałę Pana

Każdego dnia głoście Jego zbawienie. *
Głoście Jego chwałę wśród wszystkich narodów,
rozgłaszajcie Jego cuda *
pośród wszystkich ludów.

Pośród narodów głoście chwałę Pana

Oddajcie Panu, rodziny narodów, *
oddajcie Panu chwałę i uznajcie Jego potęgę.
Oddajcie Panu chwałę należną Jego imieniu, *
przynieście dary i wejdźcie na Jego dziedzińce.

Pośród narodów głoście chwałę Pana

Uwielbiajcie Pana w świętym przybytku, *
zadrżyj, ziemio cała, przed Jego obliczem.
Głoście wśród ludów, że Pan jest królem, *
będzie sprawiedliwie sądził ludy.

Pośród narodów głoście chwałę Pana

Drugie czytanie

1 Kor 12, 4-11
Czytanie z Pierwszego Listu Świętego Pawła Apostoła do Koryntian

Bracia:

Różne są dary łaski, lecz ten sam Duch; różne też są rodzaje posługiwania, ale jeden Pan; różne są wreszcie działania, lecz ten sam Bóg, sprawca wszystkiego we wszystkich.

Wszystkim zaś objawia się Duch dla wspólnego dobra. Jednemu dany jest przez Ducha dar mądrości słowa, drugiemu umiejętność poznawania według tego samego Ducha, innemu jeszcze dar wiary w tymże Duchu, innemu łaska uzdrawiania przez tego samego Ducha, innemu dar czynienia cudów, innemu proroctwo, innemu rozpoznawanie duchów, innemu dar języków i wreszcie innemu łaska tłumaczenia języków.

Wszystko zaś sprawia jeden i ten sam Duch, udzielając każdemu tak, jak chce.

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

2 Tes 2, 14

Alleluja, alleluja, alleluja

Bóg wezwał nas przez Ewangelię,
abyśmy dostąpili chwały Pana naszego, Jezusa Chrystusa.

Alleluja, alleluja, alleluja

Ewangelia

J 2, 1-11
Słowa Ewangelii według Świętego Jana

W Kanie Galilejskiej odbywało się wesele i była tam Matka Jezusa. Zaproszono na to wesele także Jezusa i Jego uczniów. A kiedy zabrakło wina, Matka Jezusa rzekła do Niego: «Nie mają wina».

Jezus Jej odpowiedział: «Czyż to moja lub Twoja sprawa, Niewiasto? Czy jeszcze nie nadeszła godzina moja?»

Wtedy Matka Jego powiedziała do sług: «Zróbcie wszystko, cokolwiek wam powie».

Stało zaś tam sześć stągwi kamiennych przeznaczonych do żydowskich oczyszczeń, z których każda mogła pomieścić dwie lub trzy miary.

Jezus rzekł do sług: «Napełnijcie stągwie wodą». I napełnili je aż po brzegi.

Potem powiedział do nich: «Zaczerpnijcie teraz i zanieście staroście weselnemu». Ci więc zanieśli.

Gdy zaś starosta weselny skosztował wody, która stała się winem – a nie wiedział, skąd ono pochodzi, ale słudzy, którzy czerpali wodę, wiedzieli – przywołał pana młodego i powiedział do niego: «Każdy człowiek stawia najpierw dobre wino, a gdy się napiją, wówczas gorsze. Ty zachowałeś dobre wino aż do tej pory».

Taki to początek znaków uczynił Jezus w Kanie Galilejskiej. Objawił swoją chwałę i uwierzyli w Niego Jego uczniowie.

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

Boża przeobfitość

ks. Marian Machinek MSF ks. Marian Machinek MSF

Szczegółem, który w Janowej opowieści o weselu w Kanie Galilejskiej od zawsze przyciągał uwagę komentatorów, jest ogromna ilość wina, którą Jezus podarował gościom weselnym. Nawet biorąc pod uwagę zwyczaj wspólnego wielodniowego świętowania zaślubin całej lokalnej społeczności, ilość ta jest imponująca. Szczegółowe obliczanie pojemności sześciu kamiennych stągwi nie wydaje się jednak sensowne, biorąc pod uwagę typowo Janową cechę, mianowicie szczególnie przez tego ewangelistę wyakcentowaną grę symboli. Uczta z najwyborniejszych win jest starotestamentalnym symbolem obfitości zbawienia, jakie stanie się udziałem wybranych na końcu czasów.  Ten koniec czasów nadchodzi wraz z „godziną Jezusa”, z Jego objawieniem jako jedynego Zbawcę i Pana.

Zbawienie to nie jest jakimś tandetnym zamiennikiem doczesnego szczęścia, ale spełnieniem wszystkich najgłębszych ludzkich tęsknot. W Kanie Galilejskiej Jezus objawia coś, co można by określić jako szczególną cechę charakteru Boga. Jedną z cech Stwórcy, która w niezwykły  sposób jest widoczna w buzującym wielobarwnym i wielopostaciowym życiu, jakie nas otacza, jest hojność, niemal rozrzutność. Stwarzając światy, Bóg nigdy nie postępuje na modłę kalkulującego straty i zyski buchaltera, ale daje życie w niedającej się prześcignąć obfitości. Takie jest też Boże zbawienie: wypełniające po brzegi, przewyższające wszelkie ludzkie oczekiwania i pragnienia, obejmujące wszystkie wymiary ludzkiej osoby. 

W tej opowieści o przeobfitym Bożym zbawieniu, Jan zawarł jeszcze jedno istotne przesłanie, dotyczące Maryi. To ona pierwsza dostrzega sytuację braku, to ona zwraca się do Jezusa, powierzając Mu dramat nowożeńców, to ona wreszcie zaprasza usługujących do pełnego zaufania posłuszeństwa poleceniom Jezusa. Chociaż Bóg zna najlepiej wszystkie ludzkie potrzeby, to jednak chce, by łaska docierała do ludzi dzięki wstawiennictwu i prośbie innych. Szczególną rolę wśród tych, którzy pomagają otworzyć ludzkie serca na przeobfitą Bożą łaskę, spełniała zawsze Ta, którą pierwsze chrześcijańskie wieki czciły jako „Matkę Pana”.