Fragmenty poradnika dla rodziców p.t. "Bystrzaki"
C. J. Simister BystrzakiJak rozwinąć niezwykły umysł twojego dziecka
|
fragmenty:
WPROWADZENIE
|
Dzieci w pierwszych latach życia posiadają wyjątkowy umysł. Czy to z powodu wyszukanej wyobraźni, zdolnej do wymyślania nowych wspaniałych światów, niezwyciężonej ciekawości wszystkiego, co ich otacza, czy zaskakujących, niekonwencjonalnych pomysłów, które każą się nam zatrzymać i zastanowić: „Dlaczego nigdy nie przyszło mi to do głowy?”, jedną z wielu radości bycia rodzicem czy nauczycielem jest to, że dzieci tak często nas zaskakują i zadziwiają.
źródło: photogenica.pl
Jakie to smutne, że kreatywność ustępuje stopniowo podporządkowaniu. Stawianie wielkich pytań zamienia się w poszukiwanie możliwej do zaakceptowania odpowiedzi, a niechęć do podejmowania ryzyka (w naszej coraz bardziej niedorzecznej kulturze) zastępuje smak przygody. Ostatecznie myślenie schematami bierze górę i zapominamy, jak mogliśmy kiedykolwiek myśleć poza nimi. W efekcie absolwentom szkół brakuje umiejętności niezbędnych, żeby rozwinąć się w szybko zmieniającym się świecie. Dopasowując się do ogółu, tracą szansę na wybicie się z tłumu.
Ale ten scenariusz nie musi stać się rzeczywistością. Ważne jest, aby nie dopuścić, żeby ciekawość i pomysłowość wygasły. Nikt nie może o to lepiej zadbać niż Wy, rodzice. Istnieje wiele technik, których możecie nauczyć dzieci, począwszy od momentu, kiedy zaczną one mówić! Książka ta przedstawia poszczególne „sekrety sukcesu” i opisuje wiele fantastycznych zajęć oraz gier, które matki i ojcowie mogą wykorzystać, żeby zachować, rozwijać oraz wzmacniać pokłady kreatywności dzieci.
Proponowane pomysły są dopasowane do codziennego życia rodzinnego i nie wymagają znacznego, a niekiedy nawet żadnego, przygotowania. Świetnie nadają się do zabawienia dzieci w wolnych chwilach, w trakcie posiłku, jazdy samochodem, a nawet w kolejce w supermarkecie. Jednocześnie stymulują w nich ducha odkrywców, zachęcają do determinacji oraz podejmowania inicjatywy i dowodzą, że porażka może być motorem do zrobienia kroku naprzód.
Pierwsze lata życia dzieci to okres szczytowej plastyczności umysłu, jego zdolności „wykształcania umiejętności”, wartości i zachowań, które staną się następnie nawykiem. Wprowadzenie nawet nieznacznych zmian w sposobach rozmowy i zabawy z dziećmi może mieć duże znaczenie. Jest to rozwój poznawczy, ale w wersji bez tzw. pigułek inteligencji.
Książka ta ma posłużyć jako bardzo praktyczny, „dogłębny przewodnik”. Opisane ćwiczenia są przeznaczone dla dzieci pomiędzy czwartym a szesnastym rokiem życia. Przedział wiekowy jest istotny, ponieważ dzieci różnią się między sobą! To Wy, rodzice, znacie swoje pociechy najlepiej. Wybierzcie kilka pomysłów i wypróbujcie je. Jeśli zadziałają — stosujcie je regularnie, jeśli nie — spróbujcie je dostosować do indywidualnych potrzeb lub odłożyć na później. Być może przyniosą lepsze efekty na innym etapie. Może się okazać, że najprostsze proponowane przez nas pomysły są najskuteczniejsze i że po drobnych zmianach wiele gier spodoba się dzieciom w każdym wieku.
Szybko przekonacie się, do których z opisanych wcześniej umiejętności wasze dzieci mają wyjątkowe predyspozycje. Rezultaty mogą was zaskoczyć! To właśnie Wam najłatwiej będzie dostrzegać ich braki. Niektóre dzieci mogą niechętnie podejmować ryzyko i próbować tego, co nowe, inne będą się zbyt łatwo poddawać lub z trudem formułować własne pomysły oraz opinie. Być może zastanawiasz się, jak pomóc dzieciom wykazywać większą inicjatywę w obliczu trudnych sytuacji albo jak je zachęcić do bycia mniej łatwowiernymi i bardziej sceptycznymi w podejmowaniu decyzji co do tego komu lub w co wierzyć.
Jako rodzice macie wyjątkową szansę wywierania na dzieci dużego wpływu, czy to rozwijając w pierwszych latach życia dziecka jego ukryte talenty, które są często przeoczane (ale mogą ostatecznie okazać się dla niego o wiele ważniejsze niż konkretny stopień uzyskany z egzaminu), czy „wypełniając luki”, wspierając je w tym, co sprawia mu trudność. Z Waszą pomocą dziecko będzie miało świetną okazję rozwinięcia tych umiejętności i cech charakteru, które najlepiej pomogą mu w wykorzystaniu własnego potencjału i życiowych szans.
Rodzice są często naprawdę podekscytowani, gdy odkryją, że ćwiczenia te mogą stać się integralną częścią doświadczeń okresu dzieciństwa, a nie wyłącznie szkoleniem podjętym wiele lat później z nadzieją oduczenia i przezwyciężenia wyuczonych już zachowań. Często reagują na warsztaty, mówiąc: „Szkoda, że sam nie miałem możliwości wykonywania tego rodzaju ćwiczeń w dzieciństwie!”.
Książka ta opiera się na poglądach najwybitniejszych umysłów wszech czasów oraz na szerokich badaniach i wielu źródłach, z których niektóre zabrzmią znajomo dla każdego, kto jako dorosły odbył szkolenie z kreatywnego myślenia, analizy podejmowania decyzji lub różnych stylów nauczania.
Poradnik ten jest również produktem fascynującego doświadczenia pracy w nadzwyczaj postępowej szkole, gdzie nauka samodzielnego myślenia naprawdę stanowi część programu nauczania. Szkoła ta stara się stawiać czoła problemowi przedstawionemu przez Sir Kena Robinsona, autora bestsellera Oblicza Umysłu. Ucząc się kreatywności, który stwierdził, że „mamy teraz program nauczania, w ramach którego uczy się dziesięciu przedmiotów, ale wyłącznie schematycznych sposobów myślenia”.
Jednak ta książka jest przede wszystkim owocem wielu godzin spędzonych z dziećmi, obserwowania ich zmagań, zwycięstw i dumy, gdy uświadomią sobie, że potrafią samodzielnie myśleć. To cenne doświadczenie dla nauczyciela i jeszcze większa satysfakcja dla rodziców.
Ogrom pomysłów zawartych w tej książce ma za zadanie pomóc Ci w tym, co najprawdopodobniej robisz obecnie instynktownie. Wielu rodziców zachęca dzieci do wykazywania ciekawości wobec świata, w którym żyją, i zgadywania, dlaczego działa on tak, a nie inaczej. Jednocześnie rodzice pomagają im w podejmowaniu właściwych decyzji i zachęcają do wytrwałości w obliczu napotkanych trudności.
Jednakże łatwo można ulec mylnemu wrażeniu, że dzieci świetnie sobie radzą. Wiele z nich potrafi sprawnie przebrnąć przez szkolne lata, a ich liczne, istotne braki wychodzą na jaw dopiero później.
Poniżej znajdziecie krótką listę cech najczęściej mylonych z efektywnym myśleniem, wraz z odnośnikami do sugerowanych ćwiczeń i zajęć, które mogą okazać się pomocne, jeśli poniższy opis zabrzmi dla Ciebie znajomo.
opr. ab/ab