Rozważania maryjne ks. Tomasza Jelonka
O samym ofiarowaniu Maryi na służbę w świątyni czytamy w Ewangeliach apokryficznych. Protoewangelia Jakuba ma następujący opis (cyt. za: Apokryfy Nowego Testamentu, T. 1 pod red. ks. Marka Starowieyskiego. Lublin 1980, s. 189n):
W końcu dziecię osiągnęło wiek trzech lat, i rzekł Joachim: „Zawołajmy córki Hebrajczyków, które są bez zmazy, i niech każda z nich weźmie kaganek; niech kaganki będą zapalone, by nie zwróciła się wstecz i serce jej nie zostało uwięzione daleko od świątyni Pańskiej”. I uczyniły tak, aż doszły do świątyni Pańskiej. I przyjął ją kapłan, i ucałowawszy pobłogosławił ją i rzekł: „Pan Bóg wywyższył twe imię pośród wszystkich narodów. Na tobie w dniach ostatecznych ukaże Pan zbawienie synom Izraela”. I posadził ją na trzecim stopniu ołtarza, i Pan Bóg zesłał na nią łaskę, i zatańczyła na swych nóżkach, i ukochał ją cały dom Izraela.
I rodzice jej odeszli podziwiając, chwaląc i sławiąc Pana Boga wszechwładnego za to, że zwrócił się przeciw nim. A Maryja przebywała w świątyni Pańskiej i żyła jak gołąbka, i otrzymywała pokarm z rąk anioła.
Trzeba pamiętać, że w tradycji chrześcijańskiej, jaka została ujęta w Ewangeliach apokryficznych, zawsze bardziej zwracano uwagę na tajemnicę religijnego spotkania z Bogiem, niż na ścisłość historyczną. Najgłębszym pokładem historycznego faktu w omawianej tajemnicy jest rzeczywiste, całkowite i nieodwołalne oddanie się Maryi Bogu. Wszystkie inne elementy opisu przede wszystkim mają uwypuklić i unaocznić to sedno sprawy. W tym celu mogą nawet odbiegać od ścisłości historycznej.
|
Fragment pochodzi z książki:
ks. Tomasz Jelonek
Rozważania maryjne |
Tak trzeba rozumieć opisaną przed chwilą scenę z życia Maryi. Znalazła ona liczne odbicia w sztuce chrześcijańskiej, która jednak przedstawia raczej starszą dziewczynkę, a nie trzechletnią jak wyżej czytaliśmy. Duchowość bowiem chrześcijańska zwracając uwagę nie tyle na historyczne szczegóły, ile w rozważanej tajemnicy dostrzegając świadomy wybór Maryi, jest świadoma, że musiał się on dokonać już w starszym wieku. Maryja nie tyle została ofiarowana, ale sama ofiarowała się Bogu. Stąd też tajemnica ofiarowania Maryi jest szczególnie czczona w wielu zakonach żeńskich, a w wieku siedemnastym powstało w Krakowie specjalne zgromadzenie pod tym wezwaniem. Jest to Zgromadzenie Panien Ofiarowania Najświętszej Maryi Panny, zwane także pod nazwą Panien Prezentek (od łacińskiego praesentatio = przedstawienie domyślnie: w świątyni).
W tajemnicy ofiarowania Maryja staje się wzorem tego ofiarowania, które należy do istoty życia konsekrowanego, a jako młoda kobieta, podejmująca swoją decyzję, stawiana jest szczególnie na wzór kobietom podejmującym różne formy życia całkowicie oddanego Bogu. Pamiętać jednak trzeba, że wybór Boga i oddanie się Mu należy do istoty życia chrześcijańskiego, nie tylko to tej jego bardziej radykalnej realizacji, jaką podejmują osoby w ramach życia konsekrowanego. Tajemnica ofiarowania, szczególnie podkreślana w tej formie życia, nie może dla pozostałych chrześcijan pozostać tylko religijnym wspomnieniem, ona jest wezwaniem dla wszystkich.
opr. ab/ab