Wydział Teologii UWM w Olsztynie
METODY DYSKUSYJNE
PODCZAS KATECHEZ I SPOTKAŃ GRUP PARAFIALNYCH
1. DYSKUSJA ZESPOŁOWA
Jest to metoda przeznaczona dla klas starszych. Jej celem jest rozszerzanie
i pogłębianie wiadomości na jakiś temat. Przedmiotem dyskusji mogą być tylko te treści, te zagadnienia i problemy, w stosunku do których zakładamy zróżnicowanie poglądów.
Walory dyskusji:
bardzo angażuje wszystkich uczestników, nawet tych biernych, którzy się tylko przysłuchują,
ćwiczy poprawne myślenie i umiejętność ścisłego formułowania własnych wypowiedzi,
uczy prawidłowego odnoszenia się do osób zajmujących odmienne stanowisko,
kształtuje umiejętność oceny i analizy podanych argumentów,
służy także kształtowaniu postaw moralnych.
Przebieg dyskusji:
Podanie tematu dyskusji.
Zagajenie, wprowadzenie w celu umożliwienia uczniom zrozumienia jej tematu (np. przypomnienie pewnych wiadomości, odczytanie fragmentu Pisma świętego, przykład egzystencjalny, materiał filmowy). Jest to istotny element dyskusji. Od sposobu jego przeprowadzenia zależy w dużym stopniu efektywność następnych etapów. Zagajenie, to przysłowiowe wbicie kija w mrowisko, to wyzwolenie aktywności uczniów, to pobudzenie ich do zabierania głosu. Czas zagajenia jest stosunkowo krótki, nie może przekraczać
5 minut. Ale zwarta i skondensowana forma z dużym ładunkiem treściowo
- emocjonalnym, ma stanowić "punkt zapalny".
Dyskusja właściwa.
Podsumowanie (katecheta mając w pamięci wszystkie zarysowane stanowiska, powinien zaprezentować taką moc argumentacji, posługując się zarówno błędnymi hipotezami, wykazując ich nielogiczność lub sprzeczność z nauką, jak i argumentację pozytywną wzbogaconą dodatkowymi elementami nie poruszanymi dotąd w dyskusji).
Wyciągnięcie wniosków (jest to część finalna spotkania). Winny temu towarzyszyć osobiste refleksje, a nawet jasno określone wnioski na przyszłe życie. Naturalnym przedłużeniem ożywionej dyskusji może stać się praca domowa uczniów. Praca domowa, która może stać się próbą do przeprowadzenia dialogu z samym sobą, próbą nakreślenia swoich wcześniejszych postaw i zapatrywań z tym, co mnie dodatkowo wzbogaciło, co spowodowało zmianę moich dotychczasowych zapatrywań.
Udzielenie pochwały tym uczniom, którzy aktywnie uczestniczyli w zajęciach.
Zadania prowadzącego dyskusję:
prośba o komentarz, ustosunkowanie się, udzielenie głosu uczestnikom,
parafrazowanie wypowiedzi uczestników, by można było przekonać się, czy wypowiedź została jednoznacznie zrozumiana (uwaga na ... echo pedagogiczne!),
nadanie dyskusji kierunku przez krótkie podsumowania i kolejne pytania,
dokonanie na koniec podsumowania,
zapewnienie wszystkim dyskutującym równych praw (każdy musi mieć pewność, iż wyrażony przez niego pogląd nie będzie zironizowany, wyśmiany czy wykpiony i to zarówno przez kolegów jak i prowadzącego dyskusję, np. co ty możesz wiedzieć o wychowaniu, skoro nawet nie masz dzieci.... lub co za głupi wniosek...),
przeciwdziałanie stosowaniu argumentów nie fair, np. fałszowanie danych lub źródeł danych, wypowiadanie opinii w postaci faktów (np. jak podają socjologowie młodzież jest coraz gorsza - gdzie podają? jacy socjologowie? skąd mają takie dane? z kim porównują: człowiekiem z paleolitu, żakami krakowskimi ...),
przeciwdziałanie odbieganiu od tematu,
zachęcanie nieśmiałych uczniów do zabierania głosu.
opr. ab/ab
«
‹
1
›
»
oceń artykuł