Słowo wstępne do książki z zakresu teologii moralnej w jej praktycznych aspektach
ks. Tadeusz Ślipko 9 dylematów etycznych ISBN:
978-83-61533-94-8
|
|
Na wstępie koniecznych jest kilka jednoznacznych wyjaśnień, niezbędnych, aby ciąg dalszy przebiegał po zamierzonej przeze mnie, jasnej ideowej linii wywodów. Pomocniczą w tym względzie rolę może spełnić termin „bioetyka”, który w dzisiejszym upowszechniającym się rozumieniu oznacza usystematyzowany zbiór etycznej refleksji nad działaniami ludzkimi w obszarze ludzkiego życia pojmowanego jako określona struktura biologiczna. To wstępne sformułowanie jest możliwe do zaakceptowania przez wszystkich bioetyków. Z chwilą jednak, kiedy trzeba dokładniej ustalić, które kategorie działań ludzkich i która dziedzina ludzkiego „biosu” winny wejść w skład owego zbioru, już zachodzą pewne różnice. Jedni np. chcą je zacieśniać wyłącznie do kategorii działań związanych z rozwojem nauk biomedycznych1, inni natomiast uważają, że bioetyka rozciąga się na wiele innych kategorii działań, np. ekologię, eutanazję, doświadczenia na ludziach i tym podobne2.
Na tle tych dwu tendencji można już zarysować pojęcie bioetyki, przyjęte za podstawę naszych dalszych wywodów. W tym rozumieniu bioetyka jest nauką, która bada w świetle moralnych zasad ogół działań, czyli aktów ludzkich, które polegają na specyficznych ingerencjach człowieka uwarunkowanych niezwykłością tzw. granicznych sytuacji życia ludzkiego. Wyróżniającą cechę bioetyki stanowi zatem dramatyzm sytuacji, których rzeczywistość określa dialektyka życia i śmierci, co skłania do podjęcia działań mających pokierować tą dialektykę ku temu, co człowiek uważa za dobre. Bioetyka osądza, w jakim stosunku pozostają te działania do wymogów dobra i zła moralnego. Ta ogólna charakterystyka nabierze żywszych kolorów, kiedy zapoznamy się z panoramą granicznych sytuacji ludzkiego życia. One bowiem wyznaczają najważniejsze działy bioetycznej refleksji.
opr. aw/aw