NIVEA jest marką, która łączy w sobie tradycję i nowoczesność, symbolizuje połączenie gromadzonego przez lata doświadczenia z innowacyjnym charakterem produktów spod niebieskiego znaku.
Historia marki: Nix, nivis, NIVEAMagdalena BuleraNIVEA jest marką, która łączy w sobie tradycję i nowoczesność, symbolizuje połączenie gromadzonego przez lata doświadczenia z innowacyjnym charakterem produktów spod niebieskiego znaku. Dostosowane do potrzeb konsumenta, atrakcyjne i innowacyjne produkty wprowadzane we właściwym czasie i przy stale aktualizowanej reklamie to istotne obowiązujące na całym świecie zasady przyczyniające się do sukcesu NIVEA. Utrzymują one młodość marki, czynią ją sympatyczną, dobrze znaną i wartościową. W roku 2001 Nivea obchodziła 90-lecie swojego istnienia. Korzenie tej marki sięgają roku 1911, kiedy to w hamburskim laboratorium Beiersdorfa opracowano pierwszą na świecie stabilną emulsję kosmetyczną i nazwano ją NIVEA. Wcześniej kremy można było kupić tylko w aptekach i to wyłącznie na zamówienie. Były to bardzo nietrwałe emulsje, które szybko ulegały rozwarstwieniu. Krem NIVEA zyskał sobie sympatię konsumentów nie tylko w Niemczech, ale również na całym świecie, stając się tym samym kosmetykiem międzynarodowym. NIVEA pochodzi od łacińskiego słowa nix, nivis' — śnieżnobiały. Taki właśnie kolor ma krem NIVEA oraz inne kosmetyki tej marki, które powstawały później. NIVEA jest marką, która łączy w sobie tradycję i nowoczesność, symbolizuje połączenie gromadzonego przez lata doświadczenia z innowacyjnym charakterem produktów spod niebieskiego znaku. NIVEA nieustannie dostosowuje się do obowiązujących trendów, podąża za potrzebami konsumentów, nie zatracając przy tym swojej wieloletniej tradycji. Ten specyficzny charakter marki znajduje odzwierciedlenie również w komunikacji NIVEA. NIVEA — femme fragile Pierwsze reklamy pojawiały się nie tylko w postaci ogłoszeń prasowych i plakatów, ale także jako „outdoor na kółkach”. Już w 1913 reklama mydła i pudru NIVEA zdobiła jeden z autobusów w Monachium. NIVEA — styl garçonne NIVEA — w domu i w sporcie Bohaterami reklam stały się młode, wysportowane osoby, często przedstawiane na tle słońca lub przyrody. Sylwetki opalonych kobiet zachęcały do korzystania z kremu NIVEA, mającego chronić przed słońcem i wiatrem. Zaprojektowano specjalne plakaty i kalendarze NIVEA przedstawiające prognozy pogody. W 1931 roku na pudełku kremu NIVEA pojawił się napis „W domu i w sporcie”, podkreślający uniwersalność kremu: przeznaczonego dla całej rodziny na wszystkie okazje. NIVEA — lata trzydzieste, lata czterdzieste W opinii współczesnych psychologów zajmujących się oddziaływaniem barw na ludzi, połączenie obu kolorów było niezwykle szczęśliwym posunięciem. Kolor biały wywołuje bowiem wrażenie czystości i niewinności — wzbudza zaufanie. Biel jest do dzisiaj podstawowym kolorem kosmetyki. Kolor niebieski zaś został uznany przez ekspertów marketingu za kolor życia. Barwa ta symbolizuje jednocześnie niebo, wodę, wolność. Jest kolorem wierności, harmonii, sympatii. Klasyczna już grafika opakowania oraz konsekwentna komunikacja marki przyczyniła się do tego, że NIVEA pozostawia na konsumentach trwałe wrażenie. NIVEA — nowa radość życia NIVEA — atmosfera rodzinna NIVEA — Creme de la Creme Realizacja strategii rozpoczęła się kampanią reklamową „Creme de la Creme”, mającą uzmysłowić konsumentom wiodącą rolę kremu NIVEA. Bohaterem reklam było pudełko kremu NIVEA. Podkreślano kompetencje i jakość produktu, używając takich haseł, jak: „ NIVEA Creme. Nie ma lepszego”, „Produkujemy kremy od 60 lat. Gdyby istniał lepszy krem, bylibyśmy jego producentem”, czy „Krem, który nie obiecuje więcej, niż może dać”. Ta niezwykle silna kampania dla kremu NIVEA obroniła pozycję lidera. Kolejna kampania „Only me” miała podkreślić wyjątkowe kompetencje marki NIVEA w dziedzinie pielęgnacji skóry. Seria pomysłowych ogłoszeń reklamowała NIVEA jako krem na dzień, na noc, na cztery pory roku, krem nawilżający i ochronny w jednym. Takie podejście podkreślało uniwersalną pielęgnację, delikatność i jakość produktu oraz jego przystępną cenę. Seria reklam inspirowana była malarstwem naiwnym, popularnym w latach siedemdziesiątych. Pojawiła się w całej Europie w latach 1973-1988 i składało się na nią ponad 100 różnych motywów. Kampania odniosła ogromny sukces. NIVEA — rozszerzenie marki NIVEA — blue harmony Kampania, przygotowana do prasy i telewizji, pokazuje momenty przyjaźni, czułości, miłości, serdeczności. Utrzymana jest w kolorystyce NIVEA i wykorzystuje typografię stworzoną dla marki. Wszystkie te elementy składają się na kod, który jest rozpoznawalny na całym świecie i bezbłędnie przypisywany NIVEA. Niezwykle emocjonalny wydźwięk ma spot telewizyjny „Face to face”, gdyż występujący w nim Maya Saxton i Anthony Bernard zakochali się w sobie podczas nakręcania zdjęć. Autentyczność uczuć pokazanych w tym filmie sprawiła, że został on wyróżniony w Niemczech nagrodą „najpiękniejszy pocałunek w filmie reklamowym 1993”. NIVEA — strategia komunikacji Krem NIVEA stworzył i przenosi mit marki na inne produkty. Choć od lat jest ogromnie popularny, nadal pozostaje w centrum komunikacji reklamowej. Powstają nowe kampanie reklamowe dla kremu — proste w formie, głębokie w treści. Nie zawierają dużo informacji, nie używają wielu słów — komunikują się z konsumentem za pomocą symboli. Na taką komunikację mogą sobie pozwolić jedynie wyjątkowo silne marki. NIVEA na pewno do nich należy. (Tekst powstał na podstawie książki: „NIVEA. Rozwój marki na całym świecie”. Beiersdorf AG, Hamburg 2001) Autorka jest public relations managerem w Beiersdorf-Lechia S.A.; magda.bulera@beiersdorf.com opr. MK/PO |