Opoka - Portal katolicki
opoka.newsopoka.photo
Pekao


Ks. Franciszek Kamecki

JAK U OWSIAKA

Debata "Tygodnika": rekolekcje szkolne

Od prawie 35 lat katechizuję młodzież, prowadziłem wiele rekolekcji zamkniętych w klasztorach, w grupach wyjazdowych. Od 10 lat organizuję z wielkim trudem, ale wydaje się, że z powodzeniem, wspólnie z katechetkami, nauczycielami i rodzicami, rekolekcje szkolne. Próbujemy każdego roku zrealizować jakiś wspólny pomysł. W ubiegłym roku mieliśmy dużego manekina, przywiązanego sznurami do siedmiu głazów, jak gdyby do siedmiu grzechów głównych, z których Jezus nas wyzwala.

Podczas rekolekcji ujawniają się wyraźnie trzy symptomy: słabości wychowawcze szkoły, negatywne zachowania młodzieży oraz banalność treści i metod rekolekcyjnych w parafii.

TAK ŚWIĘTE, ŻE NIE Z TEJ ZIEMI

Kształcenie powinno być częścią wielkiego programu wychowawczego szkoły. Dlatego trzeba zlikwidować przerost dydaktyki, uzdrowić nikłą współpracę rodziców i szkoły. Trzeba też usunąć poważne błędy dyrekcji szkół i autorów programów profilaktycznych, które swobodnie wchodzą do szkół, ale nie są zharmonizowane z żadną koncepcją wychowania. Niby świetne metodycznie, np. programy antynikotynowe (a nauczyciele palą publicznie w szkołach), albo antyalkoholowe (a na zabawach szkolnych się pije), ale ich odcięcie od ocen moralnych powoduje, że są bezużyteczne wychowawczo.

Z kolei rekolekcje szkolne, jeżeli nie mają za sobą autorytetu szkoły i jej dążeń wychowawczo-moralnych, stają się programem obcym. Nie wzbogacają wychowania, bo są faktem tak świętym, że nie z tej ziemi, odległym od sytuacji młodego człowieka. A przecież skuteczność rekolekcji zależy od uwzględnienia jego radości, zwątpień i buntu.

Rekolekcje trzeba rozpoczynać od metaforycznej ciemności, od światełka do nieba, od dobrych aniołów, które są nad nami – jak przekonywał Jurek Owsiak. I trzeba je przeprowadzać od ludzkiego do Chrystusowego, od zwyczajnego do świętego, od prostego do bardziej skomplikowanego rozumienia życia.

Rekolekcje szkolne mogą wzbogacać duchowo, jeżeli niebanalnie się je poprowadzi. Mogą też dać odpowiedź na pytania: ku czemu ma dążyć młody człowiek? do jakiego życia go przygotować? na rozwoju jakich cech charakteru powinno mu szczególnie zależeć? Te pytania pochodzą z departamentu kształcenia i wychowania MEN. Są one zbieżne z celami, jakie my (proboszczowie, wikariusze i katecheci) powinniśmy stawiać rekolekcjom...

TRZY SPOSOBY

Są trzy sposoby na rekolekcje szkolne. Ksiądz proboszcz może zaprosić na kilka spotkań księży, katechetów i nauczycieli, aby wspólnie opracowali cele i program rekolekcji na trzy dni dla wszystkich uczniów. I wszyscy oni powinni mieć swój udział, razem z rodzicami, w ich przygotowaniu.

W dużych miastach trzeba rekolekcje organizować na większą skalę, jak u Owsiaka: z całego serca, aby porwać młodzież. Pomysł na rekolekcyjne spotkania mógłby się powtarzać przez wiele lat. Do przygotowania spotkań potrzeba 10-12 osób, które pomyślą o przygotowaniu domu katechetycznego czy większego budynku w mieście.

Można oczywiście pozostać przy tradycyjnych rekolekcjach, które wyglądają jak skansen religijny. Ksiądz proboszcz zaprasza jednego lub dwóch obcych rekolekcjonistów, którzy wygłaszają tzw. nauki dla młodzieży. Dla wszystkich, czyli dla nikogo. Pożytek polega na zaliczeniu rekolekcji, a nie na ich przeżyciu. Bo inaczej odbiera je pierwszoklasista, a inaczej dziewczyna z VIII klasy. W ten sposób "rekolekcyjne szaleństwo" na rok mamy z głowy. Tak najłatwiej, ale gdzie wpływ na duchowy rozwój młodego człowieka?

A przecież można z grupą 40-50 osób wyjechać gdzieś do domu rekolekcyjnego. Wtedy musiałyby jednak obowiązywać inne przepisy oświatowe i nie wiadomo, czy dyrekcje szkół byłyby zadowolone. U nas przeprowadzamy rekolekcje według pierwszego sposobu. A według trzeciego, na życzenie katechetki lub moje, w domu katechetycznym z noclegiem dla grup specjalnych, np. dla rodzin, Kółka Misyjnego, Białej Armii, ministrantów czy grupy młodzieży przygotowującej się do bierzmowania.


opr. ab/ab



---
Copyright © by Tygodnik Powszechny 9/1999

 


Podziel się tym materiałem z innymi:


Kliknij aby zobaczyć dokumenty zawierające wybrany tag: młodzież szkoła rekolekcje katecheza rekolekcjonista nauczyciel ministerstwo oświaty program szkolny
 
© Fundacja Opoka 2017
Realizacja: 3W
© Fundacja Opoka 2017
Realizacja: 3W