14
maja
niedziela
6. wielkanocny
Rok liturgiczny: A/I
Pierwsze czytanie:
Dz 8, 5-8. 14-17
Psalm responsoryjny:
Ps 66
Drugie czytanie:
1 P 3, 15-18
Werset przed Ewangelią:
J 14, 23
Ewangelia:
J 14, 15-21

Patroni:

  • św. Maciej,
  • św. Maksym,
  • św. Poncjusz,
  • św. Wiktor i Korona,
  • św. Izydor,
  • św. Feliks i Fortunat,
  • św. Justa i Heredina,
  • św. Aprunculus,
  • św. Gallus,
  • św. Carthagus,
  • św. Erembert,
  • bł. Egidiusz z Vaozela,
  • bł. Teodora {Anna Teresa} Guérin,
  • św. Michał Garicoits,
  • św. Maria Dominica Mazzarello

Liturgia na dzień 2023-05-14:

Pierwsze czytanie

Dz 8, 5-8. 14-17
Czytanie z Dziejów Apostolskich

Filip przybył do miasta Samarii i głosił im Chrystusa. Tłumy słuchały z uwagą i skupieniem słów Filipa, ponieważ widziały znaki, które czynił. Z wielu bowiem opętanych wychodziły z donośnym krzykiem duchy nieczyste, wielu też sparaliżowanych i chromych zostało uzdrowionych. Wielka zaś radość zapanowała w tym mieście.

Kiedy apostołowie w Jerozolimie dowiedzieli się, że Samaria przyjęła słowo Boże, wysłali do niej Piotra i Jana, którzy przyszli i modlili się za nich, aby mogli otrzymać Ducha Świętego. Bo na żadnego z nich jeszcze nie zstąpił. Byli jedynie ochrzczeni w imię Pana Jezusa. Wtedy więc nakładali apostołowie na nich ręce, a oni otrzymywali Ducha Świętego.

[Tam gdzie w 7 Niedzielę Wielkanocy obchodzi się uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego, w 6 niedzielę można odczytać drugie czytanie i Ewangelię z 7 Niedzieli Wielkanocy.]

Psalm responsoryjny

Ps 66
Psalm (Ps 66 (65), 1b-3a. 4-5. 6-7a. 16 i 20 (R.: por. 1b))

Niech cała ziemia chwali swego Pana
Albo: Alleluja

Z radością sławcie Boga, wszystkie ziemie, *
opiewajcie chwałę Jego imienia,
cześć Mu wspaniałą oddajcie. *
Powiedzcie Bogu: «Jak zadziwiające są Twe dzieła!

Niech cała ziemia chwali swego Pana
Albo: Alleluja

Niechaj Cię wielbi cała ziemia i niechaj śpiewa Tobie, *
niech Twoje imię opiewa».
Przyjdźcie i patrzcie na dzieła Boga, *
zadziwiających rzeczy dokonał wśród ludzi!

Niech cała ziemia chwali swego Pana
Albo: Alleluja

Morze na suchy ląd zamienił, *
pieszo przeszli przez rzekę.
Nim się przeto radujmy! *
Jego potęga włada na wieki.

Niech cała ziemia chwali swego Pana
Albo: Alleluja

Przyjdźcie i słuchajcie mnie wszyscy, †
którzy boicie się Boga, *
opowiem, co uczynił mej duszy.
Błogosławiony Bóg, który nie odepchnął mej prośby *
i nie oddalił ode mnie swej łaski.

Niech cała ziemia chwali swego Pana
Albo: Alleluja

Drugie czytanie

1 P 3, 15-18
Czytanie z Pierwszego Listu Świętego Piotra Apostoła

Najdrożsi:

Pana Chrystusa uznajcie w sercach waszych za Świętego i bądźcie zawsze gotowi do obrony wobec każdego, kto domaga się od was uzasadnienia tej nadziei, która w was jest.

A z łagodnością i bojaźnią Bożą zachowujcie czyste sumienie, ażeby ci, którzy oczerniają wasze dobre postępowanie w Chrystusie, doznali zawstydzenia właśnie przez to, co wam oszczerczo zarzucają. Lepiej bowiem – jeżeli taka wola Boża – cierpieć, czyniąc dobrze, aniżeli źle czyniąc.

Chrystus bowiem również raz jeden umarł za grzechy, sprawiedliwy za niesprawiedliwych, aby was do Boga przyprowadzić; zabity wprawdzie na ciele, ale powołany do życia przez Ducha.

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

J 14, 23
Alleluja, alleluja, alleluja

Jeśli Mnie kto miłuje, będzie zachowywał moją naukę,
a Ojciec mój umiłuje go i przyjdziemy do niego.

Alleluja, alleluja, alleluja

Ewangelia

J 14, 15-21
Słowa Ewangelii według Świętego Jana

Jezus powiedział do swoich uczniów:

«Jeżeli Mnie miłujecie, będziecie zachowywać moje przykazania. Ja zaś będę prosił Ojca, a innego Parakleta da wam, aby z wami był na zawsze – Ducha Prawdy, którego świat przyjąć nie może, ponieważ Go nie widzi ani nie zna. Ale wy Go znacie, ponieważ u was przebywa i w was będzie.

Nie zostawię was sierotami. Przyjdę do was. Jeszcze chwila, a świat nie będzie już Mnie widział. Ale wy Mnie widzicie; ponieważ Ja żyję, i wy żyć będziecie. W owym dniu poznacie, że Ja jestem w Ojcu moim, a wy we Mnie i Ja w was.

Kto ma przykazania moje i je zachowuje, ten Mnie miłuje. Kto zaś Mnie miłuje, ten będzie umiłowany przez Ojca mego, a również Ja będę go miłował i objawię mu siebie».

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

"Zachowujcie czyste sumienia"

ks. Antoni Bartoszek ks. Antoni Bartoszek

Do tego zachęca nas św. Piotr. Św. Piotrze: łatwo tak powiedzieć, ale… wiele pytań rodzi się wobec twojego Piotrze, wezwania. Postawmy trzy i spróbujmy się z nimi zmierzyć w świetle słowa Bożego. 

Pytanie pierwsze: co to jest czyste sumienie? Sam św. Piotr w dalszych słowach swego listu pisze tak: „Lepiej bowiem – jeżeli taka wola Boża – cierpieć, czyniąc dobrze, aniżeli źle czyniąc”. Apostoł pokazuje zatem, że czyste sumienie to takie, które czyni dobro, a odrzuca zło. W sumieniu bowiem, w jego najgłębszych pokładach, mamy wpisaną zasadę: „czyń dobro, zła unikaj”. Jeśli tę zasadę realizujemy wówczas mamy czyste sumienie.

Pytanie drugie: jak rozpoznać dobro i zło? Skutkiem grzechu pierworodnego jest to, że doświadczamy trudności w rozróżnieniu dobra i zła. Czasem człowiek, usprawiedliwiając siebie, próbuje dobrem nazywać to, co jest złem. Mówi sobie: w niedzielę muszę odpocząć, więc nie pójdę na Mszę świętą. A przecież o ile odpoczynek jest dobrem, to jednak odpoczywanie bez uczestnictwa we Mszy świętej jest złem. Współżycie przedmałżeńskiej jest złe, ale „my się kochamy”, więc to wszystko usprawiedliwia. Zabójstwo jest złe, ale „zakończenie życia”, jest „eutanazją”, czyli „dobrą śmiercią”.

Otrzymaliśmy od Boga dwa dary, które pomagają nam w „trudzie sumienia”, jak nazywał wewnętrzną walkę duchową św. Jan Paweł II. Pierwszym darem jest prawo Boże, które stanowi drogowskaz na drogach naszego życia. Najpierw objawił je Bóg na Synaju w postaci dziesięciu przykazań, potem Jezus – potwierdził je w swoim nauczaniu i dodał nowe. Przykazania Boże pozwalają nam rozróżniać dobro od zła i ich przestrzeganie sprawia, że mamy czyste sumienia. Wypełnianie przykazań jest wyrazem miłości do Jezusa: „Jeżeli Mnie miłujecie, będzie zachowywać moje przykazania”.

Równocześnie Jezus, przekazując nam przykazania Boże, dał nam jeszcze jeden ważny dar: Ducha Świętego, którego w Ewangelii nazywa „Duchem Prawdy”. Duch Prawdy pozwala dobrze rozumieć przykazania Boże, uzdalnia nas do dokonywania właściwych wyborów życiowych i umożliwia nam poznać stan naszych sumień: czy rzeczywiście wybraliśmy dobro? A może zdecydowaliśmy się na zło? Jeśli niestety wybraliśmy zło, to Duch Prawdy wywołuje w nas wyrzuty sumienia i pozwala nam zrozumieć, że właśnie nasze sumienie nie jest czyste. Dlatego Ducha Świętego nazywamy też „Światłością sumień”.

Po raz pierwszy zstąpił na nas w sakramencie chrztu, po raz kolejny przyszedł do nas podczas bierzmowania. Bierzmowanie to ważny sakrament odkryty już w pierwotnym Kościele. Ważny, bo udzielający Ducha Świętego. Na początku nawet sądzono, że dopiero w bierzmowaniu zstępuje na człowieka Duch Święty. W Dziejach Apostolskich czytamy: „Kiedy Apostołowie w Jerozolimie dowiedzieli się, że Samaria przyjęła słowo Boże, wysłali do niej Piotra i Jana, którzy przyszli i modlili się za nich, aby mogli otrzymać Ducha Świętego. Bo na żadnego z nich jeszcze nie zstąpił. Byli jedynie ochrzczeni w imię Pana Jezusa. Wtedy więc kładli Apostołowie na nich ręce, a oni otrzymywali Ducha Świętego”. Tak sądził Kościół u początków swego istnienia, ale wkrótce zrozumiał, że już i w chrzcie świętym udzielany jest człowiekowi Duch Święty. Sam przecież zapowiadał strumienie wody, które popłyną z Jego wnętrza, a mówił to przecież „o Duchu, którego mieli otrzymać wierzący w Niego” (J 7, 39). Jednak odkrycie prawdy, że już od chrztu mamy Ducha Świętego, nie sprawiło, że Kościół przestał bierzmować. Bierzmuje, bo pragnie, by ludzkie serca otrzymały po raz kolejny dar Ducha Świętego. Równocześnie wierzymy, że Duch Święty przychodzi do nas podczas każdej Eucharystii i wtedy, gdy przyzywamy Go w naszych modlitwach. 

Podsumujmy zatem odpowiedź na pytanie drugie: jak rozpoznać dobro i zło? Odpowiedź: przyjąć przykazania Boże i realizować je jako wyraz miłości do Boga oraz dać się prowadzić Duchowi Świętemu, który jest Duchem Prawdy i Światłością sumień.

Pytanie trzecie: co czynić, gdy odczujemy wyrzuty sumienia, czyli rozumiemy, że nasze sumienie wcale nie jest czyste, do czego wzywał nas św. Piotr? Krótko odpowiadając powiemy: trzeba iść do spowiedzi świętej. Jednak sakrament pokuty to nie zwykła oczyszczalnia, to coś o wiele głębszego. Przywołajmy słowa z Listu do Hebrajczyków: „…o ile bardziej krew Chrystusa, który przez Ducha wiecznego złożył Bogu samego siebie jako nieskalaną ofiarę, oczyści wasze sumienia z martwych uczynków, abyście służyć mogli Bogu żywemu” (Hbr 9, 13-14). Przejmująca prawda: krew Jezusa przelana na krzyżu oczyszcza nasze sumienia. Św. Piotr tak wyraził tę prawdę w swoim liście: „Chrystus (…) raz jeden umarł za grzechy, sprawiedliwy za niesprawiedliwych, aby was do Boga przyprowadzić”. 

Nasze oczyszczenie dokona się wtedy, gdy pozwolimy, by drogocenna krew Jezusa dotknęła naszych sumień. A stanie się to wtedy, gdy będziemy przeżywać szczery i głęboki żal za grzechy. Św. Piotr, który właśnie wezwał nas, byśmy dbali o „czyste sumienia”, w pewnym momencie sam nie miał czystego sumienia. Miało to miejsce, gdy trzykrotnie zaparł się Jezusa. Kogut, który zapiał, obudził jego sumienie i Piotr gorzko zapłakał. Wzbudził głęboki żal i zrozumiał, że męka, która się rozpoczęła, została podjęta przez Jezusa także za jego – Piotra – grzechy. Przy każdej spowiedzi powinniśmy sobie uświadamiać, że to krew Jezusa oczyszcza nasze sumienia.

Tak, z czystym sumieniem łatwiej się żyje. Czujemy wtedy prawdziwą wolność i nie przeżywamy wtedy wewnętrznych lęków. Nie targają nami wyrzuty sumienia. W takim stanie łatwiej też będzie nam kiedyś umierać.