21
września
niedziela
XXV Tydzień zwykły
Rok liturgiczny: C/I
Pierwsze czytanie:
Am 8, 4-7
Psalm responsoryjny:
Ps 113
Drugie czytanie:
1 Tm 2, 1-8
Werset przed Ewangelią:
2 Kor 8, 9
Ewangelia:
Łk 16, 1-13

Patroni:

  • św. Mateusz (Lewi) Ap,
  • św. Jonasz,
  • św. Kwadratus,
  • św. Pamfil,
  • św. Aleksander,
  • św. Euzebiusz, Nestabus, Zenon i Nestor ,
  • św. Kastor,
  • św. Cadocus,
  • św. Landelinus (Lando),
  • św. Gerulf,
  • św. Maura,
  • bł. Marek Scalabrini z Mutiny,
  • bł. Wincenty Galbis Gironés i Emmanuel Torró García

Liturgia na niedzielę:

Pierwsze czytanie

Am 8, 4-7
Czytanie z Księgi proroka Amosa

Słuchajcie tego wy, którzy gnębicie ubogiego, a bezrolnego pozostawiacie bez pracy, którzy mówicie: «Kiedyż minie nów księżyca, byśmy mogli sprzedawać zboże, i kiedy szabat, byśmy mogli otworzyć spichlerz? A będziemy zmniejszać efę, powiększać sykl i wagę podstępnie fałszować. Będziemy kupować biednego za srebro, a ubogiego za parę sandałów, i plewy pszeniczne będziemy sprzedawać».

Poprzysiągł Pan na dumę Jakuba: «Nie zapomnę nigdy wszystkich ich uczynków».

Psalm responsoryjny

Ps 113
Ps 113 (112), 1-2. 4-6. 7-8 (R.: por. 1 b i 7 b)

Pana pochwalcie, On dźwiga biednego
Albo: Alleluja

Chwalcie, słudzy Pańscy, *
chwalcie imię Pana.
Niech imię Pana będzie błogosławione *
teraz i na wieki.

Pana pochwalcie, On dźwiga biednego
Albo: Alleluja

Pan jest wywyższony ponad wszystkie ludy, *
ponad niebiosa sięga Jego chwała.
Kto jest jak nasz Pan Bóg, †
który mieszka w górze *
i w dół spogląda na niebo i na ziemię?

Pana pochwalcie, On dźwiga biednego
Albo: Alleluja

Podnosi z prochu nędzarza *
i dźwiga z gnoju ubogiego,
by go posadzić wśród książąt, *
wśród książąt swojego ludu.

Pana pochwalcie, On dźwiga biednego
Albo: Alleluja

Drugie czytanie

1 Tm 2, 1-8
Czytanie z Pierwszego Listu Świętego Pawła Apostoła do Tymoteusza

Polecam przede wszystkim, by prośby, modlitwy, wspólne błagania, dziękczynienia odprawiane były za wszystkich ludzi: za królów i za wszystkich sprawujących władzę, abyśmy mogli prowadzić życie ciche i spokojne z całą pobożnością i godnością. Jest to bowiem dobre i miłe w oczach Zbawiciela naszego, Boga, który pragnie, by wszyscy ludzie zostali zbawieni i doszli do poznania prawdy.

Albowiem jeden jest Bóg, jeden też pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek, Chrystus Jezus, który wydał siebie samego na okup za wszystkich, jako świadectwo, w oznaczonym czasie. Ze względu na nie ja zostałem ustanowiony głosicielem i apostołem – mówię prawdę, nie kłamię – nauczycielem pogan w wierze i prawdzie.

Chcę więc, by mężczyźni modlili się na każdym miejscu, podnosząc ręce czyste, bez gniewu i sporów.

Werset przed Ewangelią (Alleluja)

2 Kor 8, 9
Alleluja, alleluja, alleluja

Jezus Chrystus, będąc bogatym, dla was stał się ubogim,
aby was ubóstwem swoim ubogacić.

Alleluja, alleluja, alleluja

Ewangelia

Łk 16, 1-13
Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza

Jezus powiedział do uczniów: «Pewien bogaty człowiek miał rządcę, którego oskarżono przed nim, że trwoni jego majątek. Przywołał więc go do siebie i rzekł mu: „Cóż to słyszę o tobie? Zdaj sprawę z twego zarządzania, bo już nie będziesz mógł zarządzać”.

Na to rządca rzekł sam do siebie: „Co ja pocznę, skoro mój pan odbiera mi zarządzanie? Kopać nie mogę, żebrać się wstydzę. Wiem już, co uczynię, żeby mnie ludzie przyjęli do swoich domów, gdy będę odsunięty od zarządzania”.

Przywołał więc do siebie każdego z dłużników swego pana i zapytał pierwszego: „Ile jesteś winien mojemu panu?” Ten odpowiedział: „Sto beczek oliwy”. On mu rzekł: „Weź swoje zobowiązanie, siadaj prędko i napisz: pięćdziesiąt”. Następnie pytał drugiego: „A ty ile jesteś winien?” Ten odrzekł: „Sto korców pszenicy”. Mówi mu: „Weź swoje zobowiązanie i napisz: osiemdziesiąt”. Pan pochwalił nieuczciwego rządcę, że roztropnie postąpił. Bo synowie tego świata roztropniejsi są w stosunkach z podobnymi sobie ludźmi niż synowie światłości.

Ja też wam powiadam: Pozyskujcie sobie przyjaciół niegodziwą mamoną, aby gdy wszystko się skończy, przyjęto was do wiecznych przybytków.


Kto w bardzo małej sprawie jest wierny, ten i w wielkiej będzie wierny; a kto w bardzo małej sprawie jest nieuczciwy, ten i w wielkiej nieuczciwy będzie. Jeśli więc w zarządzaniu niegodziwą mamoną nie okazaliście się wierni, to kto wam prawdziwe dobro powierzy? Jeśli w zarządzaniu cudzym dobrem nie okazaliście się wierni, to któż wam da wasze?

Żaden sługa nie może dwom panom służyć. Gdyż albo jednego będzie nienawidził, a drugiego miłował; albo z tamtym będzie trzymał, a tym wzgardzi.

Nie możecie służyć Bogu i Mamonie!»

[Wersja krótsza: Łk 16, 10-13]

Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza

Jezus powiedział do uczniów:

«Kto w bardzo małej sprawie jest wierny, ten i w wielkiej będzie wierny; a kto w bardzo małej sprawie jest nieuczciwy, ten i w wielkiej nieuczciwy będzie. Jeśli więc w zarządzaniu niegodziwą mamoną nie okazaliście się wierni, to kto wam prawdziwe dobro powierzy? Jeśli w zarządzaniu cudzym dobrem nie okazaliście się wierni, to któż wam da wasze?

Żaden sługa nie może dwom panom służyć. Gdyż albo jednego będzie nienawidził, a drugiego miłował; albo z tamtym będzie trzymał, a tym wzgardzi.

Nie możecie służyć Bogu i Mamonie!»

Jeżeli chcesz, aby codzienne czytania były dostępne na Twojej stronie, umieść w niej następujący kod:

Wybierz dzień:

O złym i dobrym zarządzaniu

ks. Marian Machinek MSF ks. Marian Machinek MSF

Czyżby Jezus popierał cwaniactwo i nieuczciwość? Nic w jego nauczaniu na to nie wskazuje i dlatego musimy szukać innego klucza interpretacyjnego do tej, na pierwszy rzut oka, bardzo dziwnej przypowieści o nieuczciwym rządcy. Zauważmy najpierw, że kłopoty rządcy, czyli swego rodzaju „ekonoma”, który w imieniu swojego pana zarządza pańskim majątkiem, rozpoczynają się wtedy, kiedy zostaje oskarżony o nieuczciwość. Zapewne wierzyciele jego pana zauważyli, że rozliczając się z nimi, nieuczciwie się bogaci i dba o swój zysk bardziej, niż o dobra swego pana.

W ówczesnym społeczeństwie posada ekonoma zapewniała nie tylko niemałe dochody, ale także stosunkowo wysoką pozycję społeczną. Stąd można zrozumieć, że rządca obawia się społecznej degradacji, gdyby, po utracie posady, musiał wykonywać pracę fizyczną lub nawet żebrać. Od tego, jak zinterpretujemy jego zachowanie w tej sytuacji zagrożenia, zależy wydźwięk całej przypowieści. Zredukowanie należności dłużników nie musi oznaczać zamiaru narażenia na szkodę swego pana. Być może rządca wcale nie potrąca z tego, co pańskie, ale z tego, co wcześniej niesprawiedliwie nałożył jako swoje prywatne „odsetki”. Jakakolwiek forma lichwy była przez prawo żydowskie surowo zakazana. Rządca zatem po prostu przywraca sprawiedliwość, którą wcześniej w rażący sposób naruszył. Taka interpretacja jego zachowania jest możliwa, bo Ewangelista Łukasz zna podobne sytuacje. W dalszej części swojej Ewangelii opowiada historię celnika Zacheusza, który pod wpływem spotkania z Jezusem deklaruje poczwórny zwrot pieniędzy z podatków, które nieuczciwie pobrał. W przypowieści Jezusa pan chwali rządcę, wcześniej nieuczciwego, a teraz przywracającego elementarną sprawiedliwość i czyniącego dobro majątkiem, którym zarządzał. Doceniona została jego roztropność.

W dalszej części pouczenia Jezusa to właśnie ona zostaje przeciwstawiona postawie „służenia mamonie”. Bardzo często dostęp do znaczniejszych sum pieniędzy prowadzi do chciwości i sprawia, że w człowieku uruchamia się niepohamowana żądza gromadzenia za wszelką cenę. Kto w takiej sytuacji potrafi działać inaczej – mądrze, wykorzystując dostępne środki po to, by innym ulżyć w ich niedostatku, ten okazuje się zdolnym do przyjęcia znacznie większych zadań, niż zarządzania pieniędzmi. Wskazując na ostateczny rozrachunek, Jezus potwierdza, że komuś takiemu można powierzyć także wieczne dobra.

reklama