National Gallery jest pierwszą instytucją sztuki poza Polską, która stara się przedstawić Matejkę jako jednego z najwybitniejszych przedstawicieli malarstwa historycznego u schyłku trwania tego szlachetnego prądu w międzynarodowej historii sztuki – powiedział Christopher Riopelle, kurator National Gallery w Londynie.
Do 30 sierpnia można jeszcze oglądać wystawę „Conversations with God: Jan Matejko's Copernicus” w londyńskiej National Gallery. Głównym jej eksponatem jest obraz Jana Matejki „Astronom Kopernik, czyli rozmowa z Bogiem”. Jak mówi w wywiadzie dla Teologii Politycznej Christopher Riopelle, kurator wystawy, jej celem było przedstawienie Jana Matejki szerokiej zagranicznej publiczności.
„Wystawa «Conversations with God: Jan Matejko's Copernicus» wydała się nam doskonałą platformą dla tego celu, ponieważ Kopernik i jego nauka są przedmiotem powszechnego zainteresowania i oddziaływania – w końcu każde dziecko uczy się o nim w szkole – w znacznie większym stopniu, niż inne tematy zaczerpnięte z polskiej historii. Podam tu choćby przykład obrazu «Kazanie Skargi» Jana Matejki – to genialne, przejmujące i teatralne dzieło, jednak nie jest one bezpośrednio czytelne dla odbiorców spoza Polski”.
Jak zaznaczył, wybór przystępnego i powszechnie rozpoznawalnego tematu miał pomóc trafić do publiczności, aby pokazać talent Matejki i uniwersalność jego dzieł.
„Czy nam się to udało? Czas pokaże, czy nasza niewielka wystawa pomogła wprowadzić Matejkę do szerokiej, międzynarodowej dyskusji na temat malarstwa historycznego, a szczególnie tego, które podejmowało tematykę narodową w dobie kształtowania się nowoczesnych narodów, czyli pod koniec XIX wieku” – mówił kurator.
Podkreślił, że nie chodziło o tłumaczenie światu odkryć Kopernika i kontekstu naukowego, ale o pokazanie kunsztu Matejki.
„Nas interesował przede wszystkim Matejko jako niezwykły artysta, u nas prawie nieznany, działający w wyjątkowym kontekście intelektualnym Krakowa w drugiej połowie XIX wieku, gdy toczyła się debata o ponownym zjednoczeniu i odrodzeniu Polski. Chcieliśmy uchwycić jego wizualną wyobraźnię, zdolność odnajdywania malarskiej ekspresji głębokich przeżyć, czy wreszcie ukuty przez niego język wizualny, w którym opowiedział nam o umyśle geniusza w czasie wielkiego odkrycia”.
Wskazał, że „National Gallery jest pierwszą instytucją sztuki poza Polską, która stara się przedstawić Matejkę jako jednego z najwybitniejszych przedstawicieli malarstwa historycznego u schyłku trwania tego szlachetnego prądu w międzynarodowej historii sztuki”.
„Matejko to geniusz, który zasługuje na to, by być lepiej znanym poza granicami Polski. To jest nasze zdanie i zasadniczy cel wystawy” – zaznaczył kurator.
Źródło: Teologia Polityczna