Rozmowa z konsultantem nie zastąpi bezpośredniej pomocy specjalisty, ale może być ważnym, pierwszym krokiem na drodze sięgania po wsparcie oraz okazją do rozmowy – podkreśla Oliwia Pogodzińska z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Telefon Zaufania w czasie świąt jest czynny całodobowo.
Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 od marca tego roku działa przez całą dobę.
„Czas lockdownu i nauki zdalnej jest dla młodych ludzi bardzo trudnym okresem. Ograniczony kontakt z rówieśnikami, brak możliwości opuszczania domu przez pierwszą część dnia, fakt, że w domu nie zawsze atmosfera sprzyja nauce, nie zawsze jest bezpiecznie - wszystko to mocno wpływa na samopoczucie dzieci i nastolatków" – mówi Oliwia Pogodzińska, specjalistka ds. pomocy telefonicznej i online Telefonu Zaufania 116 111 Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Jak dodaje, dzwoniący do Telefonu Zaufania 116 111 mówią o narastającym zmęczeniu, bezradności wobec izolacji i sytuacji okołopandemicznej, wobec pogarszającego się samopoczucia swojego, osób wokół i jednoczesnego braku dostępu do specjalistów – psychologa, psychoterapeuty lub psychiatry.
„Także dostęp do pomocy pedagoga czy psychologa szkolnego bywa utrudniony – nawet jeśli taka osoba została w szkole zatrudniona, uczniowie nie zawsze wiedzą, że także w czasie pandemii mogą liczyć na wsparcie z jej strony" – zwraca uwagę Pogodzińska.
Specjalistka podkreśla, że chociaż rozmowa z konsultantem lub konsultantką telefonu zaufania nie zastąpi bezpośredniej pomocy specjalisty, to jednak może być ważnym, pierwszym krokiem na drodze sięgania po wsparcie oraz okazją do rozmowy o trudnych wydarzeniach, przytłaczających emocjach, gdy taki bezpośredni kontakt z jakiegoś powodu nie jest w danej chwili możliwy.
„Wiemy, że święta to również czas, kiedy dużo się dzieje i chcemy zapewnić, że Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 będzie działał w tym czasie niezmiennie, przez całą dobę" – dodaje Pogodzińska.
Jak informuje na stronie internetowej Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę (FDDS), konsultanci infolinii odbierają ok. 300 połączeń dziennie od młodych ludzi. Miesięcznie - jak podaje fundacja - konsultanci podejmują około 40 interwencji kryzysowych. Są to najpilniejsze przypadki, wymagające natychmiastowej reakcji odpowiednich służb w celu ratowania zdrowia i życia dzieci.
Działanie infolinii prowadzonej przez FDDS jest możliwe dzięki wsparciu sponsorów i darczyńców.
Przez całą dobę czynny jest także Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka. Dzieci mogą się kontaktować ze specjalistami, dzwoniąc pod numer 800 12 12 12 lub korzystając ze specjalnego czatu internetowego - darmowej poradni psychologicznej dla dzieci i młodzieży.
Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka wspomogła firma Orange. Dzięki tej współpracy dzwoniący pod numer telefonu zaufania nie ponoszą żadnych kosztów. Także czat jest darmowy, nie wymaga logowania ani instalowania aplikacji. Komunikacja odbywa się na stronie internetowej rzecznika – brpd.gov.pl.
źródło: Olga Zakolska/ PAP
Zamieszczone na stronach internetowych portalu https://opoka.org.pl/ i https://opoka.news materiały sygnowane skrótem „PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Fundację Opoka na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.