„Zniewieściały” Chrystus na plakacie obchodów Wielkiego Tygodnia. Ukłon w stronę LGBT+?

W Hiszpanii rozgorzała polemika wokół estetyki postaci Chrystusa na oficjalnym plakacie tegorocznych obchodów Wielkiego Tygodnia w Sewilli. Przedstawia on niemal nagiego Jezusa zmartwychwstałego, którego młodzieńczy wygląd wielu uznało za zniewieściały.

Rada bractw sewilskich biorących udział w słynnych procesjach Wielkiego Tygodnia zamówiła plakat u renomowanego malarza, 59-letniego Salustiano Garcíi. Podczas prezentacji dzieła, która odbyła się w sobotę 27 stycznia, artysta wyjaśnił, że nie chciał przedstawiać leżącego, zmarłego Chrystusa, lecz postanowił przedstawić Chrystusa zmartwychwstałego, który „wygląda młodo i pięknie”. „Młodo, jako metafora czystości: tak w historii sztuki ukazana została Dziewica Maryja, niemalże jako nastolatka. I pięknie, bo – mam tu na myśli Platona – piękno i dobro są tym samym” – tłumaczył García, któremu do postaci Jezusa pozował jego syn Horacio. Według malarza, plakat odzwierciedla „jasną część Wielkiego Tygodnia”.

Od czasu swej prezentacji plakat stał się wiralem w mediach społecznościowych. Tylko na koncie sewilskich bractw na platformie X (pic.twitter.com/X6fO2yG60H) obejrzało go już ponad 650 tys. internautów.

Agencja ACI Prensa zauważa, że wyrażane opinie krytyczne wobec plakatu odnoszą się nie tyle do nagości postaci Chrystusa, co jest powszechne w sztuce sakralnej przedstawiającej Zmartwychwstałego, ile do Jego wyglądu, uznanego za zniewieściały. Na przykład ks. Jorge González Guadix z archidiecezji madryckiej uznał plakat za „ukłon w stronę społeczności LGTBIJKLMNO”. Na swoim blogu „Z zawodu ksiądz” na portalu infoCatólica duchowny napisał, że jedną z pierwszych była entuzjastyczna opinia przewodniczącego Państwowej Sieci Dumnych Gmin (w których można „w pełni żyć swą orientacją seksualną i tożsamością genderową”) Manolo Rosado, który określił plakat mianem „cudownego i przełomowego”.

 

« 1 »

reklama

reklama

reklama

reklama