Opoka - Portal katolicki
opoka.newsopoka.photo
Pekao

Zmysły są częścią naszej natury stworzonej przez Boga. Pokarm może być błogosławieństwem - istotna jest nasza postawa wobec jedzenia

Lucetta Scaraffia

Smak

Smak - foto
Autor/źródło: Agnieszka Czylok

Myślałyśmy o świętach Bożego Narodzenia, poświęcając drugi z serii numerów na temat pięciu zmysłów smakowi, a zatem kuchni, jedzeniu razem, dzieleniu się i harmonii. A Enzo Bianchi, nie tylko założyciel nowej wspólnoty monastycznej, wybitny intelektualista i uczony, ale i znany kucharz, podarował nam cenny przepis bożonarodzeniowy.

Pośród pięciu zmysłów, przy pobieżnym spojrzeniu, smak wydaje się najprostszy, najbardziej materialny, w pewnym sensie najbardziej prymitywny, lecz lektura tekstów, które wybrałyśmy, świadczy o tym, że jest dokładnie na odwrót. I nie tylko w tradycji chrześcijańskiej, ale również żydowskiej i islamskiej. Złożoność i bogactwo tematu zmysłów jest bardzo trafnie ujęta przez Bianchiego: «Cała nasza wiedza rozwija się dzięki zmysłom, zarówno ta najbardziej podstawowa, jak i bardziej wyrafinowana. 'Odbieramy' zmysłami, lecz na postrzeganie zmysłami nakłada się ogromny ładunek symboliczny».

Gotowanie jest wchodzeniem w bezpośrednią relację z produktami przyrody, wymaga znajomości kolorów, smaków, zapachów, które są potem obrabiane i przetwarzane według skomplikowanych i często bardzo złożonych kodów kulturowych. Tradycje sięgają przeszłości ludu bądź terytorium, wierzeń religijnych, które przemieniają żywność w symbole czystości i nieczystości, święta i pokuty, wyznaczają upływ czasu i sakralizują następowanie po sobie pór roku. Do tego bogactwa, związanego ze wspólnymi kodami kulturowymi, dochodzi ludzkie doświadczenie związane z żywnością, spożywaniem razem posiłków, częstowaniem, ofiarowaniem żywności jako znaku życia i solidarności, wspólnego świętowania, zgody, miłości. Ludzkie doświadczenia, o których opowiada Stefania Giannotti, pokazane w filmach omówionych przez Catherine Aubin, przemieniają się w złożone tradycje kulturowe, przekazywane, jako znak tożsamości, z pokolenia na pokolenie, jak opowiadają Margherita Pelaja, Anna Foa i Arianna Tondi. Dziś smak jest też zwodzony przez fałszywe mity, na przykład mit «produktów lokalnych», wyjaśniony przez Carla Triarica, który twierdzi, że jednym z mankamentów naszych czasów jest nadmierna odległość między rolnikiem i konsumentem.

Za każdym razem kiedy wypowiadamy słowo «smakować», chcemy powiedzieć o wiele więcej, bo smakować znaczy też rozróżniać drogą doświadczenia, rozumieć całym sobą, a zatem kuchnia przygotowuje do doświadczenia duchowego, do «smaku» Boga.

Cały numer Kobiety — Kościół — Świat (w języku włoskim) można pobrać pod adresem http://www.osservatoreromano.va/vaticanresources/pdf_supplement/donne_dicembre_2018_2.pdf


opr. mg/mg



 


Podziel się tym materiałem z innymi:


Kliknij aby zobaczyć dokumenty zawierające wybrany tag: natura zmysły pokarm żywność jedzenie smak zmysłowość produkt lokalny
 
© Fundacja Opoka 2017
Realizacja: 3W
© Fundacja Opoka 2017
Realizacja: 3W