Zamknąć szatańską furtkę

Sierpień to miesiąc abstynencji - to nasz dar dla społeczeństwa i siebie samych

W tym roku sierpień zakończy się dla wielu z nas 11 listopada, a dla niektórych będzie trwał jeszcze dłużej — nawet do końca życia. To zależy od osobistych zobowiązań i wytrwałości w postanowieniach. Jak bowiem wiemy, sierpień od lat jest w Polsce przeżywany jako miesiąc bez alkoholu. W 2018 r. — w jubileuszowym roku 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości — biskupi zachęcili Polaków, aby wydłużyli ten czas swoich zobowiązań abstynenckich z 31 do 100 dni i okres od 4 sierpnia do 11 listopada potraktowali jako 100 dni trzeźwości na 100-lecie odzyskania niepodległości. To nasz dar dla wolnej Ojczyzny. „Wolność kosztowała życie tak wielu Polaków. My dzisiaj nie musimy za Polskę umierać. Ale by chronić wolność i wspierać rozwój Polski i Polaków, musimy sobie wyznaczać ambitne cele. Jednym z nich jest właśnie ochrona trzeźwości” — napisał bp Tadeusz Bronakowski, przewodniczący Zespołu KEP ds. Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych, w apelu na tegoroczny sierpień. Przytoczył przerażające liczby: w Polsce ok. miliona osób jest uzależnionych od alkoholu, a trzy miliony pije ryzykownie i szkodliwie. Wiele mówi zestawienie liczb: gdy 100 lat temu odzyskiwaliśmy niepodległość, spożycie alkoholu wśród Polaków było 10 razy mniejsze niż obecnie. Wtedy na jednego mieszkańca Polski przypadał niecały litr spirytusu — teraz jest to ponad 9 litrów.

Gdy nasi przodkowie dźwigali Polskę z niewoli, zdawali sobie sprawę z tego, że troska o trzeźwość Polaków jest fundamentem walki o niepodległość — przypomina bp Bronakowski i zauważa: „Aby Polska była Polską, musimy odzyskać trzeźwość!”. Wyraźnie zaznacza, że alkohol nie jest środkiem koniecznym do życia, który ma być dostępny zawsze i wszędzie. To przecież substancja psychoaktywna, bardzo groźny narkotyk, który czyni spustoszenie w życiu alkoholika i jego rodziny. Zagrożenie jest tym większe, że alkohol sprzedaje się legalnie, zawsze i prawie wszędzie. W kategorii skandalu trzeba postrzegać reklamę alkoholu, na którą wydawane są wielkie pieniądze. Na ludzkich słabościach zarabiają producenci i sprzedawcy alkoholu oraz bogaci się wielki przemysł medialno-reklamowy.

Wreszcie zaczęło się coś dziać w celu zatrzymania alkoholowego marszu Polaków ku przepaści. Jednym z postulatów wspieranego przez Kościół w Polsce Narodowego Programu Trzeźwości jest ograniczenie liczby miejsc sprzedaży alkoholu oraz skrócenie czasu jego dostępności. W styczniu 2018 r. prezydent RP Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Nowe przepisy dają możliwość ograniczenia przez samorządy nocnej sprzedaży alkoholu w sklepach. Precyzują też zakaz picia alkoholu w miejscach publicznych. Mamy już pocieszające fakty, świadczące o wprowadzaniu w życie tych nowych przepisów. Piotrków Trybunalski to jedno z pierwszych miast w Polsce, które mocą uchwały miejskich radnych wprowadziło zakaz nocnej sprzedaży alkoholu. Od 1 sierpnia br. również w Tarnowie obowiązuje nocny zakaz sprzedaży alkoholu w sklepach i na stacjach benzynowych. Widać więc, że można skutecznie działać. Teraz wiele zależy od włodarzy naszych miast — od tego, czy skorzystają z uzyskanych uprawnień, aby doprowadzić do zamknięcia szatańskiej furtki, przez którą wdziera się alkoholowy potop.

Lidia Dudkiewicz, Redaktor Naczelna „Niedzieli”

opr. mg/mg

« 1 »
oceń artykuł Pobieranie..

reklama

reklama

reklama

reklama