Czy mieszkańcy małych miast i wsi mają jakąś szansę na nowoczesność?
Tak jak rowerzyście trudno dogonić peleton bez roweru, tak mieszkańcy małych miast i wsi mogą mieć kłopoty ze zdobywaniem kompetencji cyfrowych, gdy samorządów nie stać na tworzenie pracowni multimedialnych.
Koncepcja nauczania mutimedialnego (a zatem i pojęcie multimediów) znana była już zanim pojawiły się komputery oraz gałąź wiedzy dotycząca ich praktycznego wykorzystywania, jednak w ostatnich latach postęp w tej dziedzinie był tak szybki, że każdy, nawet najmniejszy przestój skutkuje niezamierzonym oldschoolem.
Nie trzeba już dziś uzasadniać multimedialnego sposobu przekazywania treści. Może jednak warto zauważyć, że multimedialne uczenie się uważa się za wielokodowe, czyli uruchamiające wiele torów przepływu informacji, a co za tym idzie większą aktywność mózgu i skuteczniejsze zapamiętywanie. Jest jasne, że tego typu przekaz jest wysoce pożądany. Tyle teorii. A w praktyce? Czy mieszkańcy małych miast i wsi mają jakąś szansę na nowoczesność? Na szczęście żyjemy w czasach gdy jednoczenie się społeczności lokalnych działa czasami więcej niż planowanie systemowe.
Właśnie ruszyła rekrutacja do 3. edycji programu Pracownie Orange. Do końca roku w miejscowościach do 40 tysięcy mieszkańców Fundacja Orange stworzy 25 innowacyjnych, bezpłatnych centrów edukacji i aktywności lokalnej. Wyposaży je w nowoczesny sprzęt IT i wesprze w działaniach przez 2 kolejne lata.
Od początku trwania programu, w całej Polsce, powstało już 77 pracowni. Organizowane w nich zajęcia to m.in. kursy korzystania z internetu (prowadzone w 94% świetlic), ale także warsztaty programowania (prowadzone w co trzeciej pracowni), szkolenia z obsługi programów komputerowych, z których szczególnie chętnie korzystają seniorzy, czy zajęcia z prototypowania, robotyki i druku 3d skierowane do dzieci i młodzieży. Tym samym Pracownie zapewniają osobom z niewielkich społeczności innowacyjną edukację cyfrową, na równi z ofertą dostępną dla mieszkańców dużych miast.
Aby wziąć udział w programie i zdobyć dla swojej miejscowości Pracownię Orange, wystarczy w terminie od 10 sierpnia do 8 września zgłosić pomysł na działania i lokalizację świetlicy, wypełniając formularz na stronie www.pracownieorange.pl. Spośród nadesłanych wniosków komisja wybierze 64 najciekawsze propozycje, a o ostatecznej lokalizacji 25 pracowni zdecydują internauci w głosowaniu online.
Wniosek składa Grupa Inicjatywna wraz z Instytucją, przy której powstanie Pracownia Orange (np. gmina, organizacja pozarządowa).
Od początku trwania programu, w całej Polsce, powstało już 77 Pracowni Orange. Organizowane w nich zajęcia to m.in. kursy korzystania z internetu, ale także warsztaty programowania, szkolenia z obsługi programów komputerowych, z których szczególnie chętnie korzystają seniorzy, czy zajęcia z prototypowania, robotyki i druku 3d skierowane do dzieci i młodzieży. Pracownie zapewniają osobom z niewielkich społeczności innowacyjną edukację cyfrową, na równi z ofertą dostępną dla mieszkańców dużych miast.
Oprócz nowoczesnego sprzętu i możliwości skorzystania z oferty edukacyjnej, Fundacja Orange zapewnia wsparcie liderów pracowni. Przez 2 lata dba o ich rozwój: prowadzi warsztaty, organizuje szkolenia i daje możliwość wymiany doświadczeń z innymi liderami w Polsce poprzez osobiste spotkania i platformę pracownieorange.pl Dzięki temu, Pracownie tętnią życiem, a główną rolę odgrywają tworzący je ludzie.
Dodatkowych informacji udzielą:
Bartłomiej Kuczyński, Fundacja Orange
e-mail: bartlomiej.kuczynski@orange.com
tel. +48 518 278 522
Maja Głuśniewska, Garden of Words
e-mail: m.glusniewska@gardenofwords.pl
tel. 48 512 352 187
Informacje o naborze:
Biuro rekrutacji
email: rekrutacja@pracownieorange.pl,
tel. +48 518 541 846.
opr. ab/ab