Wykaz zgromadzeń zakonnych istniejących w latach 1803 - 1890 wraz ze szczegółowymi danymi liczbowymi
Diecezja wileńska mimo utworzenia metropolii mohylewskiej, co oznaczało dla niej utratę rozległych obszarów zarówno na rzecz samej archidiecezji mohylewskiej jak i diecezji mińskiej, nadal obejmowała bardzo rozległe terytorium, na którym utworzono 18 powiatów. W 1803 roku diecezja miała 306 parafii obsługiwanych przez 616 kapłanów diecezjalnych. Podstawy materialne ich działalności gwarantowało uposażenie w postaci funduszy ziemskich z 24 306 włościanami (licząc tylko mężczyzn) i fundusze gotówkowe — 435 934 rubli. Liczbę wiernych obliczono na 789 864 dusz.
W granicach tejże diecezji pracują równocześnie zakony męskie i żeńskie. Zakonów męskich będzie 18 (tabela 1.). Obecność zakonów jest bardzo zauważalna i to na wielu płaszczyznach. Kapłanów zakonnych będzie 717, czyli więcej niż diecezjalnych. Podobnie kleryków zakonnych (nie licząc 85 nowicjuszy) będzie 174 w porównaniu z 57 diecezjalnymi.
Tabela 1. Zakony męskie w diecezji wileńskiej w 1803 r.
Lp | Nazwa zakonu | liczba wspólnot | l. zakonników | l. kapłanów | l. kleryków | liczba braci | l. nowicjuszy |
1. | augustianie | 2 | 50 | 34 | 7 | 5 | 4 |
2. | benedyktyni | 1 | 16 | 11 | 5 | - | - |
3. | bernardyni | 10 | 238 | 134 | 39 | 58 | 7 |
4. | cystersi | 1 | 13 | 6 | 5 | - | 2 |
5. | dominikanie | 24 | 269 | 170 | 36 | 431 | 20 |
6. | franciszkanie konwentualni | 14 | 136 | 91 | 19 | 15 | 11 |
7. | kameduli | 1 | 13 | 7 | 1 | 4 | 1 |
8. | kanonicy laterańscy | 3 | 29 | 17 | 5 | 4 | 3 |
9. | kanonicy od pokuty | 15 | 63 | 49 | 5 | 5 | 4 |
10. | karmelici bosi | 7 | 50 | 39 | 2 | 9 | - |
11. | karmelici trzewiczkowi | 9 | 90 | 61 | 7 | 13 | 9 |
12. | kartuzi | 1 | 17 | 10 | 1 | 4 | 2 |
13. | marianie | 1 | 12 | 7 | 4 | 1 | - |
14. | misjonarze | 3 | 74 | 30 | 21 | 8 | 15 |
15. | pijarzy | 5 | 43 | 35 | 4 | 4 | - |
16. | trynitarze | 3 | 39 | 16 | 13 | 3 | 7 |
17. | bonifratrzy | 4 | 27 | - | - | 27 | - |
18. | rochici | 1 | 6 | - | - | 6 | - |
105 | 1185 | 717 | 174 | 209 | 85 |
Na każdego kapłana diecezjalnego statystyczne przypadało niemal dwu zakonników, których globalna liczba wyniesie 1185 osób. Z tej liczby ponad 68 % (tabela 2.) przypadnie na pięć najliczniejszych zakonów — są to dominikanie (269 osób), bernardyni (238 osób), franciszkanie konwentualni (136), karmelici trzewiczkowi (90) i misjonarze (74). Pozostałych 378 osób należy do 13 zakonów.
Tabela 2. Najliczniejsze zakony męskie
Lp. | Nazwa zakonu | l. zakonników | % |
1. | dominikanie | 269 | 22,70 |
2. | bernardyni | 238 | 20,08 |
3. | franciszkanie konwentualni | 136 | 11,47 |
4. | karmelici trzewiczkowi | 90 | 7,59 |
5. | misjonarze | 74 | 6,24 |
807 | 68,08 |
Innym faktem uderzającym w analizie statystycznej — (tabela 3.) — to znaczna koncentracja zakonów męskich w samym Wilnie, gdzie przebywa ponad 30% stanu osobowego klasztorów.
Tabela 3. Stan osobowy męskich klasztorów w Wilnie
Lp. | Nazwa zakonów | Liczba zakonników |
1. | augustianie | 43 |
2. | bernardyni | 64 |
3. | dominikanie | 27 |
4. | franciszkanie konwentualni | 40 |
5. | kanonicy laterańscy | 14 |
6. | kanonicy od pokuty | 5 |
7. | karmelici bosi | 23 |
8. | karmelici trzewiczkowi | 44 |
9. | misjonarze | 51 |
10. | pijarzy | 10 |
11. | trynitarze | 24 |
12. | bonifratrzy | 12 |
357 = 30,12% |
Obecność zakonów żeńskich w diecezji wileńskiej w omawianym czasie trzeba uznać za znacznie słabszą (tabela 4.). Spotykamy tu tylko osiem zakonów, posiadających 18 klasztorów i liczących 322 siostry. Z tej liczby ponad 30% — bo 111 osób — to bernardynki; drugie miejsce co do liczebności — 68 zakonnic — zajmują benedyktynki. Z ogólnej liczby sióstr zakonnych (322) niemal 46% mieszka w Wilnie.
Tabela 4. Zgromadzenia żeńskie
Lp. | nazwa | liczba wspólnot | liczba sióstr | funduszowe dusze męskie | pewne fundusze w rublach | dochód pewny w rb | uczniowie | ubodzy |
1. | benedyktynki | 3 | 68 | 1 530 | 50 059 | 9 801 | ||
2. | bernardynki | 6 | 111 | 3 892 | 20 919 | 15125 | ||
3. | brygidki | 2 | 42 | 682 | 8 032 | 8 335 | ||
4. | dominikanki | 1 | 23 | 120 | 22 053 | 1 429 | ||
5. | karmelitanki bose | 1 | 16 | 91 | 2 700 | 621 | 4 | |
6. | mariawitki | 1 | 8 | - | 1 750 | 776 | 8 | |
7. | szarytki | 3 | 27 | - | 10 | 559 | ||
8. | wizytki | 1 | 27 | 372 | 15 300 | 6 | - | |
18 | 322 | 6 682 | 124705 | 36087 | 16 | 571 |
Klasztory zarówno męskie jak i żeńskie — zakładane w XVI i XVII wieku na terenie diecezji wileńskiej należały do najbardziej zamożnych. Ich fundatorzy, szukając nie tylko chwały Bożej, ale i poklasku współczesnych, uposażali je z reguły zbyt hojnie. Z reguły przesadne bogactwo stanie się powodem wielu zagrożeń dla samego powołania zakonów oraz zazdrości wielu środowisk i instytucji.
Do najzamożniejszych klasztorów w diecezji wileńskiej (tabela 5.) w omawianym czasie, należy przede wszystkim fundacja kartuska w Berezie — rok 1648 — będąca dziełem Kazimierza Leona Sapiehy podkanclerza Litewskiego. „Na sześć mil w promieniu, wszystkie dobra okalające Berezę, lasy i rzeki, odda Sapieha zakonnikom”2. Według cytowanego autora dochody klasztoru były tak wielkie, że po pokryciu wszystkich wydatków, pozostawało jeszcze co roku 400 000 zł. polskich. Pozwoliło to T. Kościuszce na przejęcie 1 000 000 zł. na cele wojskowe w okresie insurekcji3.
Tabela 5. Uposażenie zakonów męskich
l.p | nazwa zakonu | dusz funduszowych męskich | fundusz pewny | dochód pewny w rb |
1. | augustianie | - | 6 043 | 3 525 |
2. | benedyktyni | 323 | - | 1 345 |
3. | bernardyni | - | 53 293 | 3 974 |
4. | cystersi | 188 | 15 382 | 4 219 |
5. | dominikanie | 2639 | 195 364 | 22 328 |
6. | franciszkanie konwentualni | 649 | 86 838 | 9 050 |
7. | kameduli | 370 | 6 300 | 480 |
8. | kanonicy laterańscy | 1603 | 10 377 | 5 233 |
9. | kanonicy od pokuty | 206 | 37 268 | 5 152 |
10. | karmelici bosi | 402 | 76 239 | 8 888 |
11. | karmelici trzewiczkowi | 1081 | 50 817 | 7 168 |
12. | kartuzi | 1395 | - | 4 560 |
13. | marianie | 26 | 2 550 | 403 |
14. | misjonarze | 912 | 36 180 | 6 908 |
15. | pijarzy | 751 | 35 049 | 6 897 |
16. | trynitarze | 120 | 37 808 | 2 473 |
17. | bonifratrzy | - | 19 261 | 4 151 |
18. | rochici | - | 12 151 | - |
10 665 | 680 920 | 96 754 |
Jeszcze w 1803 roku klasztor posiadał 1 395 funduszowych dusz męskich. Niestety z powodu znacznego rozprężenia dyscypliny zakonnej biskup B. Kłągiewicz był zmuszony skasować klasztor (w 1831 r.)
Znacznie uboższym — bo mającym 685 męskich dusz funduszowych — był wileński klasztor misjonarzy, ufundowany i uposażony w 1695 r. przez Teofila Platera, wojewodę inflanckiego.4
Swą zamożnością niewiele od misjonarzy wileńskich różnili się wileńscy kanonicy laterańscy — 634 męskich dusz funduszowych — i ich słonimscy współbracia — 643 włościan funduszowych. Pierwszy klasztor ufundował i uposażył w 1668 r. Michał Kazimierz Pac, hetman Wielkiego Księstwa Litewskiego, nadając im znaczne dobra w powiecie brasławskim5. Drugi — słonimski klasztor — ufundował w 1650 roku Jan Stanisław Sapieha, marszałek Wielkiego Księstwa Litewskiego, a uposażył go wspólnie ze swym bratem Leonem Sapiehą, przekazując na te cele posiadłości ziemskie w nowogródzkim powiecie.6
Wspólnoty dominikańskie nie należały do najbogatszych, ale trudno także je nazwać ubogimi. Najzamożniejszą z nich była — wileńska przy kościele Św. Ducha ufundowana przez Aleksandra Wielkiego Księcia Litewskiego około 1501 r.7 W 1803 r. posiadała ona 476 dusz męskich, utrzymując zakonny dom studiów, kościół i klasztor z 47 zakonnikami.
Wśród klasztorów żeńskich niewątpliwie najzamożniejsze były wileńskie bernardynki przy kościele św. Michała i benedyktynki wileńskie przy kościele św. Katarzyny (por. tabela 4.). Pierwszy z nich ufundował Leon Sapieha w 1594 r., darując mu kilka wiosek — Izabelin, Franopol, Zabołocie, — w guberni witebskiej, Raduń — w guberni mińskiej, Kiena — w guberni wileńskiej oraz miasto Lepel. W 1803 r. klasztor ten posiadał aż 3 487 dusz męskich. E. Tyszkiewicz8 mówi o 3 629 mężczyznach i 3 241 kobiet w majątkach wileńskich bernardynek. Natomiast wileńskie benedyktynki w 1803 r. posiadały 1 366 męskich dusz funduszowych, w dobrach otrzymanych zarówno drogą posagu wnoszonego do majątku wspólnoty przez nowicjuszki (zwłaszcza Sybilla i Anna z Paców), jak przez dobroczyńców — Mikołaja i Katarzynę Horodyskich.9
Uposażenie klasztorów miało służyć różnym celom, ale przede wszystkim utrzymaniu samych zabudowań — kościołów, klasztorów, i ich mieszkańców, a także instytucji oświatowych i charytatywnych.
Tabela 4 i tabela 6 przybliżają nam częściowo rolę społeczną klasztorów. Klasztory męskie — w liczbie 105 placówek — prowadziły 53 parafie, pozostałe posiadały kościoły filialne. Z reguły parafie prowadzili kanonicy od pokuty (przy wszystkich 15 klasztorach), dominikanie mieli 11 parafii, a franciszkanie konwentualni 9. Parafialne duszpasterstwo w diecezji wileńskiej w 14% pozostawało w gestii zakonów (116 956 wiernych na 789 864 osób). Personel zakonny tradycyjnie był zatrudniony w pracy kaznodziejskiej i rekolekcyjnej, ale dane statystyczne rejestrują tylko zdawkowe informacje. Sporo wysiłku finansowego i osobowego przeznaczano na pracę wychowawczą. Klasztory wychowały 259 kleryków i nowicjuszy, a diecezja 57 kleryków. Ponadto ich fundusze były obciążone utrzymaniem 518 uczniów i 571 ubogich.
Tabela 6. Rola społeczna klasztorów.
Lp. | Zakony | liczba domów | liczba parafii | liczba parafian | młodzież zakonna | uczniowie | ubodzy |
1. | augustianie | 2 | - | - | 11 | - | - |
2. | benedyktyni | 1 | 1 | 4 192 | 5 | 12 | 14 |
3. | bernardyni | 10 | 3 | 5 778 | 7 | 63 | 86 |
4. | cystersi | 1 | 1 | 624 | 46 | 4 | 3 |
5. | dominikanie | 24 | 11 | 17 605 | 56 | 198 | 64 |
6. | franciszkanie konwentualni | 14 | 9 | 12 347 | 30 | 39 | 50 |
7. | kameduli | 1 | - | - | 2 | - | - |
8. | kanonicy laterańscy | 3 | 2 | 6 679 | 8 | 18 | 16 |
9. | kanonicy od pokuty | 15 | 15 | 45 784 | 9 | 42 | 65 |
10. | karmelici bosi | 7 | 2 | 2 656 | 2 | 25 | 30 |
11. | karmelici trzewiczkowi | 9 | 4 | 5 858 | 16 | 36 | 50 |
12. | kartuzi | 1 | - | - | 3 | 5 | 16 |
13. | marianie | 1 | - | - | 4 | 8 | 5 |
14. | misjonarze | 3 | 3 | 11 821 | 36 | 60 | 30 |
15. | pijarzy | 5 | 2 | 3 612 | 4 | 6 | 8 |
16. | trynitarze | 3 | - | - | 20 | 2 | 26 |
17. | bonifratrzy | 4 | - | - | - | - | 70 |
18. | rochici | 1 | - | - | - | - | 38 |
105 | 53 | 116 956 | 259 | 518 | 571 |
Informacje dotyczące roli społecznej klasztorów żeńskich nie są pełne ani przejrzyste. Wiadomo, że benedyktynki i bernardynki sporo uwagi poświęcały pracy wychowawczej. Posiadane dane statystyczne milczą jednak na ten temat; prawdopodobnie dlatego, że zadania te nie wynikały z obowiązków funduszowych. Te same źródła archiwalne informują, że siostry szarytki utrzymują w Szczuczynie 10 uczniów i 3 ubogich. Pewne akcje w tej dziedzinie podejmowały także mariawitki i wizytki wileńskie. Najbardziej dynamiczną pracę charytatywną prowadziły przede wszystkim szarytki wileńskie. Przy zakładzie im. Dzieciątka Jezus w 1803 zapewniały opiekę 127 sierotom, przy drugim klasztorze skupiało się 184 biednych, a przy szpitalu św. Filipa i Jakuba 248 ubogich. Jednak status prawny tych trzech placówek wymagałby dokładniejszego wyjaśnienia. Akcję charytatywną prowadzili rochici w Kownie udzielając pomocy 12 sierotom i 38 ubogim, oraz bonifratrzy w czterech klasztorach opiekując 70 ubogimi.
Czas powstania dokumentu archiwalnego przygotowanego przez Kurię Wileńską dla petersburskiego Kolegium Rzymskokatolickiego — rok 1803 — pozwala nam stwierdzić, że trzeci rozbiór jeszcze nie naruszył struktur zakonnych. Dopiero lata trzydzieste, a szczególnie rok 1832, przyniesie z sobą brutalną politykę antyzakonną, która zmierzać będzie do zupełnej likwidacji klasztorów. W całym cesarstwie w 1832 roku skasowano 191 klasztory. Proces analogicznych kasat w diecezji wileńskiej doskonale ukazują zachowane archiwa wileńskie10 i petersburskie.11 Przytoczone powyżej dane uświadomiły nam, że w 1803 w diecezji wileńskiej istniało 105 klasztorów męskich i 18 żeńskich, razem 123. Co działo się z nimi w następnych latach (uwzględnimy granice diecezji z 1803 roku)ż W roku 1840 z pierwotnego stanu pozostały tylko 63 klasztory, i w następnych latach liczba ta stale się kurczy (por. tab. 7.).
Po roku 1890 ze wszystkich 123 klasztorów diecezji wileńskiej zachowało się tylko cztery klasztoryć 1) w Wilnie — benedyktynek, 2) w Grodnie — franciszkanów, 3) w Grodnie — brygidek i w 4) w Słonimie — bernardynek. Natomiast w całej Rosji, bez Królestwa Polskiego — zachowano 9 klasztorów (cztery męskie i pięć żeńskich). Jednak z reguły były to domy dla znacznie podstarzałych już osób zakonnych. Po ukazie tolerancyjnym z 1905 roku, na wokandę III Dumy przygotowano odpowiedni projekt ustawy mającej umożliwić Kościołowi swobodne zakładanie klasztorów.12 Do jej uchwalenia nigdy jednak nie doszło. Losy klasztorów w diecezji wileńskiej obrazują zjawisko typowe dla Rosji XIX w. Raporty wileńskich generał-gubernatorów pokazują dowodnie, że rosyjskie elity polityczne zmierzają do pełnej integracji i asymilacji kulturowej anektowanych ziem Pierwszej Rzeczypospolitej w organizm imperium rosyjskiego. Duchowieństwo, zwłaszcza zakonne, było główną przeszkodą na tej drodze, stąd kasaty bazylianów, a potem pozostałych zakonów, a także parafii i dwu diecezji. Metody i efekty tej polityki — przedmiot osobnych badań.
Przypisy:
1. Statystyczne dane opracowano na podstawie danych archiwalnychć Rossijskij Gosu-darstwiennyj Istoriczeskij Archiw (RGIA), zespół 1152, op. 8, d. 88.
2. E. Tyszkiewicz, Wiadomość historyczna o zgromadzeniach i fundacjach męskich i żeńskich r.k. klasztorów w diecezji wileńskiej, Teka Wileńska 1857, n. 2, s. 245.
3. X.Y.Z., Kartka z dziejów Kościoła Katolickiego. Biskupstwo Wileńskie, Kraków 1889, s. 325.
4. Tyszkiewicz, art. cyt., s. 248-253.
5. Tyszkiewicz, art. cyt., 1858, n. 4, ss. 136-143.
6. Tamże
7. Tyszkiewicz, art. cyt., Teka Wileńska, r. 1858, n. 3, s. 223.
8. Tyszkiewicz, art. cyt., Teka Wileńska, 1858, n. 4, ss. 181-184.
9. X.Y.Z., dz. cyt., s. 109.
10. Lietuvos Valstybinis Istorijos Archyvas, f. 378, d. 2407-2409.
11. RGIA, f. 821, op. 125, d. 547, kk. 199-202v.
12. RGIA, f. 1278, op. 2, d. 10, kk. 1-50.